Hej vi har ett hus med denna bakugn.
Kan någon förklara vad de runda hålen används till? Det går att ta bort locken.

Sotlucka kanske, om det bara är ett hål rakt in.

• Gilla
stne
  • Laddar…
Kanske. Du menar man kör i nån skorstensborste där. Men det finns ju en nedanför ugnen också.

S stne skrev:
Kanske. Du menar man kör i nån skorstensborste där. Men det finns ju en nedanför ugnen också.
Beror på om det är någon vinkel på pipan, men det blir att lysa i hålet och kanske se från taket i en pipa. Går inte att säga något på distans.

Ok, tack sp mycket. Jag får testa.

S stne skrev:
misstänker att de byggt den som en rörspis för att behålla värme
i synnerhet om den är placerad centralt i huset
tom möjligt att det finns/funnits en eldstad på baksidan i ett annat rum

• Gilla
stne
  • Laddar…
Den är placerad mitt i huset. Vedspis och öppen spis på våningen ovanför. Jag tänkte också att det jan vara för värme.

returen returen skrev:
misstänker att de byggt den som en rörspis för att behålla värme
i synnerhet om den är placerad centralt i huset
tom möjligt att det finns/funnits en eldstad på baksidan i ett annat rum
Har du sett någon ritning/skiss på en rörugn?

S stne skrev:
Jag har sett åtskillliga och de byggs på plats av en muraremästare som har stor frihet i sitt konstnärliga utförande

dvs de är alla olika beroende på hur och var den sitter

• Gilla
stne
  • Laddar…
S stne skrev:
Ok. Ska man ta bort locken få man eldar för att få ut värmen? Tänker i så fall att det suger in luft i den undre och ut genom de två övre?

S stne skrev:
Ok. Ska man ta bort locken få man eldar för att få ut värmen? Tänker i så fall att det suger in luft i den undre och ut genom de två övre?
nej

Jaha, då förstår jag inte varför dom sitter där.

S stne skrev:
Jaha, då förstår jag inte varför dom sitter där.
släng in en rökgasfackla som sotarna använder i ugnen och se var röken kommer ut

Det märkliga jag ser på bilden är att det saknas ett spjäll till bakugnen. Ser vanligtvis ut som en stång som kan dras fram/tillbaka beroende på hur stängd utgången till skorstenen ska vara. Den kan sitta antingen på sidan eller framifrån. Beror på hur just denna ugn är byggd. Du kan gärna lägga upp frågan i gruppen Vedugnens hemligheter på Facebook. 5.000 medlemmar och många som vet hur man eldar och bakar i stenugnar.

• Gilla
stne
  • Laddar…
Den sitter i rummet brevid.
Tack ska gå med där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.