Tjena!
Som mitt namn visar är jag ny på villafronten.
Det här råkade vi ut för nu. På något sätt har träet sugit åt sig väta och svullnat upp. Troligtvis har det väl regnat in. Kan inte se en annan anledning till uppsuget.
Måste jag byta ut hela skivan? Eller kan man slipa ner färgen, låta det torka och måla på igen?
Bifogar bilder. Tacksam för svar!
Som mitt namn visar är jag ny på villafronten.
Det här råkade vi ut för nu. På något sätt har träet sugit åt sig väta och svullnat upp. Troligtvis har det väl regnat in. Kan inte se en annan anledning till uppsuget.
Måste jag byta ut hela skivan? Eller kan man slipa ner färgen, låta det torka och måla på igen?
Bifogar bilder. Tacksam för svar!
Det jobbiga är att det är en och samma skiva som går längs hela rummet. 🥺M MWHN skrev:
M MWHN skrev:
Bästa svaret
Det är nog bara kantlisten till spånskivorna som löper hela vägen.
Det enklaste bör vara att såga av listen vid fönsterfodret och byta tillsammans med den fuktskadade spånskivan.
Såga fina snitt så att skarvarna sedan inte syns (mer än nödvändigt).
Tag lärdom och använd aldrig spånskivor som fönsterbrädor eller sidofoder eftersom det materialet inte tål en droppe vatten utan att bli permanent förstört. Använd massivt trä. Hel bräda med stående årsringar så den inte kupar sig, eller en limträskiva.
Det enklaste bör vara att såga av listen vid fönsterfodret och byta tillsammans med den fuktskadade spånskivan.
Tag lärdom och använd aldrig spånskivor som fönsterbrädor eller sidofoder eftersom det materialet inte tål en droppe vatten utan att bli permanent förstört. Använd massivt trä. Hel bräda med stående årsringar så den inte kupar sig, eller en limträskiva.
Tack för svaret! Ja. Jag blev också förvånad över deras val av material. 🤨Oldboy skrev:Det är nog bara kantlisten till spånskivorna som löper hela vägen.
Helt värdelöst med MDF. Vi har fönsterbrädor av sten, men smygar av MDF. I fönstret i köket har det redan börjar svälla innan vi insåg problemet. Nu är vi extremt noggranna med att inte skvätta. Vi har bara bott här i åtta månader. Helt nytt hus 😂Ohändige Robban skrev: