I sista bilden i videon verka det som det övre metallblecket har fått sig en törn som gör att låsmekanismen inte kan gå igen. Försök att räta ut detta. Jag vet inte vad alla delar i ett fallås har för benämningar, men det finns personer på forumet som kommer att upplysa om detta.
Edit. Ok, det är det som heter tryckesfall i bild ovan som inte verkar kunna röra sig utåt tillräckligt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit. Ok, det är det som heter tryckesfall i bild ovan som inte verkar kunna röra sig utåt tillräckligt
Prova med att bända undan den undre flärpen - alltså mera åt vänster i bild - så att dörrens kolv ("tryckesfallet" på svårt dörrspråk) kan få plats i utrymmet. Sen kan du ju bända den övre också, men den är för låskolven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Endast den nedre då jag behöver greja med? Där felet ligger? Ingen risk det är någon annanstans?
Jättetack för att ni hjälper mig 🙏
Jättetack för att ni hjälper mig 🙏
Klart dörren kan vara helt skev eller svälld också, eller att någon monterat en jättetjock tätningslist, jag är inget proffs och det är mycket vi inte vet om den där dörren och dess historia.AvsAnnelie skrev:
Men prova först att bända den nedre åt vänster, och se till att mittenbiten på den nedre flärpen kommer så långt vänster du kan också.
Det kan då vara så att det inte räcker och att blecket egentligen behöver flyttas på. Eller något annat.
PS. när du trycker på dörren för att försöka stänga, tryck inte högt upp på dörren, där sitter ingenting. Tryck istället på dörrens handtag eller precis ovanför.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Börja med det som @stugfar tipsar om men det ser även ut som om det kan vara fel i höjdled så tryckeskolven eventuellt kan ta emot underkant av slutblecket.AvsAnnelie skrev:
Det kan i så fall lösas med att du filar ur slutblecket eller justerar dörrbladet (knäscker gångjärnen eller höjder dörrbladet).
Om det fungerar efter du gjort som @stugfar tipsat om så behöver du inte göra något mer.
Är antingen bilden eller filmen spegelvänd?
Om vänster i bilden är samma sida som du filmar ifrån så är fallet felvänt. Det kan gå att bara dra i det och snurra det. Eller så får du öppna det och vända, det går att göra själv men annars fixar en låssmed det ganska snabbt.
Om vänster i bilden är samma sida som du filmar ifrån så är fallet felvänt. Det kan gå att bara dra i det och snurra det. Eller så får du öppna det och vända, det går att göra själv men annars fixar en låssmed det ganska snabbt.
Fotat från samma håll. Så jag ska vända på den delen jag skickade bild på först?AXS skrev:
Angående att vända tryckesfallet.
Glöm det… fallet är rättvänt. @AXS har råkat missuppfatta din bild.
Två tänkbara orsaker till att dörren inte stängs.
Blecket sitter på fel höjd så att tryckesfallet missar.
Åtgärdas genom att flytta blecket. slitaget indikerar att detta inte är problemet.
Blecket har för hålen för långt in i karmen så att tryckesfallet inte når fram. Plösmåttet för stort heter det på yrkeslingo.
Åtgärdas genom att byta till ett med mindre plösmått. Eller, om man föredrar det, flytta ut blecket. Det går också att fila upp hålen.
Det urfrästa hålet för fallet i karmens trä måste då förstås huggas upp lite mer.
Mvh Findus
Glöm det… fallet är rättvänt. @AXS har råkat missuppfatta din bild.
Två tänkbara orsaker till att dörren inte stängs.
Blecket sitter på fel höjd så att tryckesfallet missar.
Åtgärdas genom att flytta blecket. slitaget indikerar att detta inte är problemet.
Blecket har för hålen för långt in i karmen så att tryckesfallet inte når fram. Plösmåttet för stort heter det på yrkeslingo.
Åtgärdas genom att byta till ett med mindre plösmått. Eller, om man föredrar det, flytta ut blecket. Det går också att fila upp hålen.
Det urfrästa hålet för fallet i karmens trä måste då förstås huggas upp lite mer.
Mvh Findus
Redigerat:
Aha! Så den går att vända på separat! Smart. Ska se om någon bild är mer tydlig på felet men den biten är alltså åt fel håll om man kikar på bilden jag försöker få med här?AXS skrev:
Plåtbitarna som du ringat in är deformerade. De skall vara vikta rakt in i 90graders vinkel så att fallet stannar mot dem. De är där för att blecket skall kunna justeras lite om man tycker att det glappar för mycket. Då bänder man in det någon mm med någon slags mejsel.
Kan vara så att urtaget i träet är felplacerat och att montören som satt ihop karmen inte brytt sig tillräckligt för att göra något åt saken utan bara bankat in det. Därför deformerat.
Åtgärdas genom att hugga upp uttaget och vika tillbaka plåten.
Mvh Findus
Kan vara så att urtaget i träet är felplacerat och att montören som satt ihop karmen inte brytt sig tillräckligt för att göra något åt saken utan bara bankat in det. Därför deformerat.
Åtgärdas genom att hugga upp uttaget och vika tillbaka plåten.
Mvh Findus