301 läst · 5 svar
301 läst
5 svar
Hur fyller man ett gammalt borrhål i betong
Hej.
Jag skulle borra i betong för att fästa med plastplugg för betong. Men så visar det sig att det redan är borrat nästan exakt där jag tänkt borra. Det överlappar rejält. Och jag vill inte flytta på det nu. Så pluggen kommer ju sitta löst nu helt klart
Så, frågan blir ju då hur fyller jag igen ett gammal borrhål i betong, så att jag kan borra ett nytt som delvis överlappar det gamla hålet? Vilket material, osv.
Det är inte värre än att fästa en tröskel i golvet, men nu har man ju anpassat tröskel och mått m.m. Och är ändå nyfiken för det kan ju hända igen på andra ställen
Jag skulle borra i betong för att fästa med plastplugg för betong. Men så visar det sig att det redan är borrat nästan exakt där jag tänkt borra. Det överlappar rejält. Och jag vill inte flytta på det nu. Så pluggen kommer ju sitta löst nu helt klart
Så, frågan blir ju då hur fyller jag igen ett gammal borrhål i betong, så att jag kan borra ett nytt som delvis överlappar det gamla hålet? Vilket material, osv.
Det är inte värre än att fästa en tröskel i golvet, men nu har man ju anpassat tröskel och mått m.m. Och är ändå nyfiken för det kan ju hända igen på andra ställen
Produkter som diskuteras: "plastplugg"

Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Eh, varför skulle det inte gå? Det är väl bara fylla med finbetong eller nåt ännu mjukare som tex gipsbruk. Husfix verkar också poppis men är dyrt per kg. Om det bara ska hålla en skruv så behövs det inget starkt, men blir kanske svårt ett borra om det är olika hårt, det vet jag inte.
Använd ett smalt sugrör när du fyller för att ge luften nånstans att ta vägen, är mitt tips. Annars riskerar du att det mest är luft i hålet när du petar ner nåt i det.
Använd ett smalt sugrör när du fyller för att ge luften nånstans att ta vägen, är mitt tips. Annars riskerar du att det mest är luft i hålet när du petar ner nåt i det.
Jag läser att det rör sig om ett som är några mm i diameter och några cm djupt som redan finns och att du vill borra ett likadant precis intill?
I få fall är det klart att det till exempel går att förstora det existerande hålet och fylla det med lämpligt lim, epoxi, polyuretan eller bara lite ny cement, stoppa i pluggen och skruva fast tröskeln.
I få fall är det klart att det till exempel går att förstora det existerande hålet och fylla det med lämpligt lim, epoxi, polyuretan eller bara lite ny cement, stoppa i pluggen och skruva fast tröskeln.
Klart att det går att fylla igen hålet, men när man skall borra ett nytt som överlappar det gamla är det väldigt svårt att undvika att borret "glider ner" i det gamla hålet. Klart om man lyckas fylla igen det så att materialet blir tillräckligt homogent går det ju. Men det är lättare sagt än gjort.J jishi skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Isolerar vind i gammalt torp, har nog klantat till det..
Tak & Vind -
tätning i gammalt borrhål med Kiilto Clear
Badrum -
Hur skyddar jag bäst gammalt borrhål?
Badrum -
Är det kört med ett 10 år gammalt borrhål på 98 meter?!
Värmepumpar -
Borra i kakel - gammalt borrhål och silikon
Byggmaterial & Byggteknik