G Gammalthus1875 skrev:
Syns utloppen här? Eller menar du bakom maskinerna? Jag har plastat in dessa då det stinker runt och under tvätt och diskmaskin.
Dubbla diskmaskiner. Rören som som går längst ut på sidorna är avloppen ifrån maskinerna. De skall sitta fast med en slangklämma i metall. Den största slangen går förmodligen ner i ett rör längst ner i skåpet. Mellan rör och slang skall det vara en packning som gör det lufttätt det kan vara den som saknas eller är fel.
 
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
G Gammalthus1875 skrev:
Jag har själv begått mängder med misstag. Om och om igen.

Men denna avloppslukt är förjävlig. Och just kommit ur en månads lång totalrenovering. Fel ord av mig såklart.

Tack för ditt smarta påpekande 😊
Den där timmermannen verkar ju ha problem med sig själv. Vilken dåre
 
Vilket avtal har du med byggaren? Är VVS- firman en underentreprenör till byggaren ska du reklamera byggaren för du har inget avtal med VVS.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det kan läcka avloppslukt härifrån.
 
  • Skärmdump visar undersidan av diskbänk med rör, ledningar och delvis fokus på avloppssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
K Keelma skrev:
Vilket avtal har du med byggaren? Är VVS- firman en underentreprenör till byggaren ska du reklamera byggaren för du har inget avtal med VVS.
Samtidigt kan det vara en nonchalant byggare som inte bemödat sig ringa vvs. Därför kanske inte vvs vet om att något blivit tokigt ännu. Med detsamma de får reda på det, så kanske de åtgärdar felet samma dag. De bedriver ändå en egen affärsverksamhet.

Eftersom det luktar på flera ställen i huset, så skulle åtminstone jag kolla avluftningen från avloppsstammen och även ventilationen, så det inte är kraftigt undertryck i huset, i kombination med en obefintlig avluftning
 
  • Gilla
Ama01 och 3 till
  • Laddar…
G Gammalthus1875 skrev:
Jag har haft en vvs firma här som uppenbarligen har gjort ett felaktigt jobb. Jag har ej anlitat vvs själv utan det har gått igenom ett bygg företag. Har ringt byggaren och sagt som det var att det stinker avlopp från källarutrymmet samt under diskmaskinen. Han slingrade sig och sa att vi får kolla på det och att det inte behöver vara vvs som gjort fel... Han har inte hört av sig fortfarande.

I detta forum har det av hjälpsamma personer konstaterats att det är felaktigt gjort.

Problemet, förutom den hemska avloppslukten, är att jag vill inte ha hit personen som gjorde detta jobb.

Så. Hur/Vad kan jag göra? Väldigt tacksam för era råd om detta för att leva i ett hus med avloppslukt är inte särskilt kul.
Kolla först så det är vatten i golvbrunnar. Känns som det inte är tätt kring vattenlåset under köksbänken eller
du har haft diskmaskin innan och man inte har tätat avloppet från denna i vattenlåsen.
 
  • Gilla
Kent Henell
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Samtidigt kan det vara en nonchalant byggare som inte bemödat sig ringa vvs. Därför kanske inte vvs vet om att något blivit tokigt ännu. Med detsamma de får reda på det, så kanske de åtgärdar felet samma dag. De bedriver ändå en egen affärsverksamhet.

Eftersom det luktar på flera ställen i huset, så skulle åtminstone jag kolla avluftningen från avloppsstammen och även ventilationen, så det inte är kraftigt undertryck i huset, i kombination med en obefintlig avluftning
Står inget om vilket avtal TS har med byggaren. Är det en underentreprenör som byggaren anlitat är det byggaren som har ansvaret. Meddelar inte byggaren VVS är det byggaren som får ta vad det kostar om TS måste be någon annan VVS att åtgärda problemet. Det bör ligga i byggarens intresse att inte behöva ta kostnaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Keelma skrev:
Står inget om vilket avtal TS har med byggaren. Är det en underentreprenör som byggaren anlitat är det byggaren som har ansvaret. Meddelar inte byggaren VVS är det byggaren som får ta vad det kostar om TS måste be någon annan VVS att åtgärda problemet. Det bör ligga i byggarens intresse att inte behöva ta kostnaden.
Ja, vvs är en underleverantör.
 
  • Gilla
Keelma
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Samtidigt kan det vara en nonchalant byggare som inte bemödat sig ringa vvs. Därför kanske inte vvs vet om att något blivit tokigt ännu. Med detsamma de får reda på det, så kanske de åtgärdar felet samma dag. De bedriver ändå en egen affärsverksamhet.

Eftersom det luktar på flera ställen i huset, så skulle åtminstone jag kolla avluftningen från avloppsstammen och även ventilationen, så det inte är kraftigt undertryck i huset, i kombination med en obefintlig avluftning
Smart tänkt 😊 tack
 
R
G Gammalthus1875 skrev:
Smart tänkt 😊 tack
Lite nyfiken har byggaren svarat dig?
 
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Lite nyfiken har byggaren svarat dig?
Tack för att du återkommer 😊 Byggaren och han som utförde arbetet är här. Deras arbete är rätt utfört. De har hittat en ventil till källaren som är tillsatt med fogskum det har deltagit bort. Det har installerats fyra tillluftsventiler så lite prat om att det kan ha förändrat något. Avfuktaren i källaren har de satt på, det var ca 90% fukthalt där.

Just nu gräver de runt avloppsrören från källare samt från kök utanför huset för att felsöka om det är så att ett gammalt rör som är kvar, ca 1 meter, har fått en spricka och det är den lukten som sen sprider sig genom bjälklaget upp i köket.

Det ska sättas någon avlyftande under handfat i badrum.

Luftning för avlopp finns långt från huset. Slamavskiljare och pumpbrumn ligger nära huset.

Får se om de hittar något.,.men jag orkar inte ha det så här längre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Samtidigt kan det vara en nonchalant byggare som inte bemödat sig ringa vvs. Därför kanske inte vvs vet om att något blivit tokigt ännu. Med detsamma de får reda på det, så kanske de åtgärdar felet samma dag. De bedriver ändå en egen affärsverksamhet.

Eftersom det luktar på flera ställen i huset, så skulle åtminstone jag kolla avluftningen från avloppsstammen och även ventilationen, så det inte är kraftigt undertryck i huset, i kombination med en obefintlig avluftning
Det finns luftning långt från huset. Och det finns slamavskiljare och pumpbrumn som ligger nära huset.
 
Så här ser mitt enskilda avlopp ut.
 
  • En handritad skiss av en fastighetsplan inklusive vattentäkt, slamsugning, pumpbrunn och luftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
G Gammalthus1875 skrev:
Tack för att du återkommer 😊 Byggaren och han som utförde arbetet är här. Deras arbete är rätt utfört. De har hittat en ventil till källaren som är tillsatt med fogskum det har deltagit bort. Det har installerats fyra tillluftsventiler så lite prat om att det kan ha förändrat något. Avfuktaren i källaren har de satt på, det var ca 90% fukthalt där.

Just nu gräver de runt avloppsrören från källare samt från kök utanför huset för att felsöka om det är så att ett gammalt rör som är kvar, ca 1 meter, har fått en spricka och det är den lukten som sen sprider sig genom bjälklaget upp i köket.

Det ska sättas någon avlyftande under handfat i badrum.

Luftning för avlopp finns långt från huset. Slamavskiljare och pumpbrumn ligger nära huset.

Får se om de hittar något.,.men jag orkar inte ha det så här längre.
Hoppas att det löser sig..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hoppas att det löser sig..
Ja tack, i annat fall får jag flytta... men vi hoppas på en bra lösning såklart.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.