Oljat skeppsgolv i ek - hund som råkat kissa på det, hur gäller försäkring om fläck ej går bort och man behöver byta golvet...? Kan ju bli en stor kostnad då denna typ av golv är svår att "lappa"
 
Slipa ?
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Oljat skeppsgolv i ek - hund som råkat kissa på det, hur gäller försäkring om fläck ej går bort och man behöver byta golvet...? Kan ju bli en stor kostnad då denna typ av golv är svår att "lappa"
Du får väl läsa försäkringsvillkoren för den villa/hemförsäkring du har.
Kan variera kraftigt vad som ersätts mellan olika bolag och vald försäkring inkl självrisknivåer.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 6 till
  • Laddar…
sannolikt täcker inte försäkringen
 
Min valp tuggade sönder ett fiberuttag i min hyresrätt. Fick svaret från Länsförsäkringar att dom inte täcker om något försäkringsärende som orsakats av ett husdjur. Kan vara bra att lägga på minnet.
 
  • Gilla
  • Wow
Jonas_123 och 5 till
  • Laddar…
Om jycken vid besök kissat på grannens golv gäller ansvarsförsäkringen - om jycken/jyckens matte/husse har en sådan (kolla hemförsäkringen).

Jag är tveksam till om det finns försäkring för skador jycken orsakar i eget hem.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
S sepani skrev:
Oljat skeppsgolv i ek - hund som råkat kissa på det, hur gäller försäkring om fläck ej går bort och man behöver byta golvet...? Kan ju bli en stor kostnad då denna typ av golv är svår att "lappa"
Mig veterligen ersätter försäkring inte detta. Möjligen gör länsförsäkringar det. De flesta försäkringsbolagen ersätter inte skada orsakad av husdjur. Gjorde stor analys av alla bolagen för många år sedan. Dock var det lösöre som skadades och f-bolaget hänvisade till sina regler om att endast ersätta människoorsakade skador. Dvs, om ditt barn kissar på golvet är det ok. Men inte husdjur.
Har med probabilitet och förutsägbarhet i investeringar och premier att göra.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Varför kissade hunden inne?
Var den inte rastad?
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
S Skrutten18 skrev:
Varför kissade hunden inne?
Var den inte rastad?
Hunden kan ju vara sjuk eller blev sjuk
 
S Skrutten18 skrev:
Varför kissade hunden inne?
Var den inte rastad?
En valp. Rastad, men kom en skvätt ändå…
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
Om det inte legat jättelänge så kommer det torka bort utan problem, annars slipa.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Oljat skeppsgolv i ek - hund som råkat kissa på det, hur gäller försäkring om fläck ej går bort och man behöver byta golvet...? Kan ju bli en stor kostnad då denna typ av golv är svår att "lappa"
Om det är ett oljat skeppsgolv borde det vara slipbart. Men egentligen borde det inte vara ett problem överhuvudtaget - missfärgningar försvinner ofta med tiden.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Oljat skeppsgolv i ek - hund som råkat kissa på det, hur gäller försäkring om fläck ej går bort och man behöver byta golvet...? Kan ju bli en stor kostnad då denna typ av golv är svår att "lappa"
Prata först och främst med ditt försäkringsbolag så får du klart för dig vilka alternativ du har.
OBS - försäkringsbolaget bits inte - de är till för att hjälpa.
Oavsett vad som sägs tar du kontakt med en erfaren golvläggare som tittar på skadan. Gärna den som lade in golvet.
Sen gör ni upp en plan, du, golvläggaren och eventuellt försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
S Skrutten18 skrev:
Varför kissade hunden inne?
Var den inte rastad?
Det är inte svar på TS fråga.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Jag har nästan enbart oljade golv hemma av den här typen av anledning. Har aldrig blivit någon fläck som inte går bort relativt enkelt med torka/tvätta och sedan vänta och eventuellt göra om eller slipa lite lokalt och senare olja in lokalt på den delen.
 
  • Gilla
islander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.