3 425 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Hur gör ni när det ska fästas produkter på undertaksplattor?
Hej!
Har en fundering över hur folk brukar fästa produkter på undertaksplattor i de fall där det inte är möjligt att skruva direkt i bärverket?
När det ska monteras t.ex. armaturer eller branddeckare på undertaksplattor brukar den "enkla" lösningen vara att hitta någon träkloss eller liknande och lägga ovanpå plattan för att skruvarna ska fästa in något.
Ibland kan det vara svårt att hitta lämplig träkloss och om det ska monteras mycket så är det även krångligt att behöva åka till ett buggvaruhus och såga till skivor m.m. för att få till en okej lösning.
Finns det någon bra produkt för detta eller hur brukar folk lösa monteringen?
Har en fundering över hur folk brukar fästa produkter på undertaksplattor i de fall där det inte är möjligt att skruva direkt i bärverket?
När det ska monteras t.ex. armaturer eller branddeckare på undertaksplattor brukar den "enkla" lösningen vara att hitta någon träkloss eller liknande och lägga ovanpå plattan för att skruvarna ska fästa in något.
Ibland kan det vara svårt att hitta lämplig träkloss och om det ska monteras mycket så är det även krångligt att behöva åka till ett buggvaruhus och såga till skivor m.m. för att få till en okej lösning.
Finns det någon bra produkt för detta eller hur brukar folk lösa monteringen?
Vad är det du skall montera?
Med vissa produkter följer det med en platta för det ändamålet. Armaturer och tyngre saker brukar vara pendlade från bjälklaget. Finns också särskilda skenor som fästs i bärverket. T.ex.:
https://www.ahlsell.se/10/el-1/bely...ontage--och-upphangningsdetaljer-m.m/7904180/
Med vissa produkter följer det med en platta för det ändamålet. Armaturer och tyngre saker brukar vara pendlade från bjälklaget. Finns också särskilda skenor som fästs i bärverket. T.ex.:
https://www.ahlsell.se/10/el-1/bely...ontage--och-upphangningsdetaljer-m.m/7904180/
C cpalm skrev:
Tack för svar!C cpalm skrev:
Frågan är mer generellt ställd då det är en fundering jag stött på i olika sammanhang. Ett återkommande scenario har t.ex. varit att montera utanpåliggande plafonder dikt mot 60x60-plattor.
Var även utlånad till ett bygge under en period där de monterade branddetektorer på plattor. Där sprang folk runt och letade och sågade träklossar för att lösa monteringen, kände att det borde finnas en smidigare lösning
Plafonder om dom ska monteras utanpåliggande så lär det finnas någon skiva eller liknande ovanpå att skruva i om det inte passar att skruva i bärverk. Typ som detektorer och liknande brukar man ta vad som finns närmast till hands. Och på byggen så är regelstumpar o sånt som är gratis o finns massor. Även lätt att skruva i en träbit.
Liknande trådar
-
Hur gör jag med röranslutningarna när jag ska byta tvättställsblandare?
Vatten & Avlopp -
Hur skulle ni göra?? Vedeldad bastu nära garaget (brandrisk)?
Bygglov -
Slipning av betonggrund, vad behövs? när kan jag göra det?
Grund & Markarbeten -
Vad gör ni av ert poolvatten när ni backspolar?
Pool -
Vad lyssnar du på just nu?? Bara ljud/video-länkar, inga ord. Använd PM om ni har frågor.
Övrigt Off Topic