AnneFi skrev:
Mina föräldrar har ett släp som alla i familjen får använda. :)
TS: Byt inte bil, byt föräldrar.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Exostor skrev:
Ett gott råd: Låt bli Dacian, den står mer på verkstan än i garaget. Skaffa en några år gammal Saab 95 istället. Vill du gå upp ett prissteg/ner några årsmodeller så letar du efter en fräsch Volvo v70, Passat eller liknande.
Jag läste citat "gammal Saab 95" och tänkte hur får man tag på en sådan, sedan kopplade järnkontoret att det var den nyare 9-5an som avsågs. Börjar man bli gammal då man kört runt i original Saab 95 och associerar till den;)
 
  • Gilla
lindahl
  • Laddar…
AndersS skrev:
Jag läste citat "gammal Saab 95" och tänkte hur får man tag på en sådan, sedan kopplade järnkontoret att det var den nyare 9-5an som avsågs. Börjar man bli gammal då man kört runt i original Saab 95 och associerar till den;)
Ha! Jag brukar tänka likadant då jag ju typ bara gillar gamla bilar och dessutom hade en Saab 96 ett tag, så man blir alltid besviken när man inser att det var en 9-3/9-5 som det gällde och inte 93/95. ;)
 
skalman1 skrev:
Ha! Jag brukar tänka likadant då jag ju typ bara gillar gamla bilar och dessutom hade en Saab 96 ett tag, så man blir alltid besviken när man inser att det var en 9-3/9-5 som det gällde och inte 93/95. ;)
V4orna, ja även om det enligt bilregistret var en och samma bil, rullade (i dubbel bemärkelse) bara runt på grusvägarna och på avlysta vägar, oftast med borrade Fordmotorer. :D
 
Japp min var också en långnos v4, lagom trimmad. Var en kul bil att ha (ett tag). :)
 
Saab 9⁵ då... :)
 
Mikael_L skrev:
När jag insåg att min lokala bygghandlare har utkörning till oss för 300:- med den lilla lastbilen (lätt lastbil) eller 450:- med stora bilen (typ en scania med 6 meter flak och kran) så slutade jag nästan att hämta själv.
Jisses, var handlar du? :confused:
Har aldrig sett erbjudande om transporter för under tusingen.
 
S
Carl_Elvis skrev:
Jisses, var handlar du? :confused:
Har aldrig sett erbjudande om transporter för under tusingen.
måste vara lite du skulle transportera då, runt fem hundra.eller grattis efter en viss summa.
eller bor långt från affären?
 
Jag har en Volvo 945 som "Byggbil" samt ett stort släp med flakmått på ca: 1.80 x 3.60cm :)
Så mycket får man med sig :)
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Jag frågade på lokala Statoil-macken varför deras boogibiltrailer fick lasta så dåligt trots att den var så kraftigt byggd. Minns inte hur mycket den fick lasta, men det var i alla fall överlass när jag hämtade en ganska liten bil.
Deras svar var att så få kunder hade BE så det var bättre att kunderna åkte dit på överlass än olovlig körning.

Själv tycker jag att mitt ABECEDE-kort var en bra investering. Tyvärr kom jag av mig när jag började med PPL-A, det var för jobbigt för min klena hjärna!
 
P
Nu är det så att ABECEDE OCH PPL-A inte håller till på samma höjd...
Så du tog aldrig PPL-A? Inte ens ultralätt?
 
Jag får ju inte ens taxa ett flygplan på marken, där får jag åtminstone köra lastbil med släp... Nej, jag tog inget cert alls. Insåg att jag helt enkelt inte är skapt för att spaka flygmaskiner. Och ultralätt eller segelflyg har aldrig intresserat mig.
Tack och lov har jag vänner som flyger taildraggers, så jag får tillräckligt många upplevelser i underbara klassiker ändå, utan att själv riskera att klanta till det.
 
Norrhyttan skrev:
Jag frågade på lokala Statoil-macken varför deras boogibiltrailer fick lasta så dåligt trots att den var så kraftigt byggd. Minns inte hur mycket den fick lasta, men det var i alla fall överlass när jag hämtade en ganska liten bil.
Deras svar var att så få kunder hade BE så det var bättre att kunderna åkte dit på överlass än olovlig körning.

Själv tycker jag att mitt ABECEDE-kort var en bra investering. Tyvärr kom jag av mig när jag började med PPL-A, det var för jobbigt för min klena hjärna!
Böterna för olovlig körning med för tungt släp är lägre än böterna för överlast, men det här är ett vanligt felresonemang.
 
Norrhyttan skrev:
Deras svar var att så få kunder hade BE så det var bättre att kunderna åkte dit på överlass än olovlig körning.
Eller så är det egentligen för att de ska fria sig själva från något som helst ansvar när kunden kommer i en bil som ändå inte får dra kärran.

Har för mig att OKQ8's biltransportsläp jag hyrde fick lasta runt 800 kilo eller nåt. Helt befängt.
 
En sak att tänka på som kanske främst gäller transportbilar är att all extra utrustning sänker lastförmågan. En bakgavellyft till exempel är jättepraktisk att ha men den väger några hundra kilo, och då sjunker lastförmågan med lika mycket. Jag läste om någon vars yrke var att köra ut mejeriprodukter till äldreboenden, eller något sådant. Han fick en ny bil, ett stort och rymligt termoskåp med både kylanläggning och bakgavellyft. Riktigt påkostat. Sen när han började använda bilen så upptäckte han att bilens lastförmåga bara var några hundra kilo. Han kunde ta två burar mjölk, sen blev det överlast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.