Hej,

Jag har rivit en altan för att göra plats för ett uterum som är beställt och levererat. Uterummet kommer monteras mot husfasaden.

Jag har valt att behålla stommen från altanen och har köpt spontad furu som golv till uterummet. På golvet kommer vi klä med filtmatta e.dyl.

Mitt dilemma handlar om följande.
Altanstommen är något större än själva uterummet (ca 10 cm åt vardera håll). Min tanke initialt var att lägga det obehandlade virket där uterummet kommer stå och sedan ha en kant med vanlig trall runt om. Dock har det slagit mig att det givetvis kommer kunna krypa in fukt och nå det obehandlade virket.

Sen slog det mig att jag hellre har det obehandlade virket på hela ytan, även utanför uterummet, men då måste man ju såklart behandla det på något sätt.

Jag gjorde en enkel skiss i paint som tydligare illustrerar de alternativ jag står inför.

Enkel skiss som jämför två byggalternativ för uterum med olika golvkonstruktioner och ytbehandlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilket alternativ hade ni valt? Och hur ska jag bäst göra för att fuktsäkra?

Alternativ 1 (bild): Jag har funderat på om jag helt enkelt ska olja/grunda/täckmåla virket som står utanför uterummet - eller om jag ska fernissa allt...? Vad ger bäst skydd?

Alternativ 2 (bild): Här blir det ju en skarv mellan trall och det obehandlade virke där regn och fukt troligtvis kommer samlas.


Slutligen. Hur hade ni gjort och vad hade ni använt för skydd mot fukt?

Ändringar av altanstommen/uterummet är inte aktuellt.

Tacksam för all input. (y):giggle:

/ Teodor Moberg
 
I alternativ 1 kan det väl rinna in vatten längs brädorna. Eller hur ska du få tätt mellan väggen och golvet...?

/M
 
Hur ser uterumsprofilerna ut? Går det att lägga en plåt från profilen som leder bort vattnet utanför golvet som sticker ut?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag har ingen perfekt plan. Antingen måla eller fernissa golvet även en bit in i uterummet (då vi ska lägga filtmatta) och sen en rejäl silikonsträng vid kanten. Där vi ska ha glasdörrar kommer det tydligen tätas med vad willab kallar för "cellgummitätning".

Alternativt kanske man kan silikona fast en dropplist av något slag. Inte så snyggt kanske, men säkert funktionellt.
 
R roli skrev:
Hur ser uterumsprofilerna ut? Går det att lägga en plåt från profilen som leder bort vattnet utanför golvet som sticker ut?
En bra fråga i sammanhanget är väl hur mycket det gamla altangolvet kommer att sticka ut utanför de nya glasväggarna.
Om det bara är 10 - 15 cm tycker jag att Rolis förslag, att lägga plåt över, är alldeles utmärkt.
Duger säkert med vanliga fönsterbleck då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.