Mobilmasterna sänder på varje kanal med ungefär samma effekt (2-3 watt) som telefonen, är ju ingen vits att kunna lyssna i telefonen om telefonen inte orkar sända tillbaka. Sedan är det ju att det finns flera sändare och antenner för att kunna hantera flera samtidiga samtal. totalt borde det vara mindre än 1 kW per station (om den är stor). Varje sändare klarar 8 samtidiga samtal (8 tidsluckor).

Är man rädd för radiovågorna så är väl bästa stället direkt under antennerna då vågorna riktas ut mot horisonten, typ

Nacka masten sänder INTE med 1000 kW, utstrålad effekt motsvarar en dipol med 1000 kW, Antennvinsten gör en hel del då man försöker koncentrera effekten mot horisonten. Sändaren är mera på typ 50 kW, IOM digitaliseringen så minskades effekten dessutom.

Protte
 
Redigerat:
Som exempel så kan det påpekas att den totala sändareffekten i Norrmalm är på 4356 W, fördelat på 521 sändare, vilket ger en medel på ca 8W per sändare. (2005 års siffror) Normalt ökar man inte effekten på sändarna utan ökar antalet sändare. (Siffror för 3G)
Mot detta kan man då ställa TV-master på 300 m.. Där ligger varje frekvenskanal på runt 2500 Watt och en normal mast har runt 10 kW effekt.
GSM ligger oftast på 10 ggr 3G effekten för varje sändare.

Siffror från PTS
 
Mikael_L skrev:
Har mobilmasterna så hög effekt verkligen.
Jag trodde dom låg i häraden 10-100W typ. Men jag har givetvis ingen speciellt bra koll. Men med tanke på vad perfekta antenner sändaren jobbar mot i kombination med hur tätt dom måste stå, tänkte jag.
Jag har inte stenkoll på detta, det är väl så att små basstationer inne i tättbebyggt område har gissningsvis effekt runt 0,1-1kW http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article38650.ece , emedan om du kommer ut på landsbygden med t.ex Net1 så ligger effekt på 1-5kW för att täcka större områden.
 
prototypen skrev:
Nacka masten sänder INTE med 1000 kW, utstrålad effekt motsvarar en dipol med 1000 kW, Antennvinsten gör en hel del då man försöker koncentrera effekten mot horisonten. Sändaren är mera på typ 50 kW, IOM digitaliseringen så minskades effekten dessutom.
Protte
Har ingen aning om hur det är idag, men då Nackamasten byggdes så var bara mellanvågssändarna för radio på 2*150kW http://sv.wikipedia.org/wiki/Nackasändaren
sen tillkommer alla andra radiokanaler & tv-kanaler.
 
På skolan för många år sedan hade vi ett antal oscilloskåp, ett av dessa kunde vi dock aldrig använda, för så fort man startade det så fick nästan alla i salen huvudvärk inom ett par minuter, vad det avgav som gav alla huvudvärk vet jag dock inte, men det finns en hel del roliga frekvenser, spänningar och magnetfält i ett gammalt oscilloskåp.

Och för många år sedan när GSM telefonerna först blev tillgängliga i fick-storlek så hade jag alltid min telefon i vänster byxficka, och fick efter ett par år problem med spasmer i vänster lår precis där jeans-fickan fanns, samband eller slump vet jag såklart inte, idag har jag inga problem, men telefonerna idag är på en helt annan effekt än vad det var för 15 år sedan.


Med tanke på hur mycket av människokroppen som faktiskt styrs och är beroende av elektricitet så tycker jag det vore konstigt ifall folk inte kan få kroppsliga känningar av magnetfält/strålning.
 
Daniel78 skrev:
På skolan för många år sedan hade vi ett antal oscilloskåp, ett av dessa kunde vi dock aldrig använda, för så fort man startade det så fick nästan alla i salen huvudvärk inom ett par minuter, vad det avgav som gav alla huvudvärk vet jag dock inte, men det finns en hel del roliga frekvenser, spänningar och magnetfält i ett gammalt oscilloskåp.

Och för många år sedan när GSM telefonerna först blev tillgängliga i fick-storlek så hade jag alltid min telefon i vänster byxficka, och fick efter ett par år problem med spasmer i vänster lår precis där jeans-fickan fanns, samband eller slump vet jag såklart inte, idag har jag inga problem, men telefonerna idag är på en helt annan effekt än vad det var för 15 år sedan.


Med tanke på hur mycket av människokroppen som faktiskt styrs och är beroende av elektricitet så tycker jag det vore konstigt ifall folk inte kan få kroppsliga känningar av magnetfält/strålning.
Här har jag en teori:
Två rätt uppenbara saker med elektriska apparater kan ge upphov till bla huvudvärk:
Lågfrekvent ljud, och högfrekvent ljus.

Jag blev tex galen på min gamla klockradios 50Hz-brummande, fick ställa den på en handduk innan jag bytte.

Lysrör har i studier visat sig kunna orsaka obehag hos vissa personer pga högfrekvent "blinkande"
Kanske ert oscilloskop hade ngt liknande ? :)
/K
 
Mobilmaster ligger i storleksordningen hundratals Watt, inte tusentals.

TV-sändares effekt anges i ERP (Equivalent Radiated Power) där man tar med förstärkningen i antennen jämfört med en enkel dipolantenn. Själva sändarens effekt ligger runt 100 kW, eller så.

Vill jag minnas.

Sedan är solen den ABSOLUT FARLIGASTE strålningskällan vi har. Minst 400 personer dör varje år i Sverige av hudcancer.

Sätt er i skuggan när ni pratar i mobilen, så blir allt bra.

Slutar vi sedan att använda mobilen medan vi kör bil så blir det ändå bättre.
 
Daniel78 skrev:
Och för många år sedan när GSM telefonerna först blev tillgängliga i fick-storlek så hade jag alltid min telefon i vänster byxficka, och fick efter ett par år problem med spasmer i vänster lår precis där jeans-fickan fanns, samband eller slump vet jag såklart inte, idag har jag inga problem, men telefonerna idag är på en helt annan effekt än vad det var för 15 år sedan.
Jag tror att en betydligt troligare orsak till dina problem med benet är att telefonen fysiskt tryckte mot benet (och kanske klämde en nerv).
 
Jo, likström ger också upphov till magnetfält. Däremot är magnetfältet statiskt till skillnad från det som kommer från växelström.
Exakt. Det kan enkelt prövas genom att linda isolerad koppartråd runt en järnkärna (tex en rejäl spik) och sedan koppla den till ett ficklampsbatteri eller ett 9V batteri. Funkar utmärkt att plocka upp andra spik med, koppla ur batteriet och den tappar spikarna.
 
Troberg skrev:
Exakt. Det kan enkelt prövas genom att linda isolerad koppartråd runt en järnkärna (tex en rejäl spik) och sedan koppla den till ett ficklampsbatteri eller ett 9V batteri. Funkar utmärkt att plocka upp andra spik med, koppla ur batteriet och den tappar spikarna.
Hade inte likström kunnat generera magnetfält så hade det inte funnits reläer för likström.
 
Givetvis har ni rätt att även likspänning orsakar magnetfält, men det är oftast inte dom vi talar om eftersom de är mer eller mindre "statiska". När vi pratar om "elektromagnetisk strålning" så nämner vi i sammanhanget nästan alltid också en frekvens, och det är troligtvis den frekvensen tillsammans med effekten som i ogynnsamma eller gynnsamma fall (beroende på vad man vill uppnå) kan påverka celler i kroppen och annat.
 
Mikael_L
Här kan ni läsa lite roliga fakta om TV-mast(er).
http://www.ljudobild.se/evold/html/...38&PHPSESSID=ad8146aa7f6e8f6fa0eca663773a3148

Jag har letat på teracoms hemsida om master och sändareffekter, det fanns där förut, men nu hittar jag inget.
De stora TV-sändarna i landet vill jag minnas hade sändareffekter på 30-80kW, ca.
Nu med digitalTV så har väl dessa effekter sänkts rejält, typ halverats.
 
lat skrev:
Givetvis har ni rätt att även likspänning orsakar magnetfält, men det är oftast inte dom vi talar om eftersom de är mer eller mindre "statiska". När vi pratar om "elektromagnetisk strålning" så nämner vi i sammanhanget nästan alltid också en frekvens, och det är troligtvis den frekvensen tillsammans med effekten som i ogynnsamma eller gynnsamma fall (beroende på vad man vill uppnå) kan påverka celler i kroppen och annat.
Jag kommenterade bara just för att du skrev magnetfält och inte elektromagnetisk strålning. Att elektromagnetisk strålning kan påverka kroppen, beroende på intensitet och frekvens, är ett trivialt faktum. Det som däremot är omtvistat, och fortfarande obevisat, är om elektromagnetisk strålning kan ha någon effekt förutom att jonisera eller värma.
 
prototypen skrev:
Mobilmasterna sänder på varje kanal med ungefär samma effekt (2-3 watt) som telefonen, är ju ingen vits att kunna lyssna i telefonen om telefonen inte orkar sända tillbaka.

Protte
Ja, så tänkte jag också, tills mina kollegor på Ericsson (där jag jobbade då, lite pinsamt... :)) påpekade att den stora antennen i basstationen (relativt mobilen) inte bara är bättre vid sändning, utan även vid mottagning. Så man har en asymetrisk situation. Man kan trycka ut större effekt för att mobilen skall höra med sämre antenn och mottagare, och man har en mottagare med större antennförstärkning (och bättre signalbehandling i allmänhet, man har plats och kraft tillgänglig) som gör att man kan höra den svagare/sämre mobilens sändare. Man flyttar alltså så mycket av radioproblemet man kan till basstationen för där har man större möjligheter att ta hand om det. Förenklat så skriker man högre för att den relativt döva mobilen skall höra och man har hörapparat själv för att höra mobilen när den mumlar.

Jag kommer inte ihåg rekordet i skillnader i uteffekter men någon berättade om stationer på den ryska tundran (kommer inte ihåg vilket system) som mha antennarrayer "pekade" på mobilen när den kom in i cellen och målföljden densamma tills den lämnade och gjorde handover.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Mobilmaster ligger i storleksordningen hundratals Watt, inte tusentals.

TV-sändares effekt anges i ERP (Equivalent Radiated Power) där man tar med förstärkningen i antennen jämfört med en enkel dipolantenn. Själva sändarens effekt ligger runt 100 kW, eller så.
Sedan så avtar också fälstyrkan (typiskt) med kvadraten på radien, så master är ändå för det mesta inget problem (om man inte klättrar i dem). Mobilen vinner ändå eftersom man har antennen i stort sett dikt an mot huvudet.

Sedan så tror även jag att det finns annat som är så mycket farligare (relativt, inte absolut, i absoluta termer så är ändå risken "noll") att man kan ignorera strålningen.

Det skulle t ex inte förvåna mig det minsta om de organiska föreningar som telefonen gasar ut (det är ju ofta mycket plast i dem, med mjukgörare och andra kemikalier i) är relativt sett *mycket* farligare än ev. "strålning". Men dessa är mycket svårare att mäta och vi vet därför mycket mindre om dem och deras skadeverkningar, så den ev. risken kan vi tryggt fortsätta att ignorera. (Tankefelet blir väl närmsat "availablility heuristic").
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.