7 536 läst · 19 svar
8k läst
19 svar
Hur gör man om hund kissat på golvet? Gäller försäkring?
Sida 1 av 2
Du får väl läsa försäkringsvillkoren för den villa/hemförsäkring du har.S sepani skrev:
Kan variera kraftigt vad som ersätts mellan olika bolag och vald försäkring inkl självrisknivåer.
Min valp tuggade sönder ett fiberuttag i min hyresrätt. Fick svaret från Länsförsäkringar att dom inte täcker om något försäkringsärende som orsakats av ett husdjur. Kan vara bra att lägga på minnet.
Om jycken vid besök kissat på grannens golv gäller ansvarsförsäkringen - om jycken/jyckens matte/husse har en sådan (kolla hemförsäkringen).
Jag är tveksam till om det finns försäkring för skador jycken orsakar i eget hem.
Jag är tveksam till om det finns försäkring för skador jycken orsakar i eget hem.
Medlem
· Stockholm
· 949 inlägg
Mig veterligen ersätter försäkring inte detta. Möjligen gör länsförsäkringar det. De flesta försäkringsbolagen ersätter inte skada orsakad av husdjur. Gjorde stor analys av alla bolagen för många år sedan. Dock var det lösöre som skadades och f-bolaget hänvisade till sina regler om att endast ersätta människoorsakade skador. Dvs, om ditt barn kissar på golvet är det ok. Men inte husdjur.S sepani skrev:
Har med probabilitet och förutsägbarhet i investeringar och premier att göra.
Varför kissade hunden inne?
Var den inte rastad?
Var den inte rastad?
Om det är ett oljat skeppsgolv borde det vara slipbart. Men egentligen borde det inte vara ett problem överhuvudtaget - missfärgningar försvinner ofta med tiden.S sepani skrev:
Prata först och främst med ditt försäkringsbolag så får du klart för dig vilka alternativ du har.S sepani skrev:
OBS - försäkringsbolaget bits inte - de är till för att hjälpa.
Oavsett vad som sägs tar du kontakt med en erfaren golvläggare som tittar på skadan. Gärna den som lade in golvet.
Sen gör ni upp en plan, du, golvläggaren och eventuellt försäkringsbolaget.
Jag har nästan enbart oljade golv hemma av den här typen av anledning. Har aldrig blivit någon fläck som inte går bort relativt enkelt med torka/tvätta och sedan vänta och eventuellt göra om eller slipa lite lokalt och senare olja in lokalt på den delen.