Hej!
Jag har en lägenhet med golvvärme på 35 kvm och har fått väldigt mycket mögel runt mina fönster på kort tid. Har även fått det i taket i hallen mellan entrén/ingången och vardagsrummet/allrummet. Ventilation i lägenheten består av två små kammare/ventiler och en fläkt i badrummet.
Kan det vara att det är för lite ventilation i lägenheten eller vad skulle kunna vara problemet?

Mvh,
Ben

• Mögel vid fönsterkarmen i Ben's lägenhet med golvvärme, visar bristande ventilation och mögelproblem på kort tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel på väggen invid ett fönster i en bostad, synligt som svarta prickar på ytan.
    Skapa konto
  • Mögel vid fönsterkarmen bredvid en kaktus i en lägenhet.
    Skapa konto
  • Bild visar ett fönster med mögelfläckar på väggen intill. Mörka områden syns nära fönsterkarmen.
    Skapa konto
  • Mögel vid fönster och tak i en lägenhet med dålig ventilation.
    Skapa konto
  • Mögel på väggen intill ett fönster med en blå skål på fönsterbrädan.
    Skapa konto
  • Mögel på vägg runt ett fönster i ett rum, synligt som svarta fläckar i hörnet och längs kanten.
    Skapa konto
  • Mögel i hörnet vid ett fönster i en lägenhet, synligt på väggen och i taket.
    Skapa konto
  • Bild på en fönsterkarm med tecken på mögeltillväxt, eventuellt på grund av otillräcklig ventilation i en lägenhet med golvvärme.
    Skapa konto
  • Mögelfläck på vitt innertak i lägenhet.
    Skapa konto
För dålig ventilation. Har du nyss fått fönster bytta från gamla 2 glas? Nya fönster är tätare -> sämre ventilation...

Hur åtgärdar jag problemet? Borde jag installera en frånluftsventil eller hur fixar jag detta på bästa sätt?
Vet tyvärr inte vad för fönster som satt där innan, allt jag vet är att det ska vara "nyrenoverat" runt 2018-2019

Frånluften måste bli bättre samtidigt som du måste få in ny luft. Bra måttstock är att imma från spegeln i badrummet ska försvinna inom några minuter efter dusch. Hur ser köket ut? fläkt?

Verkar ju sitta spaltventiler i ovankant fönstren. Har du stängt dom alla?

BirgitS
B Benjip skrev:
Hur åtgärdar jag problemet? Borde jag installera en frånluftsventil eller hur fixar jag detta på bästa sätt?
Vet tyvärr inte vad för fönster som satt där innan, allt jag vet är att det ska vara "nyrenoverat" runt 2018-2019
I en lägenhet får du inte göra något som har att göra med ventilationen utan tillstånd av styrelsen. Detta därför att ventilationen ligger inom föreningens ansvarsområde och de kan få problem om OVK inte går igenom.

Det ser ut som att du har rullgardiner som sluter väldigt tätt kring fönstren och det är olämpligt. Luften måste kunna röra sig framför fönstret.

Hyresrätt eller bostadsrätt?
Anmäl till hyresvärd eller styrelsen (beroende på vilket det är) så får de vidta åtgärder.
Ventilationen är normalt föreningens ansvar

• Gilla
Benjip
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Frånluften måste bli bättre samtidigt som du måste få in ny luft. Bra måttstock är att imma från spegeln i badrummet ska försvinna inom några minuter efter dusch. Hur ser köket ut? fläkt?
Tack! Ska kika på det. I badrummet så är ventilationen bra, imma från spegeln försvinner relativt fort. Köket har jag som tur är inte märkt några problem. Vet inte vad du menar med fläkt i köket men jag har en köksfläkt ovanför spisen

K krambriw skrev:
Verkar ju sitta spaltventiler i ovankant fönstren. Har du stängt dom alla?
Hej!
Ja, så heter dem! I bägge fönster så är dem öppna

BirgitS BirgitS skrev:
I en lägenhet får du inte göra något som har att göra med ventilationen utan tillstånd av styrelsen. Detta därför att ventilationen ligger inom föreningens ansvarsområde och de kan få problem om OVK inte går igenom.

Det ser ut som att du har rullgardiner som sluter väldigt tätt kring fönstren och det är olämpligt. Luften måste kunna röra sig framför fönstret.
Ja, men det låter klokt. Inte tänkt göra något drastiskt då det är en hyresrätt. Vill gärna hjälpa till med att komma upp med lösningar till min hyresvärd. Tack för att du berättar :)

BirgitS
B Benjip skrev:
Ja, men det låter klokt. Inte tänkt göra något drastiskt då det är en hyresrätt. Vill gärna hjälpa till med att komma upp med lösningar till min hyresvärd. Tack för att du berättar :)
Ett första test är att inte dra ner rullgardinen alls en natt förr att se om det gör så att det inte blir fuktigt runt fönstret. Sen kan man se om det räcker med att ha en stol 20 cm framför fönsterbrädan och dra rullgardinen framför stolen.

Tycker det ser ut som inträngande fukt men kan ju vara som tidigare beskrivit.

Men detta måste ju ha pågått en bra stund?

B Benjip skrev:
Har du pratat med hyresvärden om detta?

Undermålig ventilation är ett rätt allvarlig problem. Inte bara för möglets skull. Att det även är mögel i taken kan också vara ett symptom på att du har väldigt dålig omsättning på luften.
Hyresvärden har normalt rätt höga krav på sig att hålla viss standard och att boende uppfylla vissa krav för att det ska vara drägligt för boende och uthyrning. Om lägenheten är undermålig kan hyresvärden bli tvungen att skyndsamt hitta en annan lägenhet åt dig

Unikt namn
Vattenläcka och mögel i hörn av en vägg nära ett fönster, med en blå plaststruktur i förgrunden.
Skapa konto

Det ser ju plaskvått ut nere i kanten? Är det en illusion?

Mögelfläck på ett vitt tak, antyder potentiell vattenläcka eller fuktskada, väcker oro för möjlig fuktkälla ovanifrån.
Skapa konto

Hur långt ifrån fönstret är detta? Kan de vara vatten från våningen åvanför?

Mögel brukar inte spontant dyka upp från en vecka till en annan bara pga kondens och dålig ventilation.
Jag hade ju oroat mig för en vattenläcka och ringt hyresvärden omgående.

Kan även vara läge att du får drevningen på fönstren kontrollerade. Ser ut att finnas brister.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.