Jag skall sätta ny (begagnad) vask i ett kök, och då önskar jag mig att ha fullutdragslåda i skåpet under. Det innebär att jag vill få såväl vatten som avlopp att ta sig ned i bakkant av skåpet, bakom inre kanten på lådan.

Vatten är löst, de kommer upp ganska långt bak, men avloppet sitter vackert ingjutet i golvet 30 cm in.

Det är ett gammal gjutjärnsrör, 60 mm innerdiameter. Min fråga är hur man lämpligast kommer bakom lådan? Min egen idé är att gå med 50 mm plaströr och 90 graders böjar. Det är enklast med 90 grader pga begränsad höjd under vaskskåpet, så minst en 90 grader precis vid gjutjärnsröret riktning bakåt mot vägg, sen en 90 grader vid väggen uppåt längs väggen, sen kan man ta lite vad man tycker bort mot vattenlåset. Vattenlåset avslutas med en 55 mm yttre diam flexslang i grå plast, typ en som ibland sitter som avlopp till tvättmaskin. Tyvärr är den kapad så den slutar inte i slätända.

Enklast känns det att använda gråa rör där det sitter en muff med gummipackning i ena änden. Då slipper man limma, och det är lättare att flytta runt medan man grejar dit skåpsstommen.

Jag undrar över om det är OK att köra med de rören, eller om man måste gå på vita rör och limma?

Vidare undrar jag över hur man bäst kommer ner i järnröret? Jag har en gumminippel, RSK 310 63 61,Kombinippel 64/58 50/40, se här
http://www.vvs-klimat.se/product.html?product_id=324&category_id=80&search_page=
och för den undrar jag hur man skall montera den, vilken ände som skall ner i järnröret och vilken som man skall ha plaströret i. Just nu så har jag vikt övre delen (enl länkad bild, blir neråt i verkligheten) dubbel, och då passar den ganska bra ner i järnröret, sen har jag töjt och trätt den andra änden över 50-röret. Är det så man skall använda den? Den råkade ligga hemma så jag är inte bunden till den nödvändigtvis, men den verkar ju passa, eller?

Sen har vi flexslangen från vattenlåset, idéer?

Jag kan till nöds ordna bild eller skiss om det var för otydligt förklarat, men jag chansar och börjar så här!

Tacksam för svar, så tack på förhand!
 
Gråa 50-delar funkar fint, går att sätta en enkelmuffad böj rätt i röret som kommer upp från golvet, sen en kortbit in mot väggen och en dubbelmuffad böj inne vid väggen så får du en väldigt låg bygghöjd (bra om "sparklådan" är låg)

Flexslang underlättar monteringen, så kör på det du tycker än enklast. Den är ju bara att trycka ner i böjen inne vid väggen, annars kan du behöva pussla ihop med delar om det vill sig illa (beror givetvis på hur du hamnar med böjen vid väggen)

Vad gäller gumminippeln så viker du den grova änden så som du gjort, och skär bort det mindre gummit om du vill ha 50-rör eller viker in den i nippeln om du vill ha 40-rör, men inget jag rekomenderar då det samlas en hel del fett och skit i köksavlopp. Så kör med 50-rör, och tänk på fallet. Sätt gärna en klamma eller något annat stöd (tex en träkloss) mellan golv och böj vid väggen så den inte trycks ner och skapar bakfall. Hoppas det var till någon hjälp och lycka till:)
 
Först och främst vill jag börja med att tacka för att du tar dig tid att svara, det uppskattas när man försöker utan riktig kunskap! Rörisen som skulle komma har utlovat att komma summa fyra gånger men nu börjar jag själv istället, går ganska bra än så länge, demonterat förra vasken och fått skarvat vattenrören så de nu slutar i Ballofix R15, har köpt flexslang upp till blandaren samt Vattete-R15 så det skall nog gå.

Mackan88 skrev:
Flexslang underlättar monteringen, så kör på det du tycker än enklast. Den är ju bara att trycka ner i böjen inne vid väggen, annars kan du behöva pussla ihop med delar om det vill sig illa
Flexslangen är 50 mm invändigt, 60 mm utvändigt, så jag tror tyvärr inte det blir att 'bara' trycka ner den i böjen... Det hade annars varit skitbra, men som sagt så har ju föregående ägare kapat så änden är i den räfflade biten. Jag tänkte behålla flexen dels därför att den går lätt att böja och dra dit du vill, dels därför att jag inte uppenbart ser hur man kan ta loss den från resten av vattenlåset.

Några tips för att få flexslangen att sluta tätt mot röret? Finns det övergång 50-60 mm t ex? Det sitter en gammal gummipackning runt flexen, en rund platt bred typ gammaldags glasburk, så jag gissar att de haft den nerstucken i något rör tidigare.

Anledningen att jag använder det här istället för att köpa nytt är att det är mycket mycket billigare, bänkskiva med vask o FM Mattson blandare gick på 500 spänn på Blocket, priset jag fått för ny bänkskiva o vask i rostfritt (utan blandare el vattenlås) var 12800...
 
Begagnat vattenlås som sitter på alltså? Antar att det är ett sånt här vattenlås? http://www.jafo.eu/products/large/808_64_99.jpg isf behöver du bara köpa "bälgrörsmuffen" (http://www.jafo.eu/products.php?groupid=49&pro_id=75) om du inte fick med den? gummipackningen ska sitta på utsidan av det räfflade röret i ett av spåren och sedan tryckas ner i den muffen.

Därefter trycker du ner den muffen i böjen vid väggen. Glöm inte att kapa bort den delen av muffen som är för 40-rör bara om du sätter muffen rätt i böjen. den delen kommer annars att sticka ner en bit i böjen och ökar risken för stopp.
 
Tackar för tips! Jag har Lundagrossistens katalog och hade även tittat på det vattenlåset du pratar om, men det står inte så detaljerat i deras katalog så jag visste inte vad jag skulle ha.

Det är visserligen inte ett Jafo-vattenlås jag har, men jag tror att det funkar ändå. Det står Prevex och STF på det, www.prevex.com men jag hittade inte exakt den här modellen, den kanske är utgången. Flexen som sticker iväg uppåt utanför bild skall vara till bräddavlopp på ena disklådan.

Lundagrossistens hemsida är för övrigt hackad och sprider skadlig kod så jag kan inte direkt rekommendera ett besök. Den funkar och är igång, men laddar ner fulprogram till din dator i bakgrunden. Lite anmärkningsvärt att de inte stängt av den, jag har påtalat det för dem och de sade att de var medvetna om problemet.
 
  • P1010404.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok, men det är samma princip som med jafos, tror tom dimensionerna är samma, så det borde gå att köra med jafos muff om du inte får tag i en till det du har
 
Den passa perfekt, rätt dimension och allting. Jag fick kapa nedersta biten som du sade, fanns med ett papper med anvisningar också. På bilden ser du hur jag gjorde, först muffen som du förklarade hur jag skulle skära, sen en enmuffad böj, ett rör som inte syns inuti, och en tvåmuffad böj. Fick göra så för att få avstånden att stämma, och då fick jag ändå ta 25 mm av puts- o tegelväggen med vinkelslip. Dammigt och j-igt, men det blev bra till sist!
 
  • P1010425.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag till sist meckat till både avlopp och vatten, samt fått dit stommar och fullutdragslåda i vaskskåpet. Det är riktigt nice, man kommer åt hela utrymmet i skåpet! På en av bilderna har jag satt en slaskhink som exempel. Vid sidan av har jag fullutdrag 80 cm, galet mycket plats. Kunde satt två st 40-hurtsar men då tappar man lite utrymme.

Nu återstår bara lite silikon, samt att välja fronter o sånt.
 
  • P1010426.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010436.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010437.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010435.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.