Jag installerade solceller och batterier i somras och lät sedan utföra en besiktning. Det blev några anmärkningar, några genomföringar behövde tätas bättre och mycket dokumentation saknades. Därför har jag hållit inne slutbetalningen. Det är snart tre månader sedan besiktningen och besiktningsmannen skrev att installatören hade två månader på sig att åtgärda anmärkningarna men ännu har jag inte fått någon uppgift om när de tänker komma. Nu har jag fått detta mail:

"Då årsskiftet börjar närma sig vill vi informera om att allting måste betalas inom samma år för att få rätt till grön teknik avdrag från Skatteverket.



Både del-och slutfaktura behöver vara helt slutbetald från kund innan vi kan ansöka om grön teknik avdrag. Slutfakturan behöver vara helt slutbetald senast 2023-12-27 för att vi ska hinna få in betalningen i år. Om fakturan inte är slutbetald då kommer vi inte kunna ansöka om grön teknik på er anläggning. Det kommer innebära en extra kostnad för er som kund då vi kommer behöva fakturera er summan som annars skulle ha ansökts om i grön teknik avdrag.



Eventuella besiktningsåtgärder och liknande kommer att åtgärdas men vi kan inte garantera att det hinner åtgärdas innan året är slut. Hinner vi inte åtgärda det innan årsskiftet kommer vi att åtgärda det under nästa år.

Väljer man att hålla inne en summa tills åtgärder är åtgärdat och det inte hinner åtgärdas i år kommer vi alltså inte kunna ansöka om någon grön teknik."

Stämmer det som de skriver om Grönt Avdrag? Har jag något annat val än att betala slutfakturan och hoppas att de tänker åtgärda anmärkningarna? Jag vill ju inte betala 100k extra för solcellerna. Och jag har planer på att utnyttja grönt avdrag 2024 för andra saker, så även om det skulle vara möjligt så vill jag inte flytta det gröna avdraget till nästa år.

För övrigt är jag nöjd med solcellsleverantören, anläggningen levererades och driftsattes enligt tidplanen jag fick när jag beställde.
 
Betala inte slutfakturan är mitt enkla råd.

Att de inte blivit klara på tre månader ska inte drabba dig.

Lösningen på problemet är att de återbetalar dig/krediterar den delen du redan betalt när de färdigställt allt nästa år och därefter ställer de ut en ny faktura som de sedan ansöker grönteknik mot hos Skatteverket. Nackdelen blir att slutförs och slutbetalas allt efter 31e januari 2024 så tar det av din pott för 2024 och inte för 2023.

Slutbetalar du nu så kommer de inte vara snabbare med felavhjälpning än de redan varit. Har du reklamerat det så har du lagen på din sida enligt villkoren som finns i KonsumentTjänstLagen.

Det är dessa oseriösa företag som driver och förhalar åtgärder just för att slippa ta kostnaden för dåligt utfört arbete,
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
K
Håller med i det som mortimer säger. Har läst att man går tillväga så i årskiften när installationen påbörjas men inte hinner slutföras fören året därpå. Och installatören ville ha förskott på en del av beloppet.

Om nu summan/regler för avdraget inte ändras, vilket jag inte läst. Blir lite mer extrajobb för dem, men det är dem som ställt till det.

Skulle även säga till dem att det om ni hade åtgärdat bristerna inom skälig tid hade vi inte stått i den här situationen.

Troligen hoppas de på att finta dig till och betala. Så lägg fram förslaget med kredit, ny faktura osv. Är de stora så känner de till det.
 
Många (alla?) leverantörer gjorde motsvarande när Politikerna/Skatteverket ändrade subventionen från 15% till 20% för solcellsinstallationer vad prsskifte4 2022/2023 t.om draken Sveasolar.
Det är ingen rocket science detta med att ställa ut kreditfaktura när något blivit fel, förekommer relativt ofta i mina dagliga arbetsuppgifter och då är jag inte ens någon form av ekonom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.