649 läst ·
5 svar
649 läst
5 svar
Hur går vi vidare med vårt gräsmattsskapande?
I tidigare inlägg frågade jag om vi kunde så redan i juni men hur som helst tog vi beslutet att inte göra det eftersom sommaren är för torr.... SÄG INGET men dra gärna på smilbanden... 
Vi har alltså nu ca 20 cm, ny jord som packats som vi ska så på. Måste vi köra med jordfräs eller räcker att att luckra upp ytan med kratta och dylikt innan vi gödslar och sedan sår?
Efter det ska vi i alla fall vältra - så långt vet jag...
Tar varmt emot alla tips från er betydligt mer kunniga individer!
//Morgan
Vi har alltså nu ca 20 cm, ny jord som packats som vi ska så på. Måste vi köra med jordfräs eller räcker att att luckra upp ytan med kratta och dylikt innan vi gödslar och sedan sår?
Efter det ska vi i alla fall vältra - så långt vet jag...
Tar varmt emot alla tips från er betydligt mer kunniga individer!
//Morgan
Vi såg til att jorden var ordentligt packad, såpass att det inte blev avtryck om man gick på den. Sedan krattade vi bara lätt överst skiktet för att bli av med översta "skorpan", detta rullade vi sedan gräset på. Gäller förmodligen detsamma om man skall så för utom att fröna skall vältras ned.
Kolla även på denna sidan, finns mycket att lära samt läs Frågor & Svar där liknande frågeställning finns.
http://www.olleberg.nu/html_04/index_1.htm
Kolla även på denna sidan, finns mycket att lära samt läs Frågor & Svar där liknande frågeställning finns.
http://www.olleberg.nu/html_04/index_1.htm
Hej
Vi har rullat gräs i två omgångar, med fantastiskt resultat. Även vi vältade rejält, så att det inte blev avtryck när man gick (gallervält hyrde vi hos maskinuthyrare för en hundring).
Precis innan vi rullade ut respektive gräsvåd krattade/krafsade vi lite och la på några nävar jord där det såg ut att vara svackor.
Min man är grymt noggrann, vilket gjorde att rullningen tog cirka 6 timmar för 150 kvm (han gjorde det ensam), men sen har vi bara njutit av resultatet. Den regniga sommaren har också hjälpt till, förstås. (Vi rullade första delen i början av juni och den andra i början av juli.)
Vi har rullat gräs i två omgångar, med fantastiskt resultat. Även vi vältade rejält, så att det inte blev avtryck när man gick (gallervält hyrde vi hos maskinuthyrare för en hundring).
Precis innan vi rullade ut respektive gräsvåd krattade/krafsade vi lite och la på några nävar jord där det såg ut att vara svackor.
Min man är grymt noggrann, vilket gjorde att rullningen tog cirka 6 timmar för 150 kvm (han gjorde det ensam), men sen har vi bara njutit av resultatet. Den regniga sommaren har också hjälpt till, förstås. (Vi rullade första delen i början av juni och den andra i början av juli.)
Krafsa upp en 3-5 cm i toppen och så i det.
Själv gör jag gräsmatta enligt följande
1. 10-15 cm matjord.
2. Trampa denna ordentligt (har ingen vält (tjejer, platta sulor ej stilletklackarna ;D))
3. jämna ut och fyll svackorna
4. luckra ca 5 cm djupt
5. så
Själv gör jag gräsmatta enligt följande
1. 10-15 cm matjord.
2. Trampa denna ordentligt (har ingen vält (tjejer, platta sulor ej stilletklackarna ;D))
3. jämna ut och fyll svackorna
4. luckra ca 5 cm djupt
5. så
Vi har just sått vår enorma gräsmatta enligt samma principer som mats_o skrev nedan. Med lyckat resultat! Tack vare en mulen men varm vecka så började gräset att gro genast och sedan har vi fått vattna varje kväll resten av semestern.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Långa ändhättor / krympslangar? Vart hittar man dessa?
El -
Hur går jag vidare med snett tak källarrum
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur kan jag ”se genom väggarna” på vårt plankhus med murad mellanvägg?
Lösvirke & Timmerhus -
Vilken ledare går vart?
El -
Hur går jag vidare här? Gullfiber med svartmögel i innertaket.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur