C
Hur förlägger man kablar ovanför ett akustiktak? Trådstege? Rör?

Kabelstege, trådstege, rör/slang m.m.
Klamrar lite här och strippar lite där... :)
//Patrik

Redigerat:
C
Funderar på att sätta i garaget, och en idé jag fick då vore att dra upp alla rör rakt upp från centralen till en trådstege och sen dra allt uppe i den, och sen gå ner till respektive förbrukare i rör rakt ner i väggen igen, och sätta eventuella dosor på såna hållare på stegen. Men det kanske inte är så man gör?

Det funkar jättebra. Ett alternativ till trådstege kan vara att bara dra slang kors och tvärs och sätta utanpåliggande dosor på väggarna och koppla i där det behövs. Till t.ex. Eljos U-56 dosa kan man köpa rörstudsar till.
Drar du t.ex. till en uttagsgrupp så kan du gå upp från centralen och sedan ner till första uttaget och sedan sy vidare inuti väggen. Då slipper du en dosa ovanför undertaket.

Det som är så bra med undertak är att man kan fokusera mer på hastighet än hur det ser ut. Självklart så ska det inte se för jäkligt ut med kablar och rör som bara ligger på bärverket, men exakta klammeravstånd kan man t.ex. skita i. :D

//Patrik

Redigerat:
C
Man kan även sätta integrerad belysning snyggt i innertaket, vilket ju alltid är trevligt, liksom frånluftsdon och liknande. Väldigt enkelt att ta sig upp och inspektera också. Huvudsakligen det jag är ute efter.

Men det kräver ju lite mera takhöjd, kan du inte tänka dig kabelkanaler 40x60 mm och grövre, där behöver man inte klamra kabeln alls.

Protte

C
Ah, grejen är att jag tänkte isolera mot yttertaket och lämna öppet upp, så det kommer vara gott om takhöjd utom just under hanbjälkarna. Trådstegen borde man väl kunna lägga ovanpå dessa, och lampor och annat som tar plats uppåt kan man väl sätta mellan takstolarna, då har man uppåt en meter fri höjd i mitten.

Blir alltså ett i det närmaste oisolerat garage?

Protte

C
prototypen skrev:
Blir alltså ett i det närmaste oisolerat garage?

Protte
Näe, läs om, läs rätt. ;) (Inlägget ovanför ditt..)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.