Gjutjärnsröret är för smalt och jag har därför problem med att installera en toastol med en anslutning på 102 mm.

Jag har haft en firma som totalrenoverat mitt badrum. De har gjort allt förutom att installera toastol, dusch och tvättställ. Vid installation av toastol har jag stött på problem. Avloppsröret i gjutjärn sticker dels upp för högt över golvet och dess innermåttet är för litet. Jag har för närvarande två olika toaletter som jag försökt passa in. Den ena är en Ifö Spira och den andra är en Gustavsberg Nautic 1591. Bägge har anslutningar som är 102 mm enligt deras produktblad. Innermåttet på röret under muffen är ca 90 mm. Anslutningen från toaletterna kan därför inte träs in i den smalare delen av röret. Vilket leder till att toaletterna inte står plant på golvet.

Renovering; gammal toalettstol av betong med svart soppåse, byggdamm och kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är avloppsröret från sidan. Det stack upp ungefär 110 mm över golvet

Öppet cirkulärt hål i golv med rör, betong och kakel, renoveringsarbete synligt, byggdamm och brädspik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kapade röret 25 mm med tigersåg då jag först trodde att enbart höjden på röret var problemet. Listbiten i bilden användes för att mäta innermåttet av röret.

När det kommer till den faktiska installationen finns det något annat alternativ än att kapa röret så nära golvet som möjligt? Kapar man med tigersåg är jag rädd att röret ändå sticker upp för mycket. Kapar man med vinkelslip är jag rädd att jag skadar kakel och klinkers. Det är också svårt att komma åt baksidan av röret med en vinkelslip. Det finns förhöjningssocklar till vissa toastolsmodeller men jag kan inte hitta någon som passar en Ifö Spira eller Gustavbergs Nautica 1591. Jag tror inte heller att det ser särskilt snyggt ut med en förhöjningssockel. Jag funderade ett tag på att ta bort en del av reliningen för att göra plats åt anslutningen men tror inte att det funkar. Rörets totala diameter under muffen är 120 mm. Tjockleken på gjutjärnsröret varierar mellan 5-10 mm. Det är alltså inte säkert att det funnits plats för anslutningsröret även utan reliningen.

Slutligen, borde firman som jag betalade för att totalrenoverade badrummet bytt ut röret för att uppfylla Säker Vatten? De bytte golvbrunn och avloppsrör från tvättstället och måste då ha skarvat ihop de nya rören med gjutjärnsröret. Har varit nöjd med deras arbete men börjar undra ifall de har tagit en genväg på min bekostnad. Kan det då finnas en poäng med att ta in en besiktningsman för att reda ut ifall de gjort allting fackmannamässigt? Det kostar 4000 kr och uppåt med en besiktningsman men att renovera badrummet kostade betydligt mer än så.

Gummimuff av rätt sort i muffen på röret, sen kan det vara så att det behöves en "ROT-modell" eller öppet S-lås, brukar heta lite olika.

Fotografen Fotografen skrev:
Gummimuff av rätt sort i muffen på röret, sen kan det vara så att det behöves en "ROT-modell" eller öppet S-lås, brukar heta lite olika.
Men problemet är att toaletten inte står plant på marken. Alltså att röret från toastolen tar emot avloppsröret. Det problemet kan ju inte lösas med en gummimuff tänker jag.

Claes Sörmland
Det är väl den här muffen du ska ha, har använt den för WC-installation i gjutjärnsmuff:

https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-gummimanschett-146-90-110-wc-ansl-4-n-rormuff/

Ta en halvtimme på golvet med sandpapper så att gjutjärnsröret är slätt och fint på utsidan innan du trär på muffen. Brukar vara rost, ful gjutning och betongstänk på den och då riskerar man att muffen inte tätar. Ett varv med hammarlack kan man väl också kosta på sig om det nu är nyrenoverat tänker jag.

Sticker WC-stolarnas rör ned för långt så går de att kapa med en vinkelslip och diamantskiva. (Enklare är ju så klart att köpa en WC-stol där röret inte sticker ned för långt.)

F Flappy Swansson skrev:
Men problemet är att toaletten inte står plant på marken. Alltså att röret från toastolen tar emot avloppsröret. Det problemet kan ju inte lösas med en gummimuff tänker jag.
En wc av ROT-modell löser detta, den är avsedd att sitta mot den typen av muff.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
En wc av ROT-modell löser detta, den är avsedd att sitta mot den typen av muff.
Kollade precis upp det och Gustavbergs 1591 är av ROT-modell. Har testat med den och det fungerade inte. Antar att alternativet är att kapa WC-stolens rör med vinkelslip.

Ok...lät ju inte så bra. Vi får avvakta till någon röris dyker upp, Krilleman tex...:thinking::worried:

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl den här muffen du ska ha, har använt den för WC-installation i gjutjärnsmuff:

[länk]

Ta en halvtimme på golvet med sandpapper så att gjutjärnsröret är slätt och fint på utsidan innan du trär på muffen. Brukar vara rost, ful gjutning och betongstänk på den och då riskerar man att muffen inte tätar. Ett varv med hammarlack kan man väl också kosta på sig om det nu är nyrenoverat tänker jag.

Sticker WC-stolarnas rör ned för långt så går de att kapa med en vinkelslip och diamantskiva. (Enklare är ju så klart att köpa en WC-stol där röret inte sticker ned för långt.)
Har också övervägt att kapa WC-röret med diamantskiva. Men det låter riskabelt

Toastolar var ju normalt dimensionerade för att passa rakt ner i en gjutjärnsmuff, och inte moderna 110mm PVC muff.
Därav finns dessa toalettmuffar att ha emellan 110mm PVC och toastol, för att dimensionen ska bli som den gamla vanliga toastandarden.
Så det känns ju märkligt att det inte passar!
Om det är för högt så hade jag mätt och kapat toaröret som det är så att det bottnar i gjutjärnsmuffen, det nya golvet kanske är lägre...?

Jag vet inte vad jag ska säga, eller råda dig till. Men det kan inte ha varit någon seriös firma som renoverat ditt badrum. Man lämnar ALDRIG en stam obytt, när man renoverar ett badrum. Detta ska isåfall tas upp som en avvikelse. Det måste finnas extremt starka skäl för att lämna den obytt.

A AG A skrev:
Jag vet inte vad jag ska säga, eller råda dig till. Men det kan inte ha varit någon seriös firma som renoverat ditt badrum. Man lämnar ALDRIG en stam obytt, när man renoverar ett badrum. Detta ska isåfall tas upp som en avvikelse. Det måste finnas extremt starka skäl för att lämna den obytt.
Det var precis det här jag var rädd för och VVSaren som skulle installera min toastol sa att man inte lämnar ett gjutjärnsrör sådär. Jag ska dubbelkolla i dokumentationen jag fick från dem. Det kan hända att de skrev upp det som en avvikelse. Jag har ju tyvärr inte haft de kunskaperna som krävdes för att veta vad som var rätt eller inte.

F Flappy Swansson skrev:
Det var precis det här jag var rädd för och VVSaren som skulle installera min toastol sa att man inte lämnar ett gjutjärnsrör sådär. Jag ska dubbelkolla i dokumentationen jag fick från dem. Det kan hända att de skrev upp det som en avvikelse. Jag har ju tyvärr inte haft de kunskaperna som krävdes för att veta vad som var rätt eller inte.
Det står bara såhär i mitt säker vatten intyg:

Byte golvbrunn samt vask-avlopp, bygla vvc i schakt
Dra om inkommande rör i schakt samt dra vatten till kök

(Kund ombesörjer slutmontering)
under avvikelsesektionen är det i kryssat

Nej, inga avvikelser

Huddingebo Huddingebo skrev:
Toastolar var ju normalt dimensionerade för att passa rakt ner i en gjutjärnsmuff, och inte moderna 110mm PVC muff.
Därav finns dessa toalettmuffar att ha emellan 110mm PVC och toastol, för att dimensionen ska bli som den gamla vanliga toastandarden.
Så det känns ju märkligt att det inte passar!
Om det är för högt så hade jag mätt och kapat toaröret som det är så att det bottnar i gjutjärnsmuffen, det nya golvet kanske är lägre...?
Intressant tanke angående lägre golv. Så kan det mycket väl vara. Samtidigt så har jag svårt att tro att golvet är 15-20 mm lägre. Man har inte bytt ut tröskeln och inget av det ser konstigt eller lågt ut.

Konstigt att rörmokaren inte rekommenderade att även röret till wc skulle bytas.

Om jag har förstått det rätt så funkar det inte med en rotstol eftersom anslutningen bottnar innan wc:n står på golvet.
Finns också wc med p lås som du ansluter en wc stos till, liknande denna modell
https://www.rinkabyror.se/artikel/jafo-wc-stos-universal-110-muff/

Alternativen såhär långt verkar vara att kontakta firman och fråga vad tanken var bakom att lämna den gamla stammen. Är osäker på om jag behöver blanda in någon besiktningsman. Att de lämnade stammen är kanske oproffsigt men bryter inte mot några regler vad jag vet.

För att få en toa på plats så behöver jag antingen kapa röret på wc-stolen med vinkelslip eller kapa avloppsröret så nära golvet som möjligt. Sen kan jag förhoppningsvis fixa en anslutningsmuff mellan rör och wc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.