Hej!

Har ett Myresjöhus byggt 2005 med apfula sockeldosor till alla uttag som sitter längs med ytterväggarna. Det är väl för att huset byggdes i moduler och färdiga väggar ställdes på plats.
Kablarna är nu dragna i golven som sedan går upp i dessa fula sockeldosor som jag nu vill byta ut och sätta vanliga infällda vägguttag istället.

Hur går man tillväga med ångspärren i väggen? Jag kommer ju behöva dra in lite flexslang samt sätta nya apparatdosor etc. Även slang till tex surroundsystem samt slang till infällda spottar i fönster är tänkt att förläggas.
Antar att man kommer behöva ta hål på ångspärren för att kunna göra det man vill. Är detta ok? Kan man på något sätt lappa ihop ångspärren? Hur gör man tex där en slang eller apparatdosa går genom ångspärren?

Hoppas på bra hjälp på detta kunniga forum! :)
 
Det finns inga hus som inte har diverse hål i ångspärren, så det ska inte spela någon roll så länge ni har fungerande ventilation. Man kan ju tejpa lite runt slangar och dosor för att undvika de största hålen.
 
  • Gilla
svirca och 1 till
  • Laddar…
Det är lite vanskligt att säga att det inte ska vara några problem. Är huset tätt och provtryckt och du 15 år efter hör diverse hål i ångspärren så kan man inte utesluta att det blir fuktrelaterade problem. Hade inte ångspärren behövts hade man inte byggt med den. Vill man vara noga så ska man ju täta runt varje genomföring.
 
  • Gilla
Uldis och 1 till
  • Laddar…
surris
Att det inte finns några hus utan hål i ångspärren kan jag inte hålla med om. Jag har byggt flera hus där vi till och med tejpat hål efter häftklammers.
Själva principen är ju att det ska vara 100% tätt så absolut ska man inte bara göra hål och tro att det går bra. Gör du hål så täta med ålderbeständig tejp, tejpa där slangar och dosor bryter ångspärren.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.