Nybyggare
· Stockholm
· 373 inlägg
Hej!
Jag ska stänga igen golvet på övervåningen i nybyggda huset och behöver innan dess dra rör (alupex) för tappvatten. Jag tänkte sätta fördelare i kommoden istället för att ha ett skåp och jag behöver (förutom inkommande) 5 st kallvatten och 3 st varmvatten, varav en kall och en varm förstås ska upp till tvättställ i samma kommod fördelaren sitter i.
Frågan är om det får plats och i så fall hur jag ska dra upp rören i golvet. Ska jag samla kallt på en sida och varmt på den andra, eller kopplar man normalt den ena fördelaren över den andra?
Tack på förhand!
Jag ska stänga igen golvet på övervåningen i nybyggda huset och behöver innan dess dra rör (alupex) för tappvatten. Jag tänkte sätta fördelare i kommoden istället för att ha ett skåp och jag behöver (förutom inkommande) 5 st kallvatten och 3 st varmvatten, varav en kall och en varm förstås ska upp till tvättställ i samma kommod fördelaren sitter i.
Frågan är om det får plats och i så fall hur jag ska dra upp rören i golvet. Ska jag samla kallt på en sida och varmt på den andra, eller kopplar man normalt den ena fördelaren över den andra?
Tack på förhand!
Nybyggare
· Stockholm
· 373 inlägg
Kommoden är 80 cm bred och enligt mått nedan. Avloppet kommer också komma ut ur väggen och ska "samsas" med alla rör och fördelare.Demmpa skrev:
Jag tittade på Vatettes badrumsfördelare som ju är smidiga och snygga, men deras största verkar ha en inkommande och tre utgående. Jag skulle behöva 4 utgående för kallvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 645 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 645 inlägg
Vatettes fördelare är "byggbara" om man vill ha extra uttag.
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/2018_VatetteKatalog_.pdf
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/2018_VatetteKatalog_.pdf
Logga in
Skapa konto
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 645 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 645 inlägg
Nja, inte så, jag ser nu att du har LK som tillverkar slangen..
Då gäller ju även deras installationsanvisning.
https://www.lksystems.se/globalasse...1-monteringsanvisning-for-lk-pex-pal-pert.pdf
Då gäller ju även deras installationsanvisning.
https://www.lksystems.se/globalasse...1-monteringsanvisning-for-lk-pex-pal-pert.pdf
Logga in
Skapa konto
Nybyggare
· Stockholm
· 373 inlägg
Ok, så jag kan inte använda Vatette alls, menar du? De har ju väggbrickor till sina fördelare men de kanske inte är fastskruvade i väggen?Krilleman skrev:
Har LK motsvarande fördelare? Vad jag kan se finns liknande, men inte med avstängningsmöjlighet på inkommande.
Skulle du vilja utveckla det lite? Kan inte vatettes fördelare (med väggbricka?) användas alls till LK pex? Eller missförstår jag, gäller det endast vinkelanslutning, vad nu det är? Eller menar du för att han vill koppla på extra grejer på fördelaren?Krilleman skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 645 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 645 inlägg
Hur menar ni nu?
LK:s monteringsanvisning ska ju alltid följas oavsett koppling på PEX:en. Där står det att rören ska vara fixenade. Och höär bjuder även LK på en "stolpe in" och skriver i klartext att väggbrickan fförslagsvis är fförsedd med gänganslutning.
Alltså duger inte en täckbricka med gummitätning likt min bild och lösa kopplingar på slangen.
LK:s monteringsanvisning ska ju alltid följas oavsett koppling på PEX:en. Där står det att rören ska vara fixenade. Och höär bjuder även LK på en "stolpe in" och skriver i klartext att väggbrickan fförslagsvis är fförsedd med gänganslutning.
Alltså duger inte en täckbricka med gummitätning likt min bild och lösa kopplingar på slangen.
Det var nog inget konstigt med det du sa egentligen, bara jag som inte förstod, som nybörjare med detta så visste jag inte ens att man kunde göra som denna bild jag såg i en annan tråd och trodde att väggbricka va en självklarhet! Blev då alltså fundersam när du sa att han(skaparen av nuvarande tråd) inte kunde göra så, (jag tänkte väl att han inte hade med väggbrickan på bilden bara)Krilleman skrev:Hur menar ni nu?
[bild]
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 645 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 645 inlägg
Det som din bild visar är inte längre godkänt av LK då dom som uttryckligen väljer att använda sig av dessa bilder och ord i monteringsanvisningen.
Antagligen så sitter installationen med gängad väggbricka betydligt säkrare än lösa kopplingar.
Har inte andra tillverkare följt efter detta så är det nog bara en tidsfråga innan så sker enligt min gissning.
Antagligen så sitter installationen med gängad väggbricka betydligt säkrare än lösa kopplingar.
Har inte andra tillverkare följt efter detta så är det nog bara en tidsfråga innan så sker enligt min gissning.
Tack för utredningen av detta så slipper åtminstone jag vara förvirrad!Krilleman skrev:Det som din bild visar är inte längre godkänt av LK då dom som uttryckligen väljer att använda sig av dessa bilder och ord i monteringsanvisningen.
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 177 inlägg
Krokkodriljo skrev:Kommoden är 80 cm bred och enligt mått nedan. Avloppet kommer också komma ut ur väggen och ska "samsas" med alla rör och fördelare.
Jag tittade på Vatettes badrumsfördelare som ju är smidiga och snygga, men deras största verkar ha en inkommande och tre utgående. Jag skulle behöva 4 utgående för kallvatten.
[bild]
Letar efter en kommod med bra utrymme bakom lådorna för en fördelare. Vilket märke använde du @Krokkodriljo ?Krokkodriljo skrev:Kommoden är 80 cm bred och enligt mått nedan. Avloppet kommer också komma ut ur väggen och ska "samsas" med alla rör och fördelare.
[bild]