Lägger två slingor golvvärmeslang i en blivande betongplatta. Hur brukar man göra för slangarna ska hamna rätt där de böjs upp mot en ännu inte byggd vägg, göra nån ursparning av plåt eller?
 
  • Två slingor golvvärmeslang fastsatta på en betongplatta inför gjutning av en framtida vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Finns rörböjningsstöd för ändamålet.
 
  • Gilla
Processengine
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Finns rörböjningsstöd för ändamålet.
Jo men de går ju inte att fästa då det inte finns nån vägg.
 
Jag har sett bilder här på forumet där man fäst slangen i uppstickande armeringsjärn.
 
  • Gilla
Processengine
  • Laddar…
R
Man sätter bockfixturer och sedan brukar vi borra hål i en bräda (en mallbräda som har samma avstånd som fördelaren har) så att man får lämpliga avstånd emellan golvvärmeslangarna… Uponor bockfixtur 20 mm i metall, produktnummer 2418465, används för att hålla rör på plats vid installation av golvvärme eller VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ såhär fast det är kall o varmvatten i denna bild men principen är den samma..
 
  • Installation av kall- och varmvattenledningar i en trävägg, med vit rörledning fixerad i träbrädor som fungerar som mall för avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Man sätter bockfixturer och sedan brukar vi borra hål i en bräda (en mallbräda som har samma avstånd som fördelaren har) så att man får lämpliga avstånd emellan golvvärmeslangarna…[bild]

Typ såhär fast det är kall o varmvatten i denna bild men principen är den samma..
Se där, det där är ju en fiffig variant, den köper jag🙂
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
... eller denna modell som man kan snäppa fast i den vinkel man vill ha. Personlig favorit...
 
  • Bockfixtur Flipflex från Uponor, en svart bockfixtur för PE-X-rör med artikelnummer 2418474, visas på en produktsida på gelia.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Processengine
  • Laddar…
Golvvärme ska ju provtryckas före gjutning så enklast är att sätta upp fördelarskåpet med fördelare i och fästa upp i en ställning av armeringsjärn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Iceman255 Iceman255 skrev:
Golvvärme ska ju provtryckas före gjutning så enklast är att sätta upp fördelarskåpet med fördelare i och fästa upp i en ställning av armeringsjärn.
Detta är ett traktorgarage där jag lägger slang bara för att. Det är inte alls säkert att det blir av att koppla in golvvärmen där under min livstid, men jag tyckte att den framtida möjligheten till golvvärme var värd merkostnaden idag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.