Hej!

Har läst och läst men blir inte riktigt fullt klok, så hoppas någon kan förklara enkelt.

Står och funderar kring att köpa ett friköpt radhus där kommunen äger tomten.

I papper jag fått står det stt huset taxeringsvärde är 1 790 000. Fastställt 2021. Räknas värde för tomten i i taxeringsvärde trots att en inte äger tomten?

Sen står det byggnadsvärde 1 230 000. Värde år 1980 (vilket är året huset byggdes). Ska inte denna summa ändras/uppdateras utifrån år och husets skick?

Huset är i behov av full renovering, alla ytskikt, alla vitvaror, 2 badrum, kök, tvättstuga, tak, fönster, röta i fasad och även en oklar doft i ett rum där parkett är missfärgad.
Jag ser ju även med säkerhet att inga ytskikt är gjorda på ca 20år.

Kan verkligen byggnadsvärde då vara så pass högt som 1 230 000kr?

Jag antar att dte gäller tomträtt? Då skall tomten ingå i taxeringsvärdet. När det gäller underhållsstandard så ingår det i fastighetstaxeringen man får svara på typ var 5e år. Där sätts "poäng" efter ett antal standardpunkter. Som ålder på badrum, kök osv.

I princip är det att gilla läget för taxeingsvärdet. Och möjlgen lyckas få det nedjusterat lite vid nästa fastighetstaxering. Man kan få nedsättning om det finns extrema omständigheter, som att huset är ett rivningsobjekt.

Annars är de beräkningsmodeller som skatteverket använder färvånansvärt träffsäkra. Men just idag är värdet troligen fel, eftersom värderingen nu är nästan 5 år gammal. Och bygger på data som är ytterligare ca 2 år äldre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.