Hej,

Vet inte om det är rätt kategori att ställa frågan i, men jag testar.

Jag hade velat fasa ut mitten ur ett par plank likt den bifogade bilden. Undrar vilket / vilka verktyg som är mest lämpade för detta ändamål / vilket tillvägagångssätt.

Tack på förhand

• Bilden visar en träbit med ett urfasat spår i mitten, likt ett U-format snitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Överhandsfräs eller bordsfräs.

Många skär med bordscirkelsåg eller få genommatningar med vertikalfräs.

Ungefärliga mått? Längd?

Som redan skrivits, ligger någon sorts fräs nog bra till.

Vill du tex bara gömma tex en kabel/ledlist och det inte behöver vara perfekt i botten av spåret kan du ju köra två eller flera spår med cirkel sågen och sen gå loss med stämjärnet.

Att limma på kanterna kan också vara en variant som ger mindre spill.

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Att limma på kanterna kan också vara en variant som ger mindre spill.
Och mindre trädamm :)

The_Lexx The_Lexx skrev:
Detta kan vara ett alternativ
[länk]
Sannolikt inte. Traditionellt hyvlar man fler spår med sponthyvel. Grundhyveln är dålig på att göra bra spår utan sågskär i sidorna så den använder man när spåret går tvärs fiberriktningen.

H heimlaga skrev:
Sannolikt inte. Traditionellt hyvlar man fler spår med sponthyvel. Grundhyveln är dålig på att göra bra spår utan sågskär i sidorna så den använder man när spåret går tvärs fiberriktningen.
Eftersom det inte förkommer några storlekar eller mått
kan man bara Spåna vilken lösning som är bäst i detta fallet.
så det jag föreslog var ett alternativ till en lösning och en sponthyvel är ett annat alternativ så bra som något med hänsyn till den information som finns tillhands

K
The_Lexx The_Lexx skrev:
Detta kan vara ett alternativ
[länk]
Nej fy satan. Snacka om att slita på fina precisionsverktyg i onödan och det tar dessutom på tok för lång tid.
Bordssåg eller fräs.

The_Lexx The_Lexx skrev:
Eftersom det inte förkommer några storlekar eller mått
kan man bara Spåna vilken lösning som är bäst i detta fallet.
så det jag föreslog var ett alternativ till en lösning och en sponthyvel är ett annat alternativ så bra som något med hänsyn till den information som finns tillhands
Jag utgick från att en "planka" är minst 1 3/4 tom tjock enligt normal terminologi.

H heimlaga skrev:
Jag utgick från att en "planka" är minst 1 3/4 tom tjock enligt normal terminologi.
Finns väl inget minimimått för planka?
Förresten heter det 45 på denna sidan sjön....😎

K Kane skrev:
Finns väl inget minimimått för planka?
Förresten heter det 45 på denna sidan sjön....😎
Virket bör vara 2*8 eller grövre för att kallas plank (även hyvlat virke 45x195)
Klenare tvåtumsvirke kallar jag reglar och entumsvirke brädor och läkt.

Vilken sida på sjön du bor @Kane syns nog tydligast på att du är van att hyvlat tvåtumsvirke är 45 mm då du köper det, så är det ju inte i hela norden, Europa eller västvärlden, det förekommer ju olika mått beroende på lokal tradition.

K KimKa skrev:
Hej,

Vet inte om det är rätt kategori att ställa frågan i, men jag testar.

Jag hade velat fasa ut mitten ur ett par plank likt den bifogade bilden. Undrar vilket / vilka verktyg som är mest lämpade för detta ändamål / vilket tillvägagångssätt.

Tack på förhand
Vill du skapa en "mittskåra" på plattsidan av en regel/ planka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.