Har sett på vårt hus att det verkar som att sockeln har fårr lite vattenskada. Det har varit välldigt mycket snö två vintrar i rad vilket bidrog tror jag. Undrar hur jag skall hantera det hela? Första huset så är "nybörjare" på allt.
Backom putsen på sockeln så finns det leca och sedan den gjutna plattan. Finns ingen källare eller dylikt. På ena sidan huset är det inte alls så "illa". Där har vi uppfarten med singel. Men denna sidan ligger det ju jord emot vilket jag gissar inte är det bästa.
Även garaget har drabbats lite, men som synes så är det inte lika "mycket" vid singeln.
Backom putsen på sockeln så finns det leca och sedan den gjutna plattan. Finns ingen källare eller dylikt. På ena sidan huset är det inte alls så "illa". Där har vi uppfarten med singel. Men denna sidan ligger det ju jord emot vilket jag gissar inte är det bästa.
Även garaget har drabbats lite, men som synes så är det inte lika "mycket" vid singeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du kommer garanterat att få ett väldigt vettigt expertsvar snart, men jag flikar bara in att jag själv föredrar något kapillärbrytande material direkt mot liknande material. Jord och gräs mot betong är bara problem.
Har mest bara hört av han som byggde huset innan och kollat ritningar. I princip hela tomten är sprängmassor och enligt ritning så ligger det ett lager leca kulor eller vad det hette under hela plattan, men lite grövre lager som sluttar bort från huset närmare plattans kanter. Sedan har det talats om gjutna kanaler längs huset till en stenkista men detta vet jag inte om det stämmer . Har stött på vanliga plaströr under marken för vattnet från stuprören när jag grävt.
Men som sagt, det jag ställer mig skeptisk till är ju jord mot plattan, eller ja sockeln. Verkar ju inte vara bra att ha någon dag i veckan.
Besiktningen som gjordes inför köptet visade på snustorra reglar, trotts att de stod på plattan. Besiktningsmannen kallade det "torrare än nytt". Så verkar inte problem med fukt på det sättet iaf.
Men som sagt, det jag ställer mig skeptisk till är ju jord mot plattan, eller ja sockeln. Verkar ju inte vara bra att ha någon dag i veckan.
Besiktningen som gjordes inför köptet visade på snustorra reglar, trotts att de stod på plattan. Besiktningsmannen kallade det "torrare än nytt". Så verkar inte problem med fukt på det sättet iaf.
Det ser onekligen frostsprängt ut.
Jag gissar på färg med Latex i då händer det där.
Den fukt som finns i sockeln fastnar bakom färgen och sen spränger det på vintern.
Prova att tvätta en fläck med T-Röd.
Färg på pappret=plast elände.
Fredrik
Jag gissar på färg med Latex i då händer det där.
Den fukt som finns i sockeln fastnar bakom färgen och sen spränger det på vintern.
Prova att tvätta en fläck med T-Röd.
Färg på pappret=plast elände.
Fredrik
Latex färg tror jag säkert. När jag innan fixade lite på andra sidan huset och skrapade bort förg osv för att lägga på ny putts så var färgen seg som satan. Vad är bäst att göra då?
Skall prova med lite T-Röd för att vara säker.
Skall prova med lite T-Röd för att vara säker.
Liknande trådar
-
Hur fixar jag denna spricka bäst
Fyllnadsmassor -
Hur tar jag bäst bort spotlights och fixar taket..?
Byggmaterial & Byggteknik -
”Hål” i golv vid rör i badrum, hur fixar man det bäst?
Badrum -
Hur fixar jag bäst läckande koppling?
Vatten & Avlopp -
Hur få till strukturen vid reparation av sockel på bästa sätt?
Fasad