Hej!

Jo,en sån här kaklad duschvägg skulle jag vilja få till trotts att jag är rätt oerfaren:
ballingslov_vision.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag frågade en snickare om råd men han tyckte inte det var en bra idé att lämna tomrummet upp mot taket. Han är rädd att vi ska halka i duschen en vacker dag och "då rasar hela skiten över mig och mina barn" etc etc.. Men snickaren är rätt gammal och tror inte han känner till LUX-skivor till exempel.

Vad tror ni är bästa sättet att göra en sån här vägg?

Dessutom ska vi ha utanpå-liggande rör så dom skulle ju kunna smita förbi uppe i mellanrummet ifall rörmokaren vill ha dom i taket.. Fast helst vill vi ha dem längre ner längs golvet, och då kan man väl bygga in färdiga hål i duschväggen på nåt sätt?

Jag har kaklat rummets väggar med 15x15 kakel så det kanske blir snyggast om duschväggen blir en kakelplatta bred (15cm plus 3mm fog på hörnen?)

Väldigt tacksam för svar och tips!

Redigerat:
Inga problem att göra en sådan vägg stabil...
Dock tycker jag det blir fult med 15cm tjock vägg men smaken är som baken ;)

Sen tycker jag man blir väldigt instängd och personligen hade jag valt en glasvägg istället. :)

Har en vägg där nedre hälften är kaklad satta på på lättbetongblock och som murats med rostfri armering inlagd. Övre hälften är glasblock men ända upp till tak, här kan du sluta tidigare, även denna murad och fixerad med rostfri armering. På ett ställer sitter det endast ett halvglasblock in mot väggen där ledningarna passerar.

Paul-Staffanstorp skrev:
Inga problem att göra en sådan vägg stabil...
Dock tycker jag det blir fult med 15cm tjock vägg men smaken är som baken ;)

Sen tycker jag man blir väldigt instängd och personligen hade jag valt en glasvägg istället. :)
jag tycker de är snygga, mycket bättre än de fula glasblocken. :p

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
T
sj6 skrev:
jag tycker de är snygga, mycket bättre än de fula glasblocken. :p
Tror nog Paul menade en glasskiva, antingen frostad eller klar.

Håller med dig om att glasblock är ofantligt fult:thumbdown:

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
tank77 skrev:
Tror nog Paul menade en glasskiva, antingen frostad eller klar.

Håller med dig om att glasblock är ofantligt fult:thumbdown:
Ja helt ärligt så är de där hemska glasblocken typ 80 talets bestraffning mot oss yngre tror jag ;)

• Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Usch och fy... för glasblock !!! :thumbdown:

Jag syftade precis som tank77 förstod på en fast glasvägg i typ 6mm glas bara...

Typ denna...

basic-ramona.jpg
Skapa konto

Gjorde inte riktig så hög vägg utan mera som avskärmare för att dela av badrummet.
Det blev superstabilt.
IMG_3672.JPG
Skapa konto
IMG_3676.JPG
Skapa konto
IMG_3678.JPG
Skapa konto
IMG_3756.JPG
Skapa konto

• Gilla
HarDrev och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Verkar va ett grymt forum det här :)

Det ska absolut vara kakel, det har frugan bestämt.

Vill helst inte ha trä i badrummet så Lättbetong låter intressant!
Men hur fäster man den?
I nygjorda golvet har jag EPS cement (flytspacklad ock färdigklinkrad ovanpå)
I väggen under kaklet och biltemas våtrumsmembran är det ett lager lättbetongblock (vet ej hur tjockt) och sen en bärande betongvägg.

Efter lite funderande vill jag nog helst göra väggen bara 10cm tjock i alla fall.. 90cm bred och typ 190cm hög.

Redigerat:
Inget svar på din fråga, men självklart kan du inte använda trä när du ska bygga väggen efter att badrummet är tätskiktat. Inget organiskt material öht. Jag vet faktiskt inte riktigt vad man ska använda som kan bli tillräckligt stabilt, lux skivor kanske är ett alternativ?

Paul-Staffanstorp skrev:
Usch och fy... för glasblock !!! :thumbdown:

Jag syftade precis som tank77 förstod på en fast glasvägg i typ 6mm glas bara...

Typ denna...
Jamen den där funkar ju.

Hej
Har byggt en liknande vägg med luxskivor.
Man limmar den bara med deras lim mot klinker
och kaklet, och sen klär man den med kakel.
Va lite tveksam om det skulle bli tillräckligt styvt men
efter att den va kaklad va jag förvånad över hur den kändes.
Det va ett tag sen men tror det va deras 50mm tjocka skiva.
Och ska du göra hål i skivan för rör är det inget problem
lätt att arbeta med.
Ska du göra 15cm tjock får du nog limma ihop en 10a+en 5a.

Mvh Patrik

Redigerat:
jag byggde en liknande i vårt badrum, medd lättklinkerblock, 9 cm tjocka. Den är visserligen förankrad i taket på ena sidan eftersom vi har duschdörrar som skulle monteras. Sen är den förankarad med två rostfria gängade stänger som ligger i andra och näst sista varvet, stängerna går in i den bakre väggen. Har svårt att tro att den kommer välta.

Här är en bild, (ur denna vinkeln ser dock väggen tjockare ut än vad den är då framsidan är som ett L kan man säga) och sen så följer ett inkaklat badkar på höger sida som inte fanns när jag tog bilden.

http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=60373&d=1335531904

Nishen är 100x100 och jag tycker inte jag känner mig instängd, ja ser ju "över" kanten och sen har vi glasdörr in i nishen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.