T Timmermannen77 skrev:
Hej
Skall du köra den chargongen och kalla hantverkaren för klantashle.
Då kommer du inte långt med dina problem.

Men de e klart du har kanske inte gjort något misstag själv någon gång.
Timmermannen - du skriver "kalla hantverkaren för klantaschle" - men det har ju TS inte gjort !
 
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
Sven Hallberg Sven Hallberg skrev:
Timmermannen - du skriver "kalla hantverkaren för klantaschle" - men det har ju TS inte gjort !
Jag antar att TS ändrade sitt första inlägg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar att TS ändrade sitt första inlägg.
Ja jag tog bort mitt ordval, som skrevs när avloppslukten höll på att göra mig galen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Gammalthus1875 skrev:
Så här ser mitt enskilda avlopp ut.
Har Du ngn luftning till avloppet som mynnar ut genom yttertaket? Det är ett måste!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Har Du ngn luftning till avloppet som mynnar ut genom yttertaket? Det är ett måste!
Luftningen som finns syns på bilden, inget på taket. Varför är det ett måste?
 
G Gammalthus1875 skrev:
Luftningen som finns syns på bilden, inget på taket. Varför är det ett måste?
Det som syns på bilden är en annan sorts luftning, som är till för infiltrationsanläggningen. Den behöver du inte fundera på. Det som Christer G.V skriver om är ett luftrör som gör så att det inte blir undertryck i avloppsledningarna i huset när du spolar toaletten eller tömmer vasken. Ofta är de en liten skorsten som går ut genom yttertaket, men de kan också gå ut genom ytterväggar eller i nödfall sitta inomhus, fast då med en backluftsventil.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Hej
Skall du köra den chargongen och kalla hantverkaren för klantashle.
Då kommer du inte långt med dina problem.

Men de e klart du har kanske inte gjort något misstag själv någon gång.
Hantverkare är ju kända för sin ödmjukhet och säger ju alltid, jag gör om och gör rätt samt ber om ursäkt för besväret. Och ett prisavdrag som kompensation.
 
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
G Gammalthus1875 skrev:
Jag kanske va otydlig. Jag har gjort en månads lång totalrenovera g av huset och anlitade då en byggfirma som i sin tur anlitade en vvs. Ja, något måste vvs har gjort fel eftersom lukten inte fanns här före de kom hit.
Kan hända mycket när man bygger om och renoverar (tyvärr). Både när andra gör det åt en och när man gör det själv.

Men det måste ju handla om något mer om du inte vill ha dit vvs igen? Jag menar, som du säger.. vi gör alla fel eller glömmer saker (eller har inte fått all info).. men det mesta går att rätta till.. när man kommit på felet (vet att det finns ett fel).

Men du vill inte ens att det sker? hade hen sönder något? Hotat dig? Betett sig illamående annat vis?

Eller är du hmm.. bara lite grinig att inte allt gick enligt planen direkt? (Menar inget illa, bara undrar vad som hänt.. )

Jag bor i ett hus från 1800-talet och här stinker det avlopp efter byte av diskmaskin .. när vinden ligger på fel 😳 (småluktar lite i köket vid diskbänken hela tiden). Skrattretande.. (vi har en gedigen avloppsrelation med detta hus.. grävt om avloppet två gånger efter ett 20-tal stopp.. spolningar osv.. ).. jagtror dock jag vet vad vårt problem är.. behöver en avluftare under diskbänken även i detta hus. Det hela började med en öppning i nya rören under diskbänken.. vi täppte till det provisoriskt med en ”tuss”.. och glömde av den.. när sedan diskmaskinen gick sönder och vi meckade isär allt.. km vi på den där tussen och kastade bort den.. och skruvade på ett ”lock” istället..

det blidde inte bra.. det blev tätt.. och avluftningen sköter sig inte (trots ny/tillbyggd avluftning i badrummet..som borde varit högsta punkt).. blev o rinna dåligt i slasken oxå.. (trots rengjorda rör/va-lås).. så nästa gång vvs kommer får hen sätta dit en avluftare (här har man alltid en lista med småsaker till varje hantverkare ligger.. el, vvs å, snickare osv.. de brukar fråga vad ”mer jag har på listan” ;) .. men det spar deras åkande och allas vår tid)

Husägare har aldrig tråkigt..
 
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
Jag hade samma problem för 23 år sedan. Toan hade en gummimuff mot golvet. Jag fick inte bort byttan och fyllde i stället utrymmet under muffen med silikon, varefter luktproblemet försvann. Nu har jag bytt toan, var tvungen att slå sönder den gamla på gr av limfogen. Installatören lade inte in tändstickor i limmet mellan golv och toa, som jag föreslog, med tanke på framtida byte. Problemet visade sig bero på att toans utgångsrör inte gick ner en bit rakt i betonggolvet utan monterades in i en vinkelskarv vid golvytan (misstag vid rörläggningen alltså, av samma installatör), dvs det gick inte att få ner toan så att den tätade ordentligt - bra att bajset åker ut... Tätade den nya på motsvarande sätt, med stora mängder silikon (och naturligtvis lade jag in tändstickor i limfogen). Nämnde luktproblemet genast år 2000 (oklart om jag belv trodd), men har inte i övrigt klagat, installatören är mycket trevlig och jag och min familj anlitar honom fortfarande. Alla gör vi misstag ibland.
 
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
A AxelAxa skrev:
Jag hade samma problem för 23 år sedan. Toan hade en gummimuff mot golvet. Jag fick inte bort byttan och fyllde i stället utrymmet under muffen med silikon, varefter luktproblemet försvann. Nu har jag bytt toan, var tvungen att slå sönder den gamla på gr av limfogen. Installatören lade inte in tändstickor i limmet mellan golv och toa, som jag föreslog, med tanke på framtida byte. Problemet visade sig bero på att toans utgångsrör inte gick ner en bit rakt i betonggolvet utan monterades in i en vinkelskarv vid golvytan (misstag vid rörläggningen alltså, av samma installatör), dvs det gick inte att få ner toan så att den tätade ordentligt - bra att bajset åker ut... Tätade den nya på motsvarande sätt, med stora mängder silikon (och naturligtvis lade jag in tändstickor i limfogen). Nämnde luktproblemet genast år 2000 (oklart om jag belv trodd), men har inte i övrigt klagat, installatören är mycket trevlig och jag och min familj anlitar honom fortfarande. Alla gör vi misstag ibland.
Javisst alla kan begå misstag. Förstår inte riktigt, fick du det åtgärdat så att rören till toan gick ner i betonggolvet? Eller löstes det enbart med din silikon?

Tack för att du delade med dig, ska kolla detta med rören hos mig 😊
 
Snigla Snigla skrev:
Kan hända mycket när man bygger om och renoverar (tyvärr). Både när andra gör det åt en och när man gör det själv.

Men det måste ju handla om något mer om du inte vill ha dit vvs igen? Jag menar, som du säger.. vi gör alla fel eller glömmer saker (eller har inte fått all info).. men det mesta går att rätta till.. när man kommit på felet (vet att det finns ett fel).

Men du vill inte ens att det sker? hade hen sönder något? Hotat dig? Betett sig illamående annat vis?

Eller är du hmm.. bara lite grinig att inte allt gick enligt planen direkt? (Menar inget illa, bara undrar vad som hänt.. )

Jag bor i ett hus från 1800-talet och här stinker det avlopp efter byte av diskmaskin .. när vinden ligger på fel 😳 (småluktar lite i köket vid diskbänken hela tiden). Skrattretande.. (vi har en gedigen avloppsrelation med detta hus.. grävt om avloppet två gånger efter ett 20-tal stopp.. spolningar osv.. ).. jagtror dock jag vet vad vårt problem är.. behöver en avluftare under diskbänken även i detta hus. Det hela började med en öppning i nya rören under diskbänken.. vi täppte till det provisoriskt med en ”tuss”.. och glömde av den.. när sedan diskmaskinen gick sönder och vi meckade isär allt.. km vi på den där tussen och kastade bort den.. och skruvade på ett ”lock” istället..

det blidde inte bra.. det blev tätt.. och avluftningen sköter sig inte (trots ny/tillbyggd avluftning i badrummet..som borde varit högsta punkt).. blev o rinna dåligt i slasken oxå.. (trots rengjorda rör/va-lås).. så nästa gång vvs kommer får hen sätta dit en avluftare (här har man alltid en lista med småsaker till varje hantverkare ligger.. el, vvs å, snickare osv.. de brukar fråga vad ”mer jag har på listan” ;) .. men det spar deras åkande och allas vår tid)

Husägare har aldrig tråkigt..
Förstår hur du tänker tror jag. Jag och rörmokaren krockade. Han jävlades flera gånger med mig och så hävdade han att jag skulle ha en attityd. Det spelar faktiskt ingen roll vilken attityd jag har eller inte har, en hantverkare ska göra sitt jobb som jag betalar för. Vet inte om han är mer lättkränkt än andra men vi två funkade inte ihop.

Ja gamla hus kräver massa kärlek 🥰
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
K kortis skrev:
Hantverkare är ju kända för sin ödmjukhet och säger ju alltid, jag gör om och gör rätt samt ber om ursäkt för besväret. Och ett prisavdrag som kompensation.
Gör verkligen hantverkare det? Eller är du ironisk? 😊
 
B Bullmorsa skrev:
Det som syns på bilden är en annan sorts luftning, som är till för infiltrationsanläggningen. Den behöver du inte fundera på. Det som Christer G.V skriver om är ett luftrör som gör så att det inte blir undertryck i avloppsledningarna i huset när du spolar toaletten eller tömmer vasken. Ofta är de en liten skorsten som går ut genom yttertaket, men de kan också gå ut genom ytterväggar eller i nödfall sitta inomhus, fast då med en backluftsventil.
Tack snälla för värdefull info 😊 första gången jag äger ett såhär gammalt hus så jag lär mig vartefter märker jag ☺️
 
G Gammalthus1875 skrev:
Tack för att du återkommer 😊 Byggaren och han som utförde arbetet är här. Deras arbete är rätt utfört. De har hittat en ventil till källaren som är tillsatt med fogskum det har deltagit bort. Det har installerats fyra tillluftsventiler så lite prat om att det kan ha förändrat något. Avfuktaren i källaren har de satt på, det var ca 90% fukthalt där.

Just nu gräver de runt avloppsrören från källare samt från kök utanför huset för att felsöka om det är så att ett gammalt rör som är kvar, ca 1 meter, har fått en spricka och det är den lukten som sen sprider sig genom bjälklaget upp i köket.

Det ska sättas någon avlyftande under handfat i badrum.

Luftning för avlopp finns långt från huset. Slamavskiljare och pumpbrumn ligger nära huset.

Får se om de hittar något.,.men jag orkar inte ha det så här längre.
Är det så att vvs:aren satt dit sk spygatter istället för vattenlås?
Då kan lukten komma tillbaka bakvägen igen.
Spygatten ser nästan likadan ut som ett vattenlås förutom vattnet såklart..
 
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
K Kent Henell skrev:
Är det så att vvs:aren satt dit sk spygatter istället för vattenlås?
Då kan lukten komma tillbaka bakvägen igen.
Spygatten ser nästan likadan ut som ett vattenlås förutom vattnet såklart..
Tack för ditt påpekande, ska kolla det med byggaren som har bilder på allt VVS gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.