Hejsan.
Vi har varit på husvisning. Ett trevligt hus men blev väldigt förundrad över inkopplingen av elementen. Se bilden. Bara ett rör med kran upp ur golvet. Tillsynes ingen returledning. Är det någon som kan förklara hur detta fungerar. Eller är det så att röret har en innervägg och alltså är i princip två rör. Är det då ett rör inne i elementet som leder upp varmvattnet till övre delen av elementen? Annars kan det ju inte bli cirkulation.
Blir tokig när jag inte förstår.
Hälsningar
Anders
 
  • Radiatorelement anslutet till ett enda synligt rör med kran genom golvet, möjlig enkelrörskoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Centano Centano skrev:
En enklare förklaring finns på sidan 8 och 9.
[länk]
Stort tack för vägledningen och ett dokument där jag kan hitta mycket kunnskap och vägledning vad det är för grejer jag tittar på. Det verkar finnas möjlighet att modernisera och termostatbestycka HP-ventilen som det verkar vara.
Stort tack
 
Jag förstår dock ändå inte riktigt hur det fysikaliskt fungerar. Bevisligen var elementen varma och rejält varmt i huset. Men hur ser värmeströmmen ut genom ventilen och röret. I princip innebär ju konstruktionen att vattnet står stilla i elementet. Har någon en fysikalisk förklaring. Det är ju trotts allt ganska små areor i rör och ventil så jag har svårt att se att det kan bli en vattenströmning att tala om. Teoretiskt kan jag förstå att det i ett stående slutet rör där varmt vatten trycks in underifrån - att det efter avkylning bildas en nedåtgående kallare vattenström. Men mitt huvud har svårt att förstå att ett sådant fläde kan skaps genom ventilen. Hjälp mig att föstå!
 
OK det är ett 1-rörs du har och av äldre modell med stålrör, på båda sidor om röret som går ner i golvet, som är med en vägg i mitten. Det sitter en förträngning som i röret i golvet som gör att en del flöde går upp i elementet.
Lite olika kan det vara, så röret som går ner i golvet har som en liten sked som sticker mer i matarröret i golvet.
Den förträngning/skeden är av stål och har en förmåga att rosta upp efter många år,, då får inte elementet någon värme. Omöjligt att göra något utan att bryta upp golvet på en större yta.
 
Stort tack "jonaserik" för din initierade förklaring. Det är med andra ord som jag trodde. Dock lite oroande detta med sönderrostande "sked" och bryta upp golv på stora ytor. Vi har just idag avslutat köpet av huset. Mycket trevligt och välskött. För oss väldigt bra läge. Vi får hoppas på det bästa och möjligtvis stå ut om något enstaka element skulle sluta att fungera. Känns dock skönt att veta hur det fungerar.
Tack igen
Anders
 
Jepp har det inte fyllts på med nytt vatten många ggr så håller stålrör många år, dom är tjockare än kopparrör, har sett sådana rör som är 50 år gamla och när det sågas i som så ser ut som nya invändigt
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.