Hej! Har en Ikea Skepp-lampa i badrummet där lampan börjat blinka. Gick till affären och skulle köpa nytt lysrör, men blir inte klok på vilken jag ska ha. Nuvarande lampa är Osram L 13w/827, 52 cm lång.

Jag är helt grön på detta, så skulle uppskatta hjälp. Frågan de ställde i butiken var om jag bytt glimtändare. Så jag öppnade upp armaturen och tittade. Är det en glimtändare på bilden? Kommer blir väldigt bökigt att byta den i så fall då den är svåråtkomlig.

Bifogar bilder. Svar och tips mottages gärna!

• Öppen armatur från en Ikea Skepp-lampa med synliga kablar och komponenter, inklusive en potentiell glimtändare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av insidan på Ikea-lampa med etikett, elledningar och sannolik glimtändare synlig.
    Skapa konto
  • Närbild av ett lysrör med märkning Osram L 13w/827, monterat i en kanske svårtillgänglig armatur, möjlig glimtändare synlig.
    Skapa konto
Ja, den vita cylindiska saken är en glimtändare, ja, det ser ut att vara en som måste bytas ihop.med lysröret.

Sen börjar det bli svårt att få tag på lysrör eftersom de har utgått från produktion.

Ja okej, tack för svar! Den jag köpte på affären var led. Den passade men klickade bara när jag prövade den. Så då är det ett vanligt lysrör+glimtändare jag behöver köpa? Finns det olika sorters glimtändare?

Hej!
Glimtändaren är den vita runda delen som syns i bild. Den ska skruvas ett halvvarv för att sedan dras ut. Kan tänka mig att något liknande detta borde passa: https://www.clasohlson.com/se/p/36-7902

Någon får rätta mig om jag har helt fel 😆

Om du har ett ledlysrör så behöver du byta ut den gamla glimtändaren mot en "led-starter"

Tack för svar! Lämnade tillbaka ledlampan. Så nu är jag bara ute efter att göra det som är smidigast för att få liv i eländet.

Så antingen "konverterar" jag armaturen till en som klarar LED med hjälp av en dummy?

Eller så köper jag ett vanligt lysrör? Kan denna funka i så fall? https://www.bauhaus.se/lumilux-13w-41-827-g5-p-p#go-to-description

B bennybobo skrev:
Den jag köpte på affären var led. Den passade men klickade bara när jag prövade den.
"Glimtändaren" till ett led-rör är ingen glimtändare utan det är bara en bygel.

En glimtändare kortsluter lysrörets bägge ändar ett litet tag, sen bryter den upp strömkretsen så att lysröret "tänder".
Vid kortslutningen så värms glödtrådarna i lysrörets bägge ändar.

När man byter från lysrör till led-rör så bör man plocka bort drosseln/spolen i armaturen. Det är drosseln som är den stora brandfaran i en lysrörsarmatur.
Drosseln blir varm även om det är ett ledrör istället för lysrör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.