Hej!
Jag rev ner en illasittande renoveringstapet igår och under dolde sig den här väggmålningen. Grön med mörkgröna blommor, ovanför en tunn avskiljande linje och sedan ett beige parti. Kan någon hjälpa mig datera - original eller något som tillkommit senare?
Huset är byggt 1924, Malmö. (Men mycket renoverat på 70-talet.)

Tar också gärna emot tips på om det är något speciellt jag ska tänka på när jag river bort resten av tapeten.

Tacksam för hjälp! /Malin

• Gammal grön väggmålning med mörkgröna blommönster och skador i tapetlagret, Malmöhuset byggt 1924, frågor kring datering och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskavd vägg med grönmålning och mörkgröna blommor, delvis täckt av beige tapet, gammal målning från hus byggt 1924 i Malmö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M malinsand skrev:
Grön med mörkgröna blommor, ovanför en tunn avskiljande linje och sedan ett beige parti. Kan någon hjälpa mig datera - original eller något som tillkommit senare?
Dessa färger var populära på1920-talet. Så det kan vara original. Eller någon som vill efterlikna original...

• Gilla
malinsand
  • Laddar…
BirgitS
Vad är det målat på för material?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det målat på för material?
Rakt på putsen.

Den där gröna var en nästan likadan landsplåga på 20-talet och början på 30-talet som vitt och grått är i dag.
Att måla på puts var ganska vanligt på 10-20-talet.

• Gilla
Grannens Häck och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den där gröna var en nästan likadan landsplåga på 20-talet och början på 30-talet som vitt och grått är i dag.
Att måla på puts var ganska vanligt på 10-20-talet.
Tack för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.