Jag har funderat på fogskum.
Men är det inte risk då att skummet trycker ihop dräneringsslangen?
Hålet är 90 mm och det är fjällpanel.

Fråga i byggdelen, visa dom en bild.

Bild tror jag inte behövs då alla vet vad för hål det blir efter en luft/luft värmepump.

Jag har fogskum. Och det fungerar. Slangen blivit ej täppt.

D09
Jag använde isolering närmast innerdelen och fyllde på med fogskum utifrån, fungerar bra,

:)

Tänk på att lagom är bäst. Du ska inte ha massor av fogskum för du kommer du aldrig få ur slangar om du någon gång skulle behöva dra ur de.

Spinner vidare på samma tråd. Jag ska eventuellt flytta med en LLVP, hur återställer man väggen där slangpaketet har gått ut? På insidan kan man kanske sätta ett doslock, men på utsidan? Träpanel är det som gäller.

Suhagg skrev:
Tänk på att lagom är bäst. Du ska inte ha massor av fogskum för du kommer du aldrig få ur slangar om du någon gång skulle behöva dra ur de.
Man får ut den. Inga problem. Men det tar tid. 1h har det tagit mig.

fredl skrev:
Spinner vidare på samma tråd. Jag ska eventuellt flytta med en LLVP, hur återställer man väggen där slangpaketet har gått ut? På insidan kan man kanske sätta ett doslock, men på utsidan? Träpanel är det som gäller.
Enklast är väl att spika dit ett lock ovanpå, men snyggast blir väl att byta de panelbitar som berörs av hålet. :)

Om det är ett hus med mekanisk ventilation skulle jag fylla med fogskum hela vägen från insidan för att få riktigt tätt. Hålet innebär ju hål i diffusionspärren/plasten och att uteluft kan sugas in fel väg genom isoleringen. Sedan skulle jag vilja ha backventil på dräneringsslangen om den går ut genom väggen, vatten ska kunna komma ut men luft och annat kryp ska inte kunna komma in. Undrar om det är någon som uppfunnit en sådan?

FredrikR skrev:
Enklast är väl att spika dit ett lock ovanpå, men snyggast blir väl att byta de panelbitar som berörs av hålet. :)
Det är en hyreslokal (inte min) och frågan är om det är värt att ta dit någon som pumpar och tar ner pumpen och jag återställer väggen eller inte. Det är en ganska enkel panasonic historia som blir "gratis" bortsett från ovanstående.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.