Här har du en sprängskiss att fundera över: http://www.mtmc.co.uk/Spare-Parts/B...__p-240-12733138-12733204-12733145-51258.aspx
Efter att ha renoverat en Milwaukee SSPE 1000QX, kan jag förklara hur den fungerar, ungefär, vi får se om jag klarar av att förklara
I varje fall, runt detalj 50, som är själva vobbelaxeln, som tillsammans med motvikten 57 gör att maskinen blir relativt vibrationsfri.
Men till saken, pendling.
I just den här maskinen, är det omvandlingen från en roterande rörelse till fram och återgående rörelse som också bidrar till pendlingen. Genom att justera pendlingen på din såg väljer du hur hårt man ska hålla i hylsan (65) som pendeln (=den del som sågbladet sitter i) glider fram och tillbaka i.
Desto lösare du fixerar just den hylsan, desto mer pendlar bladet, från rörelseomvandlingen.
I varje fall, runt detalj 50, som är själva vobbelaxeln, som tillsammans med motvikten 57 gör att maskinen blir relativt vibrationsfri.
I just den här maskinen, är det omvandlingen från en roterande rörelse till fram och återgående rörelse som också bidrar till pendlingen. Genom att justera pendlingen på din såg väljer du hur hårt man ska hålla i hylsan (65) som pendeln (=den del som sågbladet sitter i) glider fram och tillbaka i.
Desto lösare du fixerar just den hylsan, desto mer pendlar bladet, från rörelseomvandlingen.
Redigerat:
Om vi hakar på ditt exempel här, hur får man stopp på pendlingen, jag vet att just den sågen ha en skjutknapp på ovansidan men vad gör den? (jag har en milwaukee såg själv så det blir lite bonus här)magnu skrev:Efter att ha renoverat en Milwaukee SSPE 1000QX, kan jag förklara hur den fungerar, ungefär, vi får se om jag klarar av att förklara