Hej,
Jag undrar om det finns något vedertaget sätt för att lösa övergången i ett ytterhörn där panel möter gips.
Jag skulle vilja dölja paneländarna med gipsskivan, men sätter man någon plastlist som är som ett U över gipset liknande vinklarna vid ytterhörn?
Vi har tänkt klä osb med gips, och panel i innertaket.

Ofärdig takkonstruktion, isoleringsmaterial synligt, OSB-skivor, innertak delvis klätt med vita paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle sätta en list över skarven ja, ty sådana övertäcker en myckenhet av synder. Plast eller trä eller kvartsstav eller hålkäl eller vadsomhelst som ser snyggt ut och bidrar med en extra liten touch.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Jag skulle sätta en list över skarven ja, ty sådana övertäcker en myckenhet av synder. Plast eller trä eller kvartsstav eller hålkäl eller vadsomhelst som ser snyggt ut och bidrar med en extra liten touch.
Nja, det var inte så jag menade. Jag menade om det fanns en U-list som passade för 13 eller 15mm gips som dolde den råa gipsgaveln.
Jag vill alltså liva panel mot gipsände.
Så panelenändarna ska gå emot baksida gipsskiva.
 
Aha ok. Ja det finns lister för sånt i både plast, trä och metall.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Aha ok. Ja det finns lister för sånt i både plast, trä och metall.
Vill du länka till några exempel då jag inte hittar något lämpligt,
 
Googla på ”ytterhörnlist”.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Googla på ”ytterhörnlist”.
Det är inte vad jag är ute efter. Jag vill inte ha någon synlig list.
Jag är ute efter en aquabeadlist (som man normalt sätter på ytterhörn där gips möter gips som man sen spacklar över, fast i U form som döljer enbart gipsskivans gavel som i mitt fall pekar nedåt mot golvet.
Sen ska panelen liva med denna list och släppas 1-2mm ifrån gipsskivan.
 
J-13 L från Gyproc om du vill ha vit metall. Absolut snyggast är dock en J-trim från Aquabead och spackla in den. Båda alternativen fanns i länk från föregående inlägg.
 
F falkn skrev:
J-13 L från Gyproc om du vill ha vit metall. Absolut snyggast är dock en J-trim från Aquabead och spackla in den. Båda alternativen fanns i länk från föregående inlägg.
Menar du L-trim? För jag hittar ingen J-trim.
 
X xLnT skrev:
Menar du L-trim? För jag hittar ingen J-trim.
L-trim precis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.