Nuvarande plank som förra ägaren byggt har gjort sitt och börjat rasa. Planket (drygt 20m i längd) står mellan min tomt och kommunens mark. Parallellt på andra sidan går först en cykelväg och därefter en 50-väg. Jag tror att trycket från alla träd och buskar gjort att det lutar åt min sida och på vissa ställen hålls det emot enbart av träden på min sida.
Jag funderar på hur jag ska åtgärda det. Jag tror att det blir svårt att laga det befintliga, så jag funderar på att bygga något nytt, t ex nytt plank eller kanske stängsel (nät). Om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad dess främsta funkton är. Insynskydd finns redan i form av alla träd (granar mm på min sida) och diverse buskar (på kommunens sida). Buller tror jag det skyddar marginellt mot.

Kostnaden får gärna inte dra iväg pga estetiken, det är bara synligt (vinterhalvåret) på ett ställe, där det är glesare med träd/buskage (se bilder).
Oavsett vad jag gör så känns det som att den mest jobbigaste biten blir att förbereda - ta bort befintligt plank sam klippa och beskära alla grenar som är i vägen.

Har någon något förslag eller tips på vad/hur man kan göra? Ser ni några utmaningar som jag missar? Är det möjligt att återanvända befintligt stolpfundament?
 
  • Trädgård med fotboll, mål, tomma buskar, trädstammar, staket och gräsmatta under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täta buskar i förgrunden, kyld morgon, första snön, blyertsfärger, övergång till vinter, otydlig skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgrenar med knoppar, gammal trästaket, lätt snötäckt mark, övergång mellan vinter och vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om du inte behöver ett plank, och inte tvunget vill ha ett plank, varför göra nånting alls? Kanske finns nåt annat projekt som ger mer värde per satsad tid o peng?
Personligen hade jag nog inte gjort nånting, eller möjligen rensat ut lösa plankdelar då och då.
 
A andersgrebin skrev:
Men om du inte behöver ett plank, och inte tvunget vill ha ett plank, varför göra nånting alls? Kanske finns nåt annat projekt som ger mer värde per satsad tid o peng?
Personligen hade jag nog inte gjort nånting, eller möjligen rensat ut lösa plankdelar då och då.
Att inte göra nånting är ett alternativ. Eller jag kommer antagligen åtminstone behöva ta bort det helt snart då det nästan ligger ner på vissa ställen. Är rädd att det då kommer växa in grenar från kommunens sida som jag kommer behöva beskära regelbundet. Samtidigt lär väl vad jag än bygger nytt utsättas för samma påfrestningar och gå samma öde till mötes så småningom. Frågan är efter hur lång tid. Håller ett nytt plank (sig rakt) i säg 10-15 år, så är det nog värt det.
Grannarna före och efter mig har plank också, dock har de inga träd på sin sida.
 
Har kommunen några planer på att ändra skötseln på sin sida? Annars kan du låta det vara bara växter och kanske peta in några roliga och/eller vackra buskar och/eller träd där du vill ha tätare växtlighet.
Vill du ha ett plank som står kvar bör växtligheten på båda sidor hållas efter. Vill du ha det alternativet då får du antingen be kommunen sköta sin sida hårdare eller sätta planket en bit in på din tomt.
 
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Hade som föregående talare nog satt in nya växter, något vintergrönt tex där det nu är en lucka, om inte just staketet håller ute nyfikna blickar eller buller från bilvägen.
 
Vissa kommuner tillåter plank under en viss höjd utan att man behöver söka bygglov. Problemet om du river och bygger nytt, och planket är för högt för att vara bygglovsfritt i din kommun, är att du då behöver bygglov. Renoverar du bara det gamla så behövs inte det. Ser ut som att det är dubbla väggar? I så fall kan du kanske smyga in något emellan vid renovering, så att det ljudisolerar mera om du skulle vilja.
 
B
Förmodligen var inte växtligheten lika insynsskyddade när planket uppfördes.

Om det inte fyller något syfte hade jag tagit ner det. Jag hade ersatt med ett stängsel, så det i alla fall blir en tydlig gräns mot allmänheten.

Utan att ha sett stolpfundamenten är det svårt att avgöra om de kan återanvändas...
 
Jag lutar åt stängsel-alternativet. För att fortfarande ha kvar en gräns samt att det bör vara billigare att uppföra än plank.
Plank känns onödigt slösaktigt med tanke på att varken kommunen eller jag kommer att kunna hålla efter allt som växer mot det. Ett stängsel lär ju bli utsatt också (antagligen mer) men om jag sätter in nya växter där det är glest så syns det inte lika mycket. Det lär ju växa grenar igenom stängslet så om den ska tas ner någon dag lär det inte bli enkelt, men den dagen den sorgen :)
 
För att markera en gräns funkar ett enkelt staket, Ett par stolpar med några horisontella brädor/reglar räcker långt. Håll rent runt stolparna så är det relativt lätt att fixa om/när det går sönder.
Stängsel som i nätstängsel av gunnebo-typ fastnar i allt som växer och när det väl växt fast är det riktigt illa att få loss.
 
Z z_bumbi skrev:
För att markera en gräns funkar ett enkelt staket, Ett par stolpar med några horisontella brädor/reglar räcker långt. Håll rent runt stolparna så är det relativt lätt att fixa om/när det går sönder.
Stängsel som i nätstängsel av gunnebo-typ fastnar i allt som växer och när det väl växt fast är det riktigt illa att få loss.
Jag hade helst gjort det, eller till och med byggt ett bra plank, om jag inte behövt hålla efter så mycket som det behövs. Det blir rätt stora mängder som kommunen tar bort på sin sida varje år, men det är den lätta/öppna sidan. I mitten, där min och kommunens växter möts är det mycket svårt att komma åt som det är nu.

Tanken med stängslet är att bygga och låta det vara (skönt att veta att det är "stängt" mot allmänheten). Det är budget-alternativet som köper mig några år i alla fall, om jag vill fundera lite längre och kanske bygga ett rejält plank med ordentligt skydd på min sida som liksom står pall för allt som växer mot det. Om det ens är möjligt/rimligt att hoppas att det blir, i alla fall nära, underhållsfritt (vad gäller ta hand om växtlighet)? För i så fall kanske jag hade gjort det istället.
 
Jag har bestämt mig - och börjat bygga - plank. Lite inspirerat av detta:
https://gds.se/tradgarden/plank-och-staket/plank-som-haaller-i-100-aar

Har rest stolparna (95x95) och kommer att montera reglar (45x70) härnäst, med vinkeljärn och ankarskruv. Jag kommer även att fästa en "offerbräda" (28x145) längst ner. Även den med vinkeljärn, men hittar inte ankarskruv kortare än 40mm. Vad kan man använda istället?

Verkar vara svårt att hitta rostfri skruv med rätt form på huvudet och som är kortare än iaf. 30mm. Det närmaste jag kunde hitta var fönsterbleckskruv, t ex denna:
https://www.hornbach.se/p/fonsterbleckskruv-svart-rostfritt-stal-a2-4-0x19mm-20-pack/7300618/
Funkar det?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Någon som har ett bra förslag/alternativ till ankarskruv enligt beskrivning i förra inlägget?
 
Strunta i vinkeljärn helt, skråspika/skruva fast allt istället. Vinkeljärnen kommer bara rosta bort. Finns riktigt korta rostfria trallskruvar, men jag förstår inte var du ska använda dem?
 
I InsidersUnited skrev:
Strunta i vinkeljärn helt, skråspika/skruva fast allt istället. Vinkeljärnen kommer bara rosta bort. Finns riktigt korta rostfria trallskruvar, men jag förstår inte var du ska använda dem?
Valde vinkeljärn för att lättare ha lite luft mellan stolpe och regel/offerbräda. Även för att få allt någorlunda rakt vilket nog (för mig) hade varit svårt att få genom att skråskruva.

De är tänkta att användas enligt bild nedan (övre=regel, undre=till offerbräda).
Medans 40mm ankarskruv funkar mot stolpe och regel så är den för lång mot offerbräda.

Användning av vinkeljärn för att fästa träregel mot stolpe med skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.