295 läst · 14 svar
295 läst
14 svar
Hur gör jag för att det inte ska mögla runt fönstrena i min lägenhet?
Hej!
Jag har en lägenhet med golvvärme på 35 kvm och har fått väldigt mycket mögel runt mina fönster på kort tid. Har även fått det i taket i hallen mellan entrén/ingången och vardagsrummet/allrummet. Ventilation i lägenheten består av två små kammare/ventiler och en fläkt i badrummet.
Kan det vara att det är för lite ventilation i lägenheten eller vad skulle kunna vara problemet?
Mvh,
Ben
Jag har en lägenhet med golvvärme på 35 kvm och har fått väldigt mycket mögel runt mina fönster på kort tid. Har även fått det i taket i hallen mellan entrén/ingången och vardagsrummet/allrummet. Ventilation i lägenheten består av två små kammare/ventiler och en fläkt i badrummet.
Kan det vara att det är för lite ventilation i lägenheten eller vad skulle kunna vara problemet?
Mvh,
Ben
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 294 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 294 inlägg
I en lägenhet får du inte göra något som har att göra med ventilationen utan tillstånd av styrelsen. Detta därför att ventilationen ligger inom föreningens ansvarsområde och de kan få problem om OVK inte går igenom.B Benjip skrev:
Det ser ut som att du har rullgardiner som sluter väldigt tätt kring fönstren och det är olämpligt. Luften måste kunna röra sig framför fönstret.
Tack! Ska kika på det. I badrummet så är ventilationen bra, imma från spegeln försvinner relativt fort. Köket har jag som tur är inte märkt några problem. Vet inte vad du menar med fläkt i köket men jag har en köksfläkt ovanför spisenG gusvo085 skrev:
Ja, men det låter klokt. Inte tänkt göra något drastiskt då det är en hyresrätt. Vill gärna hjälpa till med att komma upp med lösningar till min hyresvärd. Tack för att du berättarBirgitS skrev:I en lägenhet får du inte göra något som har att göra med ventilationen utan tillstånd av styrelsen. Detta därför att ventilationen ligger inom föreningens ansvarsområde och de kan få problem om OVK inte går igenom.
Det ser ut som att du har rullgardiner som sluter väldigt tätt kring fönstren och det är olämpligt. Luften måste kunna röra sig framför fönstret.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 294 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 294 inlägg
Ett första test är att inte dra ner rullgardinen alls en natt förr att se om det gör så att det inte blir fuktigt runt fönstret. Sen kan man se om det räcker med att ha en stol 20 cm framför fönsterbrädan och dra rullgardinen framför stolen.B Benjip skrev:
Har du pratat med hyresvärden om detta?B Benjip skrev:
Undermålig ventilation är ett rätt allvarlig problem. Inte bara för möglets skull. Att det även är mögel i taken kan också vara ett symptom på att du har väldigt dålig omsättning på luften.
Hyresvärden har normalt rätt höga krav på sig att hålla viss standard och att boende uppfylla vissa krav för att det ska vara drägligt för boende och uthyrning. Om lägenheten är undermålig kan hyresvärden bli tvungen att skyndsamt hitta en annan lägenhet åt dig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju plaskvått ut nere i kanten? Är det en illusion?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långt ifrån fönstret är detta? Kan de vara vatten från våningen åvanför?
Mögel brukar inte spontant dyka upp från en vecka till en annan bara pga kondens och dålig ventilation.
Jag hade ju oroat mig för en vattenläcka och ringt hyresvärden omgående.
Liknande trådar
-
Lacka krukfat för att göra det vattentätt?
Trädgård allmänt -
Var kan jag hitta information om att göra eget parkettgolv?
Golv -
Hur gör jag för att öka trycket?
Värme allmänt -
Vad ska vi göra för att få bort denna tapet i 70-talshus
Färg, Måla & Tapetsera -
Husqvarna Cut n Break - fungerar det för att göra en ränna i berg
Grund & Markarbeten