Hej

Fick nycklarna till vår nyinköpta 70-talsvilla i veckan och jag började ivrigt sätta igång med våra planer för ombyggnation. Vi visste att huset hade impregnerade syllar ( något jag lovat mig själv att aldrig köpa), men vi gillade huset så mycket så vi kunde inte låta bli.

Efter att ha rivit en innerväggen för att öppna upp köket så märkte vi att den var nergjuten och förankrad i en gjuten syll rätt i plattan. Man hade plastat runt syll och upp på var sin sida av innervägg för att skydda trät om fukt från platta.

Vid rivningen gick givetvis plasten i trasor och syllen (som jag anar är behandlad med cuprinol) ligger där nere oskyddad. Frågan är nu vad jag ska göra härnäst.

Tanken var att fylla igen utrymmet med cellplast för att sedan lägga golv över, men då får jag känslan att jag bakar in ett jätteproblem inför framtiden.

Sedan går tankarna till att man kan kapa av syllen, lyfta upp och ta bort så mycket man kan, göra rent för att sedan fylla igen med cellplast. Då tar man ju bort hela biten som stod under innerväggen. Men gör man detta så lämnar man kanske den kvarvarande syllens endträ öppen för eventuella fuktintrång?

Hur hade ni gjort? Är ingen utbildad byggingenör så jag är mer än gärna öppen för förslag och ideer av er som kan sånt här:)

Bilder :
En bild på helheten
En bild in mot huset
En bild in mot fasad

Fakta grund/platta
Mark
100mm singel
100mm betong
100mm cellplast
50mm överbetång
 
  • Rivningsarbete i hemmet visar en gjuten syll som är delvis exponerad bredvid en betongplatta, med synliga rör och plastrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad plast runt en impregnerad träsyll som ligger i betongplattan, med synlig fukt och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad gjuten syll och trasig plast i en 70-talsvilla synlig efter rivning av en innervägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
inget kvarglömt trä i betongen säger jag
 
Jo det är en hel del bös i springan som jag måste få pillat bort. Är dock rädd för att jag inte kan få upp allt såvida jag inte kapar och tar bort hela syllan. Stor anledning till varför jag vill ha bort den.
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
inget kvarglömt trä i betongen säger jag
 
Inga förslag?

Stod i besiktningsprotokollet att inneväggarna vilade på otryckt virke. Är detta något man kan få ut på en dolda fel försäkring tro?
 
Åsa Lund
Tvärtom hade du möjligen kunnat få ut nåt på. Tryckt virke ännu sämre på den platsen.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tvärtom hade du möjligen kunnat få ut nåt på. Tryckt virke ännu sämre på den platsen.
Du tänker på yttersyllen lr? Den vart ju behandlad o det visste jag. Räknade med att byta den. Men frågan är om det är värt o byta den om hela betongplattan är fylld med behandlat virke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.