Vi håller på att budgetrenovera vårt kök, men har stött på patrull... Vi har tänkt behålla skåp och stommar, men fräscha upp allt annat.
Nu har vi kommit till bänkskivorna och när vi tog bort skivan närmast diskbänken visade det sig att det har trängt ner vatten mellan diskbänken och skivan. Detta har gjort att det har bildats mögel i ändträet på stommen (se bild). Vi kände ingen doft innan vi tog bort skivan, men nu känns det ganska påtagligt. Kan vi rädda det här? Går det att torka ut? Borakol?
Vi vill inte att hela projektet ska gå om intet pga detta... Köket är ett ganska välhållet danskt 28 år gammalt kvalitetskök (Charlotte kan det heta?)

Tack på förhand/ Björn och Linn
 
  • köket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om det inte har blivit röta så kan det gå. Boracol har en fin förmåga att ta kål på mögel. Annars kanske ni får ta och byta just den dåliga delen.
 
Jag tycker inte att det ser så illa ut. Kan man se fuktskadan längre ner i skåpet? Eller är det bara på ytan? Jag tror att ni kan döda möglet med t.ex Boracom och sedan lägga på en ny skiva. Men då får ni naturligtvis vara jättenoga med att täta den där skarven mot diskbänken så att inte ny fukt kan ta sig ner.
Sedan får ni nog hålla koll på skarven framöver också. Det där är ju ett typiskt sådant ställe där en skarv gärna blir dålig igen.
 
Vi har hällt på borakol och låtit det vara öppet ett par dagar nu. Det luktar faktiskt mindre nu. Har även tagit en 2000w värmefläkt och riktat mot det fuktiga området, för att torka ut det ordentligt. Det verkar faktiskt hjälpa... Men jag låter det gå ett par dagar till. Innebär det att om möglet "dör" så försvinner odören? Eller kan det lukta ändå?
Skåpet ser inte skadat ut inuti, så det är nog inte väldigt djupt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.