Hej!

Jag har en vattenburen radiator med vridtermostat. Båda rören som går till/från radiatorn är varma men själva radiatorn är iskall. Som synes är själva vredet borta. Jag vrider därför på den lilla muttern som sitter längst ner men det kommer ändå inte in något varmvatten. "Muttern" ovanför sitter hårt och jag är lite orolig för att förstöra radiatorn. Kan någon informera mig om vad som kan vara fel? Jag har luftat radiatorn och den är full av kallvatten. Så var skall jag vrida eller vad kan vara felet som gör att det inte kommer in något nytt vatten?

Tack för hjälp

• IMG_7564.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om piggen är en liten mutter som ska vridas och ej kan tryckas in är det inte en termostatventil utan enbart ett vred. För att få varmt borde man då troligen vrida den lilla muttern åt vänster.

Ok. Jag har testat det men det ger ingen effekt. Och den lilla muttern kan man skruva av helt utan att det händer något...

Nu vred jag lite på den övre "muttern". Det skulle jag inte gjort. Nu droppar det och jag får inte stopp på det. Inte mycket, men tillräckligt för att jag måste tömma byttan under varannan timme typ. Är det något mer jag kan göra?

Har ringt rörmokaren och han kommer imorgon.

Det är troligen ett ett-rörssystem där varmvattnet går runt från radiator till radiator. Med en lokal ventil kan man då i varje radiator styra om vatten ska gå igenom radiatorn eller förbi (bypass). Din radiator är troligen ihoprostat i läge "bypass" så att det varma vattnet går förbi. Är det en fyrkant som tittar ut nedåt? Då är det den som justerar flödet genom radiatorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.