58 926 läst · 158 svar
59k läst
158 svar
Hur får ni hem allt?
Jag läste citat "gammal Saab 95" och tänkte hur får man tag på en sådan, sedan kopplade järnkontoret att det var den nyare 9-5an som avsågs. Börjar man bli gammal då man kört runt i original Saab 95 och associerar till denExostor skrev:
Ha! Jag brukar tänka likadant då jag ju typ bara gillar gamla bilar och dessutom hade en Saab 96 ett tag, så man blir alltid besviken när man inser att det var en 9-3/9-5 som det gällde och inte 93/95.AndersS skrev:
V4orna, ja även om det enligt bilregistret var en och samma bil, rullade (i dubbel bemärkelse) bara runt på grusvägarna och på avlysta vägar, oftast med borrade Fordmotorer.skalman1 skrev:
Jisses, var handlar du?Mikael_L skrev:
Har aldrig sett erbjudande om transporter för under tusingen.
Jag frågade på lokala Statoil-macken varför deras boogibiltrailer fick lasta så dåligt trots att den var så kraftigt byggd. Minns inte hur mycket den fick lasta, men det var i alla fall överlass när jag hämtade en ganska liten bil.
Deras svar var att så få kunder hade BE så det var bättre att kunderna åkte dit på överlass än olovlig körning.
Själv tycker jag att mitt ABECEDE-kort var en bra investering. Tyvärr kom jag av mig när jag började med PPL-A, det var för jobbigt för min klena hjärna!
Deras svar var att så få kunder hade BE så det var bättre att kunderna åkte dit på överlass än olovlig körning.
Själv tycker jag att mitt ABECEDE-kort var en bra investering. Tyvärr kom jag av mig när jag började med PPL-A, det var för jobbigt för min klena hjärna!
Jag får ju inte ens taxa ett flygplan på marken, där får jag åtminstone köra lastbil med släp... Nej, jag tog inget cert alls. Insåg att jag helt enkelt inte är skapt för att spaka flygmaskiner. Och ultralätt eller segelflyg har aldrig intresserat mig.
Tack och lov har jag vänner som flyger taildraggers, så jag får tillräckligt många upplevelser i underbara klassiker ändå, utan att själv riskera att klanta till det.
Tack och lov har jag vänner som flyger taildraggers, så jag får tillräckligt många upplevelser i underbara klassiker ändå, utan att själv riskera att klanta till det.
Böterna för olovlig körning med för tungt släp är lägre än böterna för överlast, men det här är ett vanligt felresonemang.Norrhyttan skrev:Jag frågade på lokala Statoil-macken varför deras boogibiltrailer fick lasta så dåligt trots att den var så kraftigt byggd. Minns inte hur mycket den fick lasta, men det var i alla fall överlass när jag hämtade en ganska liten bil.
Deras svar var att så få kunder hade BE så det var bättre att kunderna åkte dit på överlass än olovlig körning.
Själv tycker jag att mitt ABECEDE-kort var en bra investering. Tyvärr kom jag av mig när jag började med PPL-A, det var för jobbigt för min klena hjärna!
Eller så är det egentligen för att de ska fria sig själva från något som helst ansvar när kunden kommer i en bil som ändå inte får dra kärran.Norrhyttan skrev:
Har för mig att OKQ8's biltransportsläp jag hyrde fick lasta runt 800 kilo eller nåt. Helt befängt.
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
En sak att tänka på som kanske främst gäller transportbilar är att all extra utrustning sänker lastförmågan. En bakgavellyft till exempel är jättepraktisk att ha men den väger några hundra kilo, och då sjunker lastförmågan med lika mycket. Jag läste om någon vars yrke var att köra ut mejeriprodukter till äldreboenden, eller något sådant. Han fick en ny bil, ett stort och rymligt termoskåp med både kylanläggning och bakgavellyft. Riktigt påkostat. Sen när han började använda bilen så upptäckte han att bilens lastförmåga bara var några hundra kilo. Han kunde ta två burar mjölk, sen blev det överlast.