Jag har en takfläkt i badrummet som går på timer. Det blir ändå inte torrt om jag inte öppnar fönstret. Jag gissar att det beror på att fläkten inte kan suga så mycket luft eftersom badrummet är väldigt tätt.
Hur ska det funka?
Ska jag fixa ventilationshål i badrumsdörren (som sluter tätt nu), eller sätta en ventil i väggen så att fläkten drar in uteluft?

Tacksam för svar.
 
Du skall fixa hål i badrumsdörren eller på annat sätt fixa luft ifrån huset.
På detta sättet ventilerar du "hela huset" med fläkten i badrummet, se då till att sätta friskluftsventiler i sicrum och dylikt.

Bättre att göra så stor nytta som möjligt med den luft du suger ut :)
 
Jag testade i morse att lämna en liten springa vid dörren när jag duschade. Det funkade väldigt bra!
När man släpper in kall uteluft bildas väldigt mycket kondens på väggar och tak. Det slipper man nästan helt när man tar in varm inneluft.
Tack för snabbt och bra svar!!! [smiley=thumbup.gif]
 
T
Tips:

Lyft av badrumsdörren och slipa till en springa i dörrens underkant ( då syns det ingenting och du slipper göra fula ventilationshål i dörren ). Gör du springan i dörrens överkant får du bara "halva" effekten. Bästa åtgärd är springa under dörr och en liten list på dörren som tvingar luften att gå rakt in över badrumsgolvet innan det börjar stiga uppåt .
 
Bra tips!
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.