Har tänkt mycket på att bygga en egen sådan till mitt garage för extra värme (värmer med värmeblåsare medan jag är där). Som det är planerat nu ska jag ventilera med väggventiler och självdrag. Jag är dock väldigt intresserad av hur en luftsolfångares avfuktning funkar.

Jag har förstått principen med avfuktning via ventilation såhär, dvs. man tar in kall luft, som inte kan hålla lika mycket fukt som varm luft, luften värms och absorberar fukten från garaget och sen ventileras den ut tillsammans med fukten. Sen börjar cykeln om på nytt och fukten sjunker hela tiden tills den når en balans.

Hur funkar dessa solfångare, som jag förstått det var det helt enkelt det faktum att de värmer luften som gör att de också bidrar till avfuktning, men jag tycker har sett andra designer som värmer kall uteluft innan den tas in i utrymmet, även läst något om solfångare som dränerar kondensation? Vad finns det för designer egentligen och är dessa effektivare på att avfukta än den vanliga design för uppvärmning som jag tänkt på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.