Hejsan, helt ny här på forumet och hoppas lite av mina dumma nybörjarfrågor kan få svar, har nämligen precis köpt mig en liten 2a på 55 kvadrat, byggår 91.

Innan inflytt har jag planerat att lägga nytt parkettgolv, och måla om väggar och tak.

Lägenheten är något inrökt av tanten som bott i den de senaste 7-8 åren så viss sanering behövs, det luktar inte helt åt h-vete men heller inte hallontårta. Nu är det så att vissa frågetecken och osäkerheter kring tillvägagångssätt dyker upp för mig, detta är nämligen första gången någonsin jag ger mig på någon form av ”rust” i ett boende, har spenderat all annan tid under huven i garaget.

Min tanke var att

*Riva bort all tapet, köra en vända med ozonmaskin, spackla vid behov, måla med jotun spärrgrund, sedan väggfärg i den nyans jag bestämmer mig för, samma går för taken, minus spackel och väggfärg då..

* Lägga mitt nyinköpta Tarkettgolv i ek ovanpå befintlig plastmatta, med kährs underlagsfoam.

Finns det mer att tänka på? Enklare tillvägagångssätt?

Då lägenheten ändå är 33 år gammal snart så kanske det finns risk att plastmattan i lägenheten är ojämn eller kanske rentav släppt i något hörn. Borde jag riva bort den helt och hållet då eller bara fylla ut ojämnheterna med lumppapp? Vid närmare titt så ser det ändå lite ojämnt ut kring golvlister på sina ställen, kanske är en synvilla.

Det mesta i kåken är i betong, om den infon hjälper. Alla råd, tips och lärdomar mottages ☺️

Väl mött!
 
  • Tomt rum med ljus vägg, två fönster, radiator, beige golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett tomt rum med vit vägg och mönstrad tapet, beige matta, fläck på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med vita väggar, inbyggda garderober och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt vardagsrum med trägolv, vitmålade väggar, fönster och balkongdörr. Ljus och rymlig interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt, ljust rum med trägolv, fönster, taklampa och en vit stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med trägolv, fönster, balkongdörr och utsikt över byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus, tom hall, trägolv, vita väggar, golvlampa, stol, kryckor, dammsugare, lugn, dörröppningar, minimal möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag tycker det verkar som att du tänker rätt.

Om det är stora ojämnheter, jämfört med golvets instruktioner, så kan du använda tunn masonit där det är som djupast.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Jag skulle definitivt ta bort plastmatta och golvlister också. Synd om du upptäcker efter renoveringen att det stinker rök, och framförallt i trälister brukar det sätta sig rätt djupt.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Jag skulle definitivt ta bort plastmatta och golvlister också. Synd om du upptäcker efter renoveringen att det stinker rök, och framförallt i trälister brukar det sätta sig rätt djupt.
Ja listerna har jag tänkt riva bort och byta till nya då dessa var rätt nötta efter rullstolsrally där inne.

Funderar om parketten går att lägga direkt på betongen under plastmattan? Hur blir det med fukt eller limrester?
 
BirgitS
Limrester måste bort så att det blir en tillräckligt slät yta.

Finns ingen fukt i ett betonggolv några våningar ovan marknivån.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Limrester måste bort så att det blir en tillräckligt slät yta.

Finns ingen fukt i ett betonggolv några våningar ovan marknivån.
Okey! Måste funka att gå över med en skrapa av något slag då tänker jag, eller har du tips?

gällande borttagning av tapet, finns det något bra tillvägagångssätt? Ånga? Kemiskt? Hur noga är det med limrester på väggen, tänker att limmet är så tunt så det inte bör skapa en särskilt ojämn yta. Vill ju försöka slippa bredspackla allting!
 
J Junken00 skrev:
Ja listerna har jag tänkt riva bort och byta till nya då dessa var rätt nötta efter rullstolsrally där inne.

Funderar om parketten går att lägga direkt på betongen under plastmattan? Hur blir det med fukt eller limrester?
Det brukar gå bra, speciellt med en foam under parketten. Men kolla först så betongen är plan, ofta är det några små svackor och dem kan man behöva jämna till med lite fint flytspackel (kolla skikttjocklek, det ska vara typ 0-3mm, inte 2-30mm eller så)
 
Exostor Exostor skrev:
Det brukar gå bra, speciellt med en foam under parketten. Men kolla först så betongen är plan, ofta är det några små svackor och dem kan man behöva jämna till med lite fint flytspackel (kolla skikttjocklek, det ska vara typ 0-3mm, inte 2-30mm eller så)
Rimligen borde betongen vara bra under, det sitter parkett i några av lägenheterna från när det byggdes. Eller så kanske man flytspacklade på den tiden innan läggning också.
 
J Junken00 skrev:
Okey! Måste funka att gå över med en skrapa av något slag då tänker jag, eller har du tips?

gällande borttagning av tapet, finns det något bra tillvägagångssätt? Ånga? Kemiskt? Hur noga är det med limrester på väggen, tänker att limmet är så tunt så det inte bör skapa en särskilt ojämn yta. Vill ju försöka slippa bredspackla allting!
Justja, tapet är bara att riva loss det som sitter löst och spackla + slipa allt som är ojämt. Skulle "allt" lossna så kan man ånga, men normalt sitter tapeten bra där den sitter. Limrester slipar du bort.
 
  • Gilla
Junken00
  • Laddar…
BirgitS
J Junken00 skrev:
Rimligen borde betongen vara bra under, det sitter parkett i några av lägenheterna från när det byggdes. Eller så kanske man flytspacklade på den tiden innan läggning också.
Jag skulle tro att de nivåskillnader du upplever med plastmattan även gäller betongen.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle tro att de nivåskillnader du upplever med plastmattan även gäller betongen.
Har som tur var övertalat en god vän som arbetat mycket med att lägga nya golv mm med att hjälpa mig med det. :)

Hur bör man göra med de vitmålade delarna av fönstrena samt balkongdörren? Räcker det att tvätta sådant? Som jag skrev i tråden så är det inte superinrökt då tanten bara bott där 6-7 år och ändå använt balkongen till viss del. Bör man tvätta väggar eller golv efter rivning av tapet,plastmatta, för att sedan köra ozonmaskinen?
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Justja, tapet är bara att riva loss det som sitter löst och spackla + slipa allt som är ojämt. Skulle "allt" lossna så kan man ånga, men normalt sitter tapeten bra där den sitter. Limrester slipar du bort.
Tänkte prova en vända med kemisk tapetborttagning. Eller är det en gimmick? 😜 har en ångtvätt stå som jag använt vid fordonsrekond. Kanske värt att försöka använda den om man lyckas få in ånga bakom tapeten
 
J Junken00 skrev:
Tänkte prova en vända med kemisk tapetborttagning. Eller är det en gimmick? 😜 har en ångtvätt stå som jag använt vid fordonsrekond. Kanske värt att försöka använda den om man lyckas få in ånga bakom tapeten
Jag har bara kört ånga, och det fungerar rätt bra på småbitar som sitter kvar, däremot är det rätt hopplöst på stora bitar tapet. Den måste liksom kunna få in ångan under kanten.
 
Exostor Exostor skrev:
Jag har bara kört ånga, och det fungerar rätt bra på småbitar som sitter kvar, däremot är det rätt hopplöst på stora bitar tapet. Den måste liksom kunna få in ångan under kanten.
Vi får helt enkelt se när den dagen kommer.

Tänker att när allt väl är borta och ozonmaskinen gått ett dygn så kanske man kör rollerspackel och sen en sån där fiffinurlig tak/väggslipmaskin dom säljer på jula för småpengar 🤔 många som säger att det är ett J@vla jobb att spackla och slipa hela väggar, men är det verkligen det om man är två drivna grabbar med dessa metoder?
 
Det går rätt fort, speciellt med slip. Men du behöver en hållare med skaft också för att komma åt i hörnen, för maskinen stannar ett par cm ifrån. Grovdammsugare också, annars blir det Lützens dimma i lägenheten. Nackdelen med att slipa med maskin är att det är rätt tungt och svettigt. Räkna med träningsvärk dagen efter om du inte tränat de muskelgrupperna tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.