G
Hej.

Snabba versionen, två frågor:
Ska jag sätta fasadskivor på insida befintlig oisolerad yttervägg, eller är det vettigare med duk + vanlig isolering?
Samt lägga på mer isolering, eller byta ut den gamla först?

Långa versionen:
Del ett.
Jag ska isolera en del av huset som varit oisolerad sedan 1930. Det är "köldhålet", våningen ovanför trappan ner till matkällaren under huset, som man kommer in till genom en lucka i väggen i entrén och används främst som dryckeslager. Yta på ca 1,5x2,25m.
Samtidigt tänkte jag lägga lite extra takisolering i entrén då det bara är 95mm där för tillfället. Yta på ca 2,25x2m.
Vägg som ska isoleras är vid det röda, taket som ska ha extra isolering är vid det blåa krysset.
Ritning över entré med rött markerad vägg och blått kryss markerande tak, för diskussion om isolering.

Väggen är uppbyggd av eternit ytterst, följt av plank (del av gamla fasaden?) och regelstomme. På vissa fläckar ser man småhål rätt ut och solsken dagtid, men hela utrymmet är torrt som tur är.
Taket är i stort sett samma, fast med plåt (och ev papp?) istället för eternit, och massvis med spik som vill klia en i skallen när man är där inne.
Ett gammalt träinnertak med synliga bjälkar och plankväggar. Fyra flaskor syns längst ner i bildens högra hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då reglarna är ca 85mm blir det 70mm vi sätter i väggarna och lägger lite lister för att hjälpa till att behålla luftspalt ytterst på ca 1cm. Taket får 95mm då takstolarna är ca 110mm.
Räcker 15mm luftspalt i taket vid den röda delen om vi fäster lite klossar/lister (ifall de behövs). Allt får en hård skiva innerst för utseendets skull så isoleringen i taket ligger på den.
Det finns för övrigt ingen ventilation i nock här då det är en utstickande del på huset.

Tanken var att sätta en vindtät fasadskiva på väggar för att slippa pula med vindduk, även om de egentligen är gjorda för att sitta "ytterst". Men hur fungerar de egentligen att handskas med? Reglarna sitter inte enligt modern standard så allt måste anpassas och luckan in är för liten för hela skivor i vilket fall. Hade vi vunnit på att sätta duk här ändå och köra med vanliga skivor?

Hela huset i sig är omgjort i omgångar och kommer tas löpande de kommande åren, med fasadbyte och isolering som fokus då det är allt möjligt intryckt i väggarna som inte nödvändigtvis är kvar idag, så vi kommer hantera utsidan av väggen oavsett, men tidsplanen är inte bestämd. Denna sidan av huset kommer nog inte bli 2025 i vilket fall och denna entrén kommer nog inte tilläggsisoleras så som övriga huset, utan här blir det bara fasadbyte.

Del två.
Går man in i köldhålet, och vänder man sig om ser det ut såhär.
Gammal mineralull ovanpå takbjälkar i ett oisolerat vindsutrymme, träbjälkar synliga, inga plast- eller fuktspärrar, musspillning i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

95mm mineralull liggandes direkt på innertaket. Ingen plast emellan. Under isoleringen finns det en jämn spridning muslort och insekter sedan x antal år.
Här funderar jag på om det är värt att byta ut isoleringen eller om man bara ska bygga på med ett lager?
Även här är det torrt vad jag sett, men muslortarna vill jag nog bli av med...
Gränsen mellan entré och köldhålet kommer nog få en avgränsning med någon vägg, men det är inte bestämt.
Jag kan tänka mig att det blir omöjligt att komma åt längst in i hörnen om man ska ha någon form av vindavledare, såvida befintlig isolering inte rivs ut, men de kanske är onödiga här? Det blir ju inte mycket man kan trycka in i hörnen i vilket fall... maxhöjd är ca 60cm i detta utrymme.

Hur hade ni gjort? Någon form av cellulosaisolering blir det för att passa husets ålder och för att kunna andas med tanke på fuktiga ytterkläder mm, men känner mig oklar i övriga delar.
Taklutningen är 19 grader ifall någon var nyfiken.

Tacksam för svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.