Hej! Vi har precis dränerat källaren som haft fuktproblem och när vi torkat ur den är det dags att fixa väggarna. Petade bort en del lösa bitar och fick då syn på dessa små trådar som verkar vara av trä/bambu-ish karaktär. Vadan detta? Är det bara att smälla på puts på alla tomma håll?
Källaren är från 1926 och misstänker att det var ett bra tag sedan något gjordes åt väggarna.
Källaren är från 1926 och misstänker att det var ett bra tag sedan något gjordes åt väggarna.
Ser ut som en kloasongvägg, plankvägg med putsad vassmatta, fast utan spräckpanel, se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
Om det är fuktproblem bör man nog inte ha vare sig plank eller vass eftersom det är organiska material som kan mögla och ruttna.
Om det är fuktproblem bör man nog inte ha vare sig plank eller vass eftersom det är organiska material som kan mögla och ruttna.
Tack för svar!
Om det inte är ruttet och du bestämmer dig för att laga (och inte riva) så ska du knacka bort det som är riktigt löst och bom. Sedan vattnar du ordentligt och lägger på ny kalkputs. Se upp så att du inte lägger för tjocka lager.
Cementputs fungerar inte. Det är för hårt och kommer lossna från underlaget.
Cementputs fungerar inte. Det är för hårt och kommer lossna från underlaget.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fixar jag väggar och golv i källarens verkstad
Byggmaterial & Byggteknik -
Mögel på putsen i källaren
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tant fixar i källaren
Socialt & Projekt -
Hur fixar jag mina fuktskadade väggar i källaren?
Putsen på taket i källaren ramlar ner hjälp.
Byggmaterial & Byggteknik
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hur har ni installerat en bygel till er diskmaskin?
Mörkt virke
Byggställningsrör (typ Burton) som stolpe till en utkraga trall
Ångbroms i gammal stuga?
Skjutdörrskarm (pocketkarm) - vilken bredd?
Byggmaterial & Byggteknik