Hej, efter att ha slagit på vattenburen golvvärme i källaren så slutade våra gjutjärnselement på ovanvåningen att värma och jag tror det beror på att trycket blivit för lågt. Jag minns vagt när vi fick bergvärmepump installerad för 8 år sedan att installatören visade vilka rattar jag skulle vrida på för att öka trycket (svarta tryckmätaren skulle linjera med den röda visaren har jag för mig) men nu kan jag inte komma ihåg vad det var jag behövde göra.

Jag har två röd exapansionskärl (?) som båda har lågt tryck.

Någon som kan guida mig rätt i djungeln av rör och vred?

Tack på förhand!

• Röd expansionskärl med tryckmätare som visar lågt tryck, kopparrör och en röd ventil syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två röda expansionskärl med en tryckmätare och kopparrör i en trång källarutrymme, del av värmesystemet i en bostad.
    Skapa konto
  • Rörsystem med kopparrör och två röda expansionskärl, tryckmätare syns delvis.
    Skapa konto
Krilleman
Utifrån dina bilder så är det gröna kärlet för borrhålet och det gula kärlet för värmen...

Två röda kärl i ett rörsystem, ett markerat med grön cirkel för borrhål och ett med gul cirkel för värme, med synliga rör och en mätare.
Skapa konto

Ta en tydligare bild här så får du bättre svar var du fyller på värmen...

Gult markerad sektion av kopparrör och ventiler under en värmepanna i ett tekniskt utrymme.

Bifogar bättre bilder

• Kopparrör och ventiler i en bygginstallation med flera anslutningar och märkningar.
    Skapa konto
  • Bilden visar kopparrör och kopplingar i ett rörsystem, placerat under en diskbänk eller liknande installation.
    Skapa konto
Krilleman
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
LK 535, påfyllningsventil för värmesystem...

[länk]

[bild]

[bild]
❤️ Yes! Den var det!
Tack så mycket! Byggahusforum är det bästa forumet. Hjälp på en lördagskväll! Skål! 🍻

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
J Jesrel skrev:
❤️ Yes! Den var det!
🍺🍺🍺

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.