Upptäckte i förrgår ett porlande ljud i källaren. Visade vara pumpen som pumpar värme från elementen i garaget. Gick ut i garaget o från elementen likaså hördes det porlande ljud från elementen. Så luft mao. Försökte lufta elementen men kom ingenting. Dvs inget tryck. Trycket på expansionkärlet är strax över noll se bild. Tryckte på ventilen o det kommer luft ifrån den, inget vatten vad jag kunde se. Har stängt av pumpen för att skona den och inväntar vvsare om 2-3 v. Hur kan jag avgöra om exp. kärlet är trasigt? Kan jag testa fylla på 0,5 bar i luftnippeln? Sedan fick jag veta att det är glykol i den kretsen så hur fyller man då på det slutna systemet. Tänkte också på om det töms så vill jag ju inte ha en massa glykolvatten i avloppet eller på backen. Om inte exp tanken paj varför har i så fall det blivit luft i systemet.? Sedan är ju frågan hur fyller man på vatten i elementen om det behövs? Inte hittat kran till det men o andra sidan känns det ju inte bra om det är tillförsel med vanlig kran vatten då det är glykol i systemet. Tänk om trycket skulle sjunka pga trasig vattenpump o kranen inte håller tätt från elementsystemet då har man ju plötsligt glykol i vattnet....

Huset i övrigt har ju öppet system som är på vinden på 2a våningen utan glykol. Det hade på ett sätt känts bättre med det. Men såklart pajar en pump så fryser ju vattnet om man inte är hemma o ser det. Men det känns lite sådär med glykol tycker jag. Vad tycker ni?

PS på bilden överblick måste man klicka på

• Röd yta med sliten etikett från Zilmet SPA Italy, anger specifikationer för expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare kopplad till rör, belägen i ett trångt utrymme. Dammigt, mörkt omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är nog ett separat system ut till garaget med glycol, så sitter det säkert en växlare och pump för det. Är skilda system. Det är nog en manometer till för den del utan glycol och med öppet system så visar nog den bara ca 0,5 bar, normalt. Den manometer son visas, är den för garaget, om kärlet är paj med att blåsan gått sin väg, så har luften det åkt ut i rören, när vattnet har fyllt blåsan.

Duger bra till det ska ha det till, se bara till att anslutningarna är på samma plats, uppe eller nere. bra med ben på och ställ den då på tre puckar så rostar inte benen, med rost på golvet som följd. Glycolen får du försöka samla upp och återanvända om det inte är för mycket skit i den, rostflagor från kärlet eller svart.

• Gilla
apanq
  • Laddar…
Tillkommnade , kolla upp på besinmacken att lufttrycket i det är 0,5 - 0, 6 bar innan inkoppling.

J jonaserik skrev:
Tillkommnade , kolla upp på besinmacken att lufttrycket i det är 0,5 - 0, 6 bar innan inkoppling.
smart , har en lufttrycksprovare här hemma

J jonaserik skrev:
Är nog ett separat system ut till garaget med glycol, så sitter det säkert en växlare och pump för det. Är skilda system. Det är nog en manometer till för den del utan glycol och med öppet system så visar nog den bara ca 0,5 bar, normalt. Den manometer son visas, är den för garaget, om kärlet är paj med att blåsan gått sin väg, så har luften det åkt ut i rören, när vattnet har fyllt blåsan.
Nyfiken som jag är så Kollade idag genom att trycka ut all luft ur expenasionskärlet men inget vatten kom ur ventilen. Lite märkligt tyckte jag, öppnade även ventilerna på elementen i garaget o det bubblade i rören då vattnet gick ner i expansionskärlet men fortfarande inget vatten ur ventilen. Testade att skruva ur ventilen ur expk .Använde ett smalare rör genom ventilen och innan jag öppnade elementen var gummiblåsan ca 10cm cm ner från ventilen och efter jag hade öppnat elementen var det typ bara 3cm innan jag kom emot gummit. Vet att exp kärlet ska vara ca 0,5 utan vattentryck Men Kan jag trycka i ett halvt kg i expkärlet trots vatten i systemet o lufta elementen? Fråga 2 hur fyller man på såna här system måste väl vara med hjälp av en pump som man skruvar i någonstans? Det ska ju i glykol också? Då systemet är slutet får man ju ta det lugnt förstår jag. vvsaren kan komma först om 2v. Men bra o lära sig.

Har du manometer på den delen, så ska du trycka i 0,5 bar. ökar trycket får du tappa ur mer. ända tills trycket inte ökar mer när du fyller luft. Då först är förtrycket 0,5. Sen fyller du på vätska till ca 0,8 - 0,9 bar.
Var blåsan är har ingen betydelse, men rent generellt så ligger den runt i kärlet och upp mot topp.

Men hur ska jag veta att exp-kärlet är trasigt? Trodde vatten skulle komma upp ur ventilen då då jag tömde den?
Så jag ska fylla exp-kärlet till 0,5bar? Vätsketrycket den på bilden där jag skrivit "denna mäter tryck"? Frågan är bara hur jag häller i vätska i systemet. Mkt att lära....

Det med trasigt är svårt , enda sättet är att göra som jag skrev tidigare. Det ska då pumpas/pressas in. Lite svårt att förklara hur man gör, en borrmaskinspump brukar gå. En röris ordnar det. Var i landet är du.

skaraborg. Har kontaktat en röris kommer kanske om 2v.. Men ska jag skaffa exp kärlet . Det är väl troligen trasigt ändå

Inte helt fel med ett nytt, det ser rätt rostigt ut på mitten och det är där som blåsan är inpressad. Är det bara garaget som kärlet är för, så kan du ta ett på 25 liter. 50 liter är lite häftigt, man brukar klara sig med 12 - 15 liter i en vanlig villa med VP eller El-panna

Har vedpanna o BV. V-Systemet till garaget rymmer kanske 40 liter. Ja endast garaget , har öppet system till huset, En tankevurpa kanske men om gummibälgen är trasig kan jag inte tillfälligt bara köra med luftkudde utan gummibälgen. Precis som i en hydrofor?

Det går om röret år anslutet i botten på kärlet och luften finns i topp, förtrycket ska då vara ca 0,2 bar och vid på fyllning vätska till 0,5 bar max och det klarar sig bra och fungerar.

A apanq skrev:
Har vedpanna o BV. V-Systemet till garaget rymmer kanske 40 liter. Ja endast garaget , har öppet system till huset, En tankevurpa kanske men om gummibälgen är trasig kan jag inte tillfälligt bara köra med luftkudde utan gummibälgen. Precis som i en hydrofor?
Om bälgen är trasig och du pumpar in luft så läcker luften mycket riktigt ut in i hydropressen och du får hydroforeffekt.
Men, det är så lite luft att effekten blir mycket begränsad.
Hydroforer är ju på 150-300 liter just av den orsaken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.