Jag försöker få ordning på luftflödena i mitt 50-talshus och vill därför bland annat få till ventilationsöppningar ovanför två innerdörrar. Andra rum har redan detta (se bilder), så jag tänker mig en liknande lösning.
Hur går man bäst tillväga? Köper en överfräs eller kantfräs och kör igång? Jag har ingen tidigare erfarenhet av just fräsning. Är detta ett svårt projekt tror ni? Vad bör man tänka på?
 
  • Ventilationsöppningar ovanför en innerdörr i ett 50-talshus, inrett med trälist och vitmålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsöppning över en innerdörr i ett 50-talshus, dörrkarm med fräst utrymme för luftflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Med en mall som kan fästas bra är nog a och o. Sen borde det gå dugligt. Men fräsen spånar något otroligt, så dammsugning och kanske även inplastningen är bra för att undvika damm i hela huset. Kan vara lite halvmeckigt att fräsa uppåt dock
 
K kniv skrev:
Med en mall som kan fästas bra är nog a och o. Sen borde det gå dugligt. Men fräsen spånar något otroligt, så dammsugning och kanske även inplastningen är bra för att undvika damm i hela huset. Kan vara lite halvmeckigt att fräsa uppåt dock
Tack för tipsen! Måste försöka läsa på om hur man gör en fräsmall.
Och ja, det där med att fräsa uppåt känns spontant lite knivigt, gissar jag utan att ha testat.
 
Fräsa med mall uppåt är inget jag rekommenderar som första projekt med handöverfräs. Innan man vet hur fräsen uppträder under last. Innan man har erfarenheter om hur mycket den orkar avverka eller några begrepp om hur och när det smäller är det lämpligt att åtminstone ha bekväm arbetsställning.

Är det gamla massiva innerdörrar kan det vara en bättre idé att lägga upp dem på bockar och fräsa för luft i dörrarna istället. Går att göra utan mall med hjälp av anhåll.

Mvh Findus
 
  • Gilla
123abc och 2 till
  • Laddar…
Dörrarna känns inte solida, dessutom är de falsade (rätt benämning?), se bild.
Ett annat alternativ är ju att kapa dörrarna något i underkant och dessutom fräsa ur trösklarna lite. Det hade jag tänkt göra på två toalettdörrar i vilket fall, men jag tror luftgenomföring högre upp rekommenderas när det är tilluft från sovrum som ska vidare ut i huset.
 
  • Närbild av en målad, vit dörrkarm som visar en falsad dörröverkant med en gitarr och affisch i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av en falsad tröskel mellan dörr och golv, synlig glipa och dörr i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.