Det här radiatorkopplet sitter på en handduksvärmare som inte blir varm.
Kromad tvåvägskran monterad på kakelvägg med synliga rör och ventilanslutningar.
Jag tror att detta är samma:
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...ventiler-for-varme/handdukstorksventil-rfa-38

Rören är varma men det verkar inte cirkulera något genom handduksvärmaren. Den undre skruven till vänster lär vara för att ställa om mellan enrörs- och tvårörssystem. Och jag antar att den är ställd för enrörssystem eftersom rören är varma. Men hur får man handduksvärmaren att bli varm? Vad är den övre skruven till vänster till? Stiftet till höger rör på sig och kommer ut som det skall vad jag förstår.

Tilloppet till den är inte radiatorvatten utan från varmvattenröret. Jag antar att den därmed är kopplad på VVC som det står i papperna till den att den inte får. Är det regler som har tillkommit? Jag har sett förr att värme i badrum tagits ut från varmvattnet.
 
Ja, det är branschregler, Säker Vatten, anledningen är att VVC aldrig får strypas så mycket att returtemperaturen blir lägre än 50⁰ någonstans i systemet.

Med enrörskoppel så minskas risken att VVCn blir för kall.

Övre skruven är avstängningsventil, stänger av vattnet till handdukstorken.
 
Ok. Så problemet skulle kunna vara att den övre skruven är inskruvad?

Ett element i hallen som ser gammalt ut är inkopplat på denna VVC-slinga. Sedan har handdukstorken tillkommit långt senare. Hur gamla är dessa branschregler?
 
Jepp det med handdukstork på VVC kallades Gustavsbergskoppling en gång i tiden. Sist jag såg ett sådant system var nog 40 år sen, men när det försvann vet jag inte. Sen det med ett element på VVC , då har du tur att det är hål rakt igenom som en sil, upprostad
 
C
J jonaserik skrev:
Sen det med ett element på VVC , då har du tur att det är hål rakt igenom som en sil, upprostad
Precis. Utöver att det strider mot dagens branschregler är det inte bara att slänga på random värmeprylar på VVC-slingan, de måste vara klassade för tappvatten. Både för prylarnas överlevnad och vattenkvalitetens skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.