Hej! Läst många inlägg här men nu är det dags att starta den första tråden.
Jag har rivit ner mitt kök inför renovering. På en vägg satt det kakel, väggskåp och underskåp - där ska vi nu bara ha underskåp, och sen måla upp till taket. Inget kakel alltså. Efter att ha tagit bort kaklet och delar av tapeten kan jag se följande:
- Där kaklet satt, samt ovanför väggskåpen och mellan dessa och fönstret verkar det vara bredspacklat (se bild - den blåvita blommiga tapeten satt bakom väggskåpen, den enfärgade blå tapeten som jag delvis fått bort var under kaklet. Allt under den vita tapeten verkar vara spacklat).
- Där väggskåpen satt är det inte bredspacklat - det är alltså "djupare ner" än resten.
- Väggen är i övrigt hyfsat plan, undantaget en grop ungefär mitt i där något slagit i.
Min första tanke var att bredspackla, men det är mycket tapetrester kvar som inte är helt lätta att ta ner även med blötlöggning och jag har aldrig bredspacklat förut.
Vad hade ni gjor? Bredspackla, byta gipsskivorna fram till fönstret (ca 1,50 m), eller ta in en målare som får göra jobbet? Alt. renoveringsgips eller renoveringstapet, även om extra gips innebär att jag måste flytta fram fönsterkarmen.
Tack på förhand!