Hej,
Försökte illustrera nedanstående i bilden
Ska bygga om ett tvättrum till sovrum.
Där finns en vägg som till hälften utgörs av murstock och till hälften av kortsida på en garderobslänga. Vad jag förstår enligt nuvarande byggnorm får man inte bara lägga byggskiva mot murstocken utan måste regla ut med metallreglar. Nemas problemas.
Garderobsdörrarna ska bytas ut mot skjutdörrar. För att de ska få något att avsluta mot i ytterhörnet mellan garderobens långsida och kortsida tänker jag dra ut byggskiva och gipsskivan cirka 5-7 cm, är inte säker på exakt hur mycket skjutdörren bygger utåt.
Kan jag då som på bilden bara låta byggskivan och gipset (dvs den nya väggen) gå ut 5-7 cm utanför regeln? Blir det stadigt?
Eller ska jag dra ut sista regeln lika långt som utskjutet på den nya väggen?
Hoppas det går att förstå vad jag menar
Tusen tack!
Försökte illustrera nedanstående i bilden
Ska bygga om ett tvättrum till sovrum.
Där finns en vägg som till hälften utgörs av murstock och till hälften av kortsida på en garderobslänga. Vad jag förstår enligt nuvarande byggnorm får man inte bara lägga byggskiva mot murstocken utan måste regla ut med metallreglar. Nemas problemas.
Garderobsdörrarna ska bytas ut mot skjutdörrar. För att de ska få något att avsluta mot i ytterhörnet mellan garderobens långsida och kortsida tänker jag dra ut byggskiva och gipsskivan cirka 5-7 cm, är inte säker på exakt hur mycket skjutdörren bygger utåt.
Kan jag då som på bilden bara låta byggskivan och gipset (dvs den nya väggen) gå ut 5-7 cm utanför regeln? Blir det stadigt?
Eller ska jag dra ut sista regeln lika långt som utskjutet på den nya väggen?
Hoppas det går att förstå vad jag menar
Tusen tack!
Om det är en hyfsad byggskiva borde det bli tillräckligt stadigt tycker jag.
Sen kanske det inte blir så snyggt när man bara ser en regel lite längre in (när skjutdörren inte är där)
men man kan väl göra ett snyggare avslut mellan vägg och dörrslut om det behövs.
Edit: I teorin hade jag nog själv lagt en extra regel (nästan) längst ut och klätt andra sidan hörnet med en remsa skiva/gips
Sen kanske det inte blir så snyggt när man bara ser en regel lite längre in (när skjutdörren inte är där)
men man kan väl göra ett snyggare avslut mellan vägg och dörrslut om det behövs.
Edit: I teorin hade jag nog själv lagt en extra regel (nästan) längst ut och klätt andra sidan hörnet med en remsa skiva/gips
Redigerat:
Du har nog rätt, jag tror jag sätter en extra regel i hörnet minus tjockleken på skiva/gips.Bronken skrev:Om det är en hyfsad byggskiva borde det bli tillräckligt stadigt tycker jag.
Tack för input!
Liknande trådar
-
Alternativ för ytterhörn gips utan kantskydd? Hur görs i nyproduktion?
Byggmaterial & Byggteknik -
Garageplatta sprucken i hörn, synlig isolering, göra något?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Behöver jag göra något åt detta ?
Grund & Markarbeten -
Vad kan/bör jag göra med detta innan elektriker kommer?
El -
Vad ska jag göra med detta hörn?
Trädgård allmänt