Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Det beror mycket på hur stor radien är och hur tjockt virket är. Om radien är liten och virket tunt; försänkare först och klyva brädan sedan.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Radien är 100 mm och virket är 50 mm tjockt. Det ska fräsas i befintligt ämne som skissen.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Ja det är en hel - halv radie. Hann inte kolla men uppskattar vinkeln till ca 50 grader.
100 mm som största radie.
100 mm som största radie.
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Troligen inte bäst, men rakt stål i routern, routern vinklad i fräsbordet och ämnet roteras runt med en jigg? (Omvänt cirkelanslag)
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Hur långt är ämnet? Borde du inte kunna köra det på bordsågen?
Ah, den här jiggen borde klara det. Men faller säkert inte in under lättast att först bygga denna..
Ah, den här jiggen borde klara det. Men faller säkert inte in under lättast att först bygga denna..
Redigerat:
Det här va en klurig nöt. Fräsbordet med vinklat stål är en god idé men du kommer inte enkelt kunna guida på cirkel centrum. Kanske med påskruvad/tejpad planka och cirkelguidning ovanifrån, typ lång arm med pinne som sticker ner o så har du centrumhålet i offerplankan.
Idé 2 sätter du fräsen på en vinklad släde. Ämnet kan rotera innanför stödpunkterna, samma som på fräsbordet, offerplankan som innehåller rotationscentrum. Behövs rejäl förlängare men det kommer även behövas på fräsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idé 2 sätter du fräsen på en vinklad släde. Ämnet kan rotera innanför stödpunkterna, samma som på fräsbordet, offerplankan som innehåller rotationscentrum. Behövs rejäl förlängare men det kommer även behövas på fräsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej Björn!
Det är tveksamt om det går med en handöverfräs. Det krävs ett väldigt kraftigt stål som gör att det blir svårt att hålla fast fräsen. Antingen styr man frässtålet genom ett kullager längst ut som följer ett hål med den mindre diametern eller genom att fräsens platta kan följa en mall. Det är nog lättast om man kan göra arbetsstycket bredare under fräsningen. Är det viktigt med ett perfekt resultat skulle jag gå till ett specialsnickeri som har en bordsfräs eller en fast överfräs. Sedan finns det ännu mer avancerade maskiner.
Det är tveksamt om det går med en handöverfräs. Det krävs ett väldigt kraftigt stål som gör att det blir svårt att hålla fast fräsen. Antingen styr man frässtålet genom ett kullager längst ut som följer ett hål med den mindre diametern eller genom att fräsens platta kan följa en mall. Det är nog lättast om man kan göra arbetsstycket bredare under fräsningen. Är det viktigt med ett perfekt resultat skulle jag gå till ett specialsnickeri som har en bordsfräs eller en fast överfräs. Sedan finns det ännu mer avancerade maskiner.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Tack alla för svar! Ger massor av ideer.
Olas 2:a variant är riktigt smart och är nog det som jag kommer testa.
Olas 2:a variant är riktigt smart och är nog det som jag kommer testa.
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
En annan variant är väl att bygga en router copy carver, och sen modellera uttaget i exv lera.
Ingen har ju ställt den självklara frågan; vad skall det vara till?
Det kan funka, mest orolig att frässulan krockar i plankan innan du e nere på rätt djup.Björn Melander skrev:
Har du en lös fräsmotor så spänn den på rygg (eller mage) i släden. En fräs med fjädrande bas kan nog den behöva tas av och sen spänna fast fräsen. Släden låses i båda yttervinklar vid varje fräsning så man kör djupet där ute snarare än att ratta med fräsens djupinställning.
Skiss sett i snitt rakt från sidan, släden streckad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Precis, jag tänker testa med kantfräsen, det är ju det här med djupet.