vatten var inte farligt för länge sen...
banan var helt ofarligt också...

nej bäst att undvika allt
 
D
Marlene Eskilsson skrev:
Jag har aldrig känt någon "strålning" från fjärrkontrollen eller vanliga elektriska apparater heller för den delen. Jag blir röd och varm i örat (eller den ansiktshalvan) när jag pratar i mobiltelefon och jag känner ett obehag när jag sitter i soffan med trådlös internetuppkoppling. Därför vill jag inte ha trådlös uppkoppling till internet eller ljudanläggning. Frågan har uppkommit nu när vi gör installationer i vår nya tillbyggnad.
Prova med internet via elnätet om ni inte vill ha trådlöst. Då kan man sitta och surfa är man vill och kan jacka in sig i närmaste eluttag. Fungerar förvånansvärt bra. Använder det själv där jag inte velat dra ny vanlig nätverkskabel. Känner inte av trådlös strålning och har trådlöst nät, men använder det inte till "permanenta" stationer.
 
Vi använder internet via elnätet till Playstation 3 och när vi sitter och jobbar i ett av barnens rum och det funkar bra. Men vi har bara en internet via elnätet-dosa (utöver den som är kopplad till routern) så när vi jobbar ifrån barnets rum så måste vi hämta dosan från playstationet och då funkar inte onlinefunktionerna på playstationen när barnen kommer hem. Vet du om det går att köpa till bara en enda dosa till eller måste man köpa till ytterligare ett helt par för att slippa detta hämtande och lämnande?
 
D
Om det är standard HomePlug-grejer du har så går det att bara köpa till en dosa till så kopplas den också upp till det övriga nätet. Själv kör jag 2st Netgear XAV101 och 2st Netgear AV1004 mot varandra. Det fungerar utmärkt. Har också en XAV101 som normalt inte är inkopplad som jag kan ta med mig och plugga in om jag vill ha nätverksaccess tillfälligt någonstans när jag inte vill använda trådlöst (eller där trådlöst inte når fram).
 
Det där med att standard HomePlug-grejer ska fungera ihop har jag dåliga erfarenheter av. Jag har två D-Link DHP-301 som införskaffades för 3 år sedan. För ungefär ett år sedan köpte jag ytterligare en D-link adapter (tror den hette DHP-302 då) men fick den inte att fungera ihop med mitt övriga så jag fick lämna tillbaka den. Nu under lunchen köpte jag två Sweex Powerline 200 och försökte göra samma sak. Fick inte heller det att fungera denna gång, men problemet är i alla fall löst på kort sikt. Nu slipper jag springa upp och ner och hämta och lämna adaptrar så fort någon behöver internetuppkoppling till PS3an eller till stora grabbens rum. Tack för tipset!
 
D
Kanske det kan bero på att de kör olika Homeplug-standarder? ;) De enheter jag har är köpta från samma fabrikat och ungefär samtidigt (dvs samma standard), så det var inga som helst problem att få dem att fungera tillsammans. Man var bara tvungen att "synca" ihop dem om jag minns rätt.

Kör du två separata Homeplug-anslutningar nu då? (dvs 4 enheter för 2 anslutningar)?
 
Troberg skrev:
Först och främst, jag är väldigt trött på att folk pratar om strålning i de här sammanhangen. Det är något som miljöextremisterna hittat på för att folk ska förknippa det med radioaktiv strålning. Det handlar om elektromagnetiska fält, inte strålning. Att kalla det strålning är lika galet som att kalla gravitationen eller magnetism för strålning.

Som hempularen säger, fjärrkontroller sänder bara ljus som ligger precis utanför det synliga spektrat (en IR-känslig digitalkamera ser dock det utan problem).

När det gäller mobiltelefon, WiFi, Bluetooth och liknande så är det många studier gjorda, och ytterst få av dem kan hitta någon som helst ökad risk, och de få som gör det så är det en minimal riskökning som knappast är statistiskt säkerställd.

Att känna av dessa fält har inte heller kunnat visas i försök, vilket är föga förvånande då vi inte har några "elektromagnetiska öron" eller andra organ för ändamålet.

Till exempel så läste jag om en undersökning gjord på Uppsala Universitet, där man blindtestade "elöverkänsliga". Man satte dem i ett rum, med EM-källor som ibland var på, ibland av. Man talade om för försökspersonen om källorna var på eller av, men ibland så ljög man. Resultatet visade att andelen gissningar om EM-källans verkliga tillstånd hade en korrelation som motsvarade att singla en slant, dvs helt enligt sannolikhetslagarna om man gissar blint. Däremot hade man en nästan perfekt korrelation mellan gissningarna och vad man talat om för försökspersonen, även när man ljög. Flera personer mådde så dåligt att man fick avbryta försöket, en fick hämtas med ambulans, redan innan något var igång och man hade bara sagt till dem att det var igång.

Liknande försök har upprepats över hela världen, med samma resultat.

Jag säger inte att elöverkänslighet inte är ett problem, men det är inte ett fysiologiskt problem baserat på EM-källor. Oftast så är det en reaktion på stress eller att något annat är fel i ens liv, vilket man projicerar på något externt fenomen, tex elektriska apparater. Det är ungefär som man kan få stresseksem eller fläckvis håravfall i en pressad situation, och det kan man då koppla ihop med något orelaterat (jag åt ketchup när jag fick eksemet, då måste det vara ketchup jag inte tål).

Extremfallet är tex en person som inte ens kunde ha ett elektriskt armbandsur. De strömmar som förekommer i ett sådant är så små att de knappt ens är detekterbara utanför boetten ens med ett mycket påkostat labb, och ännu mindre med en kropp som saknar organ för att detektera sådant överhuvudtaget.

Den bästa boten är att läsa på om vetenskapen bakom EM-fält, så att man ser att det är harmlöst, och att försöka gå till roten med det verkliga problemet.

Det här är inte något konstigt och det är en del av hur den mänskliga hjärnan försöker hitta vissa mönster medan den undviker andra mönster. Den föredrar tex att tänka "jag tål inte ketchup, jag måste undvika att äta det" framför "jag måste gå till chefen och säga från på skarpen att han inte kan lägga mer jobb på mig nu". Viktigt är dock att vi informerar oss och undviker sådana felaktiga mönster. Om vi tar dem som sanning och agerar utifrån dem så förstärker vi istället dem, vi låser hjärnan mer i de banorna och vi drar på oss allvarligare psykosomatiska effekter. Det handlar alltså om att använda vår logiska förmåga för att detektera när vi fastnat i ett felaktigt mönster, och då släppa det.
Bland det bästa jag läst här på Byggahus. Bra skrivet d^_^b
 
jag är nog en sådan där hemsk miljöaktivist -

fadern min använde sin mobil på 80-talet i högre grad än de flesta med en sådan där jättepaket för laddning i bilen - nu har han tinnitus och fjärde pacemakern inopererad

redan då på 80-talet var han känslig och kunde inte ha klockarmband med metall endast läderarmband eller annat tyg fungerade och orsaken är att han sedermera visade sig saknade ett vitalt organ sedan födseln -

det är dessa personer med försämrat immunförsvar som krossas av utbredningen medan ni andra ser det som nonsens och jag vet det av egen erfarenhet också då jag även är drabbad av att inte ha en perfekt kropp som ni andra här i tråden som är non-believers
 
ulmus skrev:
jag är nog en sådan där hemsk miljöaktivist -

fadern min använde sin mobil på 80-talet i högre grad än de flesta med en sådan där jättepaket för laddning i bilen - nu har han tinnitus och fjärde pacemakern inopererad

redan då på 80-talet var han känslig och kunde inte ha klockarmband med metall endast läderarmband eller annat tyg fungerade och orsaken är att han sedermera visade sig saknade ett vitalt organ sedan födseln -

det är dessa personer med försämrat immunförsvar som krossas av utbredningen medan ni andra ser det som nonsens och jag vet det av egen erfarenhet också då jag även är drabbad av att inte ha en perfekt kropp som ni andra här i tråden som är non-believers
Tråden har nog inte så mycket med "non-believers" att göra. Men de argument du framför styrker inte på något sätt att radiovågor eller magnetiska fält orsakat det du beskriver ovan.

Att inte kunna använda klockarmband eller andra smycken i icke ädla metaller är vanligt, dvs oftast den klassiska "nickelallergin", dvs relaterat till ämnen i metallen.

Det finns inget organ/mekanism i den mänskliga kroppen (idag känt ska man väl tillägga) som "skyddar/motverkar" mot radiovågor eller magnetfält, så utifrån detta finns det inget som påverkas av ett nedsatt immunförsvar.

Däremot en pacermaker arbetar med elektriska impulser och är inopererad i kroppen................
 
2,5GHz det är ungefär den frekvensen som mikrovågsugnar har... dom har iof. lite högre effekt.
men visst man kan nog inte vara helt opåverkad om man sitter med en telefon klistrad på örat som många verkar ha... sen om man har amalgam i tänderna så får man förmodligen induserade spänningar över till käken.. Man kan nog inte säga att det är ofarligt... Men som mycket, det beror på hur mycket man utsätter sig för en viss påverkan... Mat måste man ha för att överleva men äter man förmycket så får man övervikt och med det ofta dålig hälsa..
Man måste röra på sig annars mår man inte så bra... men rör man på sig förmycket så kan man dö knallfall om man tar ut sig förmycket... Men jag blir också varm i kinden när jag håller telefonen där... så visst övergår effekten från telefonen till att värma min kind...
Jag fick svimnig symtomer helt obefogat, när jag bytte telefon så försvann problemet...
Jag är ingen långpratare i telefon... Jag tänker inte börja använda gamla telefonen för att se om det går att återupprepa... Jag har en fast telefon hemma den använder jag om jag blir långrandig..
 
Krillew skrev:
Men jag blir också varm i kinden när jag håller telefonen där... så visst övergår effekten från telefonen till att värma min kind...
Effekten på en mobiltelefon är så liten att den inte kan bidra till en märkbar temperaturhöjning.

Det är bara att damma av högstadiefysiken och räkna.

Eller så håller man en träklots mot kinden i 10 minuter och kollar om kinden blir varmare.
 
Jag har inga problem med ev. strålning, men bara för att vara elak & kasta in en brasklapp!

Om nån av er har en elradiator på, så stryk sakta med handen över sidan på den (obs ingen oljefylld eller stenfylld utan en av den gamla hederliga sorten). Vad upplever ni?

Vad det handlar om är effekt & frekvens (troligtvis en kombination av dem) samt tid, att sitta ovanpå en stor transformatorstation en längre tid är mycket onyttigt då den "strålar" 50Hz men antagligen med ett mycket starkt magnetfält, att sitta med en elkabel i väggen bakom ryggen är antagligen helt ofarligt trots att även den "strålar" med 50Hz, men magnetfältet är nog knappt mätbart.
Att stoppa in handen i micron när den är på är mycket olämpligt, att stå bredvid den när du micrar popcorn är nog helt ofarligt.
Om ni bor i närheten av en mobilmast & är oroliga så ska ni vara glada att ni inte bor i närheten av tex Nackamasten, en mobilmast har väl effekten 1-10kW, medans Nackamasten sammanlagda sändareffekt närmar sig 1.000kW.

Det här med SAR-värde är nog inte fel för att ett alltför högt SAR-värde är säkert onyttigt (jämför micron med telefonen), men då är inte problemet "strålningen" utan den uppvärmningseffekt som blir inne i kroppen.

All utrustning (även kablage) där det finns växelspänning avger ett magnetfält, däremot inte laddningskabel som refererades till när någon nämnde Volvo V70 eftersom där är det likspänning. Det innebär att den bärbara datorn inte "strålar" när den går på batteri (det blir nog en viss "strålning" ifrån t.ex. processorn och en del annan elektronik men den är så svag att den inte är mätbar utanför skalet), däremot så "strålar" nätdelen när den är ansluten.

När man förr pratade om TV och dataskärmar så var problemet att de blev statiska och drog till sig damm o.s.v. Ju mer sminkade damerna var med puder & grejer, desto mer skit samlades på skärmen.
 
lat skrev:
All utrustning (även kablage) där det finns växelspänning avger ett magnetfält, däremot inte laddningskabel som refererades till när någon nämnde Volvo V70 eftersom där är det likspänning.
Jo, likström ger också upphov till magnetfält. Däremot är magnetfältet statiskt till skillnad från det som kommer från växelström. Laddningsström i bilar är inte perfekt likström eftersom det kommer från växelström från generatorn om har likriktats med en likriktarbrygga. Därmed finns det ett överlagrat varierande magnetfält ovanpå det statiska.
 
Mikael_L
Och glöm inte det jordmagnetiska fältet, det våra kompasser är så beroende av.
Det är faktiskt väldigt starkt, det slår lätt både elkablar i väggarna och laddkabeln i bilen även om batteriet sitter bak.
Men det är som sagt statiskt det med.

lat skrev:
Om ni bor i närheten av en mobilmast & är oroliga så ska ni vara glada att ni inte bor i närheten av tex Nackamasten, en mobilmast har väl effekten 1-10kW, medans Nackamasten sammanlagda sändareffekt närmar sig 1.000kW.
Har mobilmasterna så hög effekt verkligen.
Jag trodde dom låg i häraden 10-100W typ. Men jag har givetvis ingen speciellt bra koll. Men med tanke på vad perfekta antenner sändaren jobbar mot i kombination med hur tätt dom måste stå, tänkte jag.

Sen finns det små basstationer inne i köpcentrum eller som täcker en enstaka gata som ligger i radioskugga etc. Dom ligger på delar av watt upp till någon enstaka Watt vad jag hört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.