757 läst · 3 svar
757 läst
3 svar
Hur fungerar elmätningen?
Jag har Ellevio och ändrat till timavläsning. Elmätaren är 6-7år men jag har inte några solpaneler etc så oklart hur den registrerar energi ut. (Frågat men inte fått något vettigt svar...)
Mest av ren nyfikenhet:
1. Mäts och summeras energin per timbasis och rapporteras som en post per timma? tex 15:00-16:00 => xkWh, 16:00-17:00 ykWh...osv. Jag har timdebitering så lite intressant är det ändå att veta...
2. Vad skulle hända med energin om den rent hypotetiskt gick åt andra hållet i en fas eller totalt . Adderas den till förbrukning dvs att mätaren inte tar hänsyn till riktning, nollas den eller blir det rätt?. Fullt medveten om att man vid tex solcellsinstallation får en elmätare som mäter rätt men hur är det per default för en 6-7år gammal mätare tro?
3. Mäts totala 3-faseffekten eller mäts faserna separat och summeras. Viss skillnad... speciellt beroende på hur effekt i olika riktningar hanteras
Jag vet hur man mäter och beräknar effekt och energi.... så jag kan själv spåna i olika scenarion...men någon vet väll förhoppningsvis hur det brukar funka
Mest av ren nyfikenhet:
1. Mäts och summeras energin per timbasis och rapporteras som en post per timma? tex 15:00-16:00 => xkWh, 16:00-17:00 ykWh...osv. Jag har timdebitering så lite intressant är det ändå att veta...
2. Vad skulle hända med energin om den rent hypotetiskt gick åt andra hållet i en fas eller totalt . Adderas den till förbrukning dvs att mätaren inte tar hänsyn till riktning, nollas den eller blir det rätt?. Fullt medveten om att man vid tex solcellsinstallation får en elmätare som mäter rätt men hur är det per default för en 6-7år gammal mätare tro?
3. Mäts totala 3-faseffekten eller mäts faserna separat och summeras. Viss skillnad... speciellt beroende på hur effekt i olika riktningar hanteras
Jag vet hur man mäter och beräknar effekt och energi.... så jag kan själv spåna i olika scenarion...men någon vet väll förhoppningsvis hur det brukar funka
A Arne999 skrev:Jag har Ellevio och ändrat till timavläsning. Elmätaren är 6-7år men jag har inte några solpaneler etc så oklart hur den registrerar energi ut. (Frågat men inte fått något vettigt svar...)
Mest av ren nyfikenhet:
Hej Arne999
Läs avsnitt 3.2 ”Mätning av strömriktning” i dokumentet ”Fjärravlästa elmätare och solelsproduktion Förutsättningar för mindre anläggningar” Elforsk rapport 09:94, Oktober 2009
https://energiforskmedia.blob.core.windows.net/media/21050/09-94-fjarravlasta-elmatare-och-solelsproduktion-forutsattningar-for-mindre-anlaggningar.pdf
Där framgår att elmätare på olika sätt tar hänsyn till riktningen på eleffekten vid mätning.
På detta sätt kan man skilja mellan skilja mellan den elkraft man tar ut från elnätet och hur mycket elkraft man levererar in i elnätet.
Detta möjliggör t.ex. den olika prissättning och beskattning som återfinns i regelsystemet för elkraft.