Hej,

Har ett dilemma inför lånelötet då banken kräver att jag står som ägare av halva tomten.
Min sambo har fått den av sina föräldrar (gåva/tidigt arv) efter avstyckning och vi ska nu bygga på tomten. Skulle vi gå skilda väger i framtiden ska tomten (värdet) gå tillbaka till min sambo.

Hur går vi till väga? Jag har googlat och sökt men blir bara snurrig.
Är det någon som nyligen gjort detta och kan förklara steg för steg, eller som bara har infon i alla fall?

Hoppas någon kan hjälpa oss :)

Tack på förhand!

Mvh Sanna
 
Om jag fattar rätt så vill ni att sambon skall få värdet av tomten i händelse av att ni gör slut, bara tomten, huset blir gemensamt?

I så fall kan det ju bara vara värdet av tomten som det handlar om, inte själva tomten som sådan.

Du borde kunna köpa halva tomten av honom, med ett skuldbrev, dvs. du blir delägare, men blir skyldig honom pengarna.

Jag förstår banken, för de kan bara ha säkerhet i fastigheten (alltså tomten med byggnader, byggnader kallas i sådana här sammanhang för fastighetstillbehör). Så banken kan inte låna ut något till dig om du inte är delägare i tomten.
 
Men banken borde väl kunna bevilja HELA lånet till din sambo?
 
hempularen skrev:
Om jag fattar rätt så vill ni att sambon skall få värdet av tomten i händelse av att ni gör slut, bara tomten, huset blir gemensamt?

I så fall kan det ju bara vara värdet av tomten som det handlar om, inte själva tomten som sådan.

Du borde kunna köpa halva tomten av honom, med ett skuldbrev, dvs. du blir delägare, men blir skyldig honom pengarna.

Jag förstår banken, för de kan bara ha säkerhet i fastigheten (alltså tomten med byggnader, byggnader kallas i sådana här sammanhang för fastighetstillbehör). Så banken kan inte låna ut något till dig om du inte är delägare i tomten.
Tack för ditt svar!

Ja, dvs värdet av tomten är inget jag kan plocka ut vinst av/kräva vid skilsmässa eller liknande. Huset kommer vi ha gemensamt.

Jag förstår också banken (skulle förstå min sambo med om detta var hans önskan) men de kan på intet sätt hänvisa oss till hur vi ska reda upp detta, utan endast att de vill ha ett papper på att jag står med som ägare på tomten.

Det jag inte förstår är vart vi ska börja, ska vi beställa gåvobrev? Och vart ifrån i så fall, ska man ta in advokat/jurist eller ska man kontakta skatteverket?

Hur gör jag om jag köper in mig med skuldbrev? Hur fungerar den proceduren? Verkar vara en smart idé! :)
 
b8q skrev:
Men banken borde väl kunna bevilja HELA lånet till din sambo?
Ja, i det här fallet skulle han absolut kunna stå som ensam på lånet då vi inte direkt kommer upp i 5-6 miljonersklassen på vårt hus. Men både han och jag vill ha ett gemensamt lån på huset, det ska ju vara mitt hus också samt att jag investerar i det nu med med kontantinsats och övrigt.
 
Det är ganska enkelt.

Antingen kommer ni överens om värdet på tomten eller så låter ni värdera denna.

Ni skriver ett köpebrev er emellan, enkelt en halv A4 med uppgifter om fastigheten och köpeskillingen.

Ni skriver ett enkelt skuldbrev er emellan som ni sparar till den dag ni eventuellt behöver ta fram det och som förhoppningsvis aldrig kommer ;)

Ni anmäler köpet till lantmäteriet som utfärdar ny lagfart där ni båda står som ägare.

http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/

Ni får dock betala för lagfarten. Sök enligt länken så finns det exakt information som gäller för er.

Allt detta kan ni göra själva utan jurister och istället spara era pengar till huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Om ni väljer lösningen med köp o skuldbrev, så borde banken kunna hjälpa er med formalia.

Det är tom tänkbart att det räcker att du äger några enstaka procent av tomten. Skulle kunna vara ett sätt att hålla ner lagrartskostnaden (1,5% av köpesumman).
 
hempularen skrev:
Det är tom tänkbart att det räcker att du äger några enstaka procent av tomten. Skulle kunna vara ett sätt att hålla ner lagrartskostnaden (1,5% av köpesumman).
Kan man äga några procent av tomten och hälften av huset?
 
Njej troligen inte.
 
Nej, du kan inte stå som "icke-ägare" på tomten och sen som ägare på halva huset. Det skulle förutsätta att huset (byggnaden) är lös egendom, och då måste du plötsligt omtaxera och ha ett arrendeförfarande.. Låter onödigt krångligt.

Tycker dock det är fantastiskt bra att banken inte vill sätta dig som låntagare på en fastighet du inte äger.

Upprätta ett gåvobrev er emellan i kombination med skuldebrev/samboavtal/äktenskapsförord, så ska du ser att det blir bra. Kostar 825kr i lagfart...
 
b_hasse skrev:
Kan man äga några procent av tomten och hälften av huset?
Borde vara teoretiskt möjligt men då får det nog bli ett hus på ofrigrund vilket det nog inte är meningen att detta skall vara.

Om ena parten i detta fallet bara skulle stå för en liten del av fastigheten återspeglar det sig naturligtvis i ägarförhållande/ägarandel och ev problem längre fram vid en ev delning.

Banken skulle kanske gå med på att ena parten bara äger en del av fastigheten( inkl huset) eftersom hela fastigheten kommer att stå som säkerhet för deras lån. Men enklast är att redan nu, oavsett ev kostnader för lagfart, se till att man har en rätt fördelning mellan parterna.
 
Nu vet jag inget om det juridiska om det är samma ägare till tomt och hus men Borde det inte gå att arrendera tomten och bygga huset. Då borde det ju gå att komma runt detta. Finns ju många hus där man inte äger tomten.
 
Jag tycker att TS bör äga hälften av hela fastigheten, dvs både tomt och hus. Annars finns det stor risk för trubbel vid en eventuell separation. Att köpa halva tomten och betala med ett skuldebrev låter som den bästa lösningen.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Herr hatt skrev:
Nu vet jag inget om det juridiska om det är samma ägare till tomt och hus men Borde det inte gå att arrendera tomten och bygga huset. Då borde det ju gå att komma runt detta. Finns ju många hus där man inte äger tomten.
Jo det går, men inte om halva huset ägs av fastighetsägaren. Ett hus som står på ofri grund som det kallas, är struligt/omöjligt att belåna. Och hela huset är antingen på ofri grund, eller ett fastighetstillbehör.
 
Tack alla! Vi har idag träffat en jurist och skrivit under gåvobrev! :)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.