I vårt hus har vi frånluftsventilation från två badrum där ventilationskanalerna är och det sitter en kanalfläkt på vinden som sköter ventilationen från båda badrummen. Fläkten går den på konstant hastighet.
Fläkten skulle behöva bytas och det bästa vore om det går att få till nåt som känner av luftfuktigheten och går med högre hastighet när det behövs. Vanliga PAX-fläktar har ju sån funktion men det verkar svårare att hitta för kanalfläktar.

Nån som har tips på lösning?

Jag har funderat lite. Nackdelen med att mäta luftfuktigheten i badrummen är ju dels att det är två stycken och att jag då måste dra kablar, etc. Den @Demmpa länkade till för montage i fläktkanalen verkade bara vara av/på vid en viss nivå. Det jag skulle vilja få till är en aktiv styrning mot luftfuktigheten i kanalen. Säg att fläkten ska gå på 50% i normalläge, men när luftfuktigheten är hög (=någon duschar i något av badrummen) ska den automatiskt gå upp till 100%.
Helst skulle jag vilja göra det utan att vara beroende av min HA (då jag inte riktigt litar på driftsäkerheten i min installation).

B
Du kan göra det där i shelly, utan homeassistant, utan molnberoende. Utan kablar (givet att du har ett lokalt wifi-nätverk).

Du sätter en shelly 0-10v dimmer, denna funkar vid fläkten.

Två fuktmätande shelly ansluts till nätverket, finns flera som mäter fukt.

Skapa en scen som triggas av att fukthalten i nån (or villkor) av badrummet är över gränsen. Som action väljer du 0-10v signalen, att ändra till 80% (eller vad du nu vill ha för nivå på varvtalet).

Sen skapar du en scen till, som sänker varvtalet på fläkten (0-10v signslen) om bägge (and villkor) fuktmätarna är under valfri nedre gräns.

https://www.amazon.se/Shelly-Blueto...0&psc=1&mcid=f12df0cb9e4432608e7adb42b54c45d7

D Dublin skrev:
Den @Demmpa länkade till för montage i fläktkanalen verkade bara vara av/på vid en viss nivå. Det jag skulle vilja få till är en aktiv styrning mot luftfuktigheten i kanalen.
Den för kanalmontage har flera utgångar, dels två analoga dels två reläutgångar, följande är saxat från tidigare länk,
"Analoga utgångar: 2 x 4-20mA/0-10V (valbart med byglar)"

B BSOD skrev:
Du kan göra det där i shelly, utan homeassistant, utan molnberoende. Utan kablar (givet att du har ett lokalt wifi-nätverk).

Du sätter en shelly 0-10v dimmer, denna funkar vid fläkten.

Två fuktmätande shelly ansluts till nätverket, finns flera som mäter fukt.

Skapa en scen som triggas av att fukthalten i nån (or villkor) av badrummet är över gränsen. Som action väljer du 0-10v signalen, att ändra till 80% (eller vad du nu vill ha för nivå på varvtalet).

Sen skapar du en scen till, som sänker varvtalet på fläkten (0-10v signslen) om bägge (and villkor) fuktmätarna är under valfri nedre gräns.

[länk]
Du tror inte det skulle funka med en fuktsensor i röret strax innan fläkten? Den här finns ju
https://www.amazon.se/Shelly-Plug-P...qid=1732890075&sprefix=shelly+,aps,129&sr=8-3

Signalen kommer att vara rejält avskärmad av spiroröret, så den kommer troligen att käka batterier.
Sen måste du "lätt" kunna komma åt den i kanalen för att byta batteri.

Sitter kanalen i kallt utrymme så måste kanalen vara isolerad så att inte frånluften kyls av för mycket så att fukten kondenserar mot kanalens väggar

Kyls luften "för mycket" fram till fuktgivaren så kommer fuktgivaren att mäta fel fukthalt.

Demmpa Demmpa skrev:
Signalen kommer att vara rejält avskärmad av spiroröret, så den kommer troligen att käka batterier.
Sen måste du "lätt" kunna komma åt den i kanalen för att byta batteri.

Sitter kanalen i kallt utrymme så måste kanalen vara isolerad så att inte frånluften kyls av för mycket så att fukten kondenserar mot kanalens väggar

Kyls luften "för mycket" fram till fuktgivaren så kommer fuktgivaren att mäta fel fukthalt.
Spiroröret är isolerat och jag skulle kunna sätta en sensor precis där röret kommer upp på vinden, men jag skulle vilja hitta en lösning som inte kräver batterier, el finns ju att tillgå på vinden och där går det att dra nya kablar enkelt.
Synd att den sensor du länkade till är så dyr... Jag funderar lite på om en shelly add-on med en extern fuktsensor som den här skulle kunna funka?
https://www.styrahem.se/p/840/styra...T7DzWk3fiGJucR_4L7l9oTPaNLvj24NBoCd1wQAvD_BwE

Har du några "smarta hem"-enheter idag?

Ja, den är relativt dyr men den är "idiotsäker", "färdigprogrammerad", driftsäker.
Det är typ bara att ställa in parametrarna och sedan "glömma" den i minst tio år.
Inte beroende av att någon app ska fungera.

B
@Dublin den du länkar skulle man kunna sätta på en addon till den shelly jag länkade till, och mäta fukten samt styra fläkten.
https://www.styrahem.se/p/816/expanderingsmodul-shelly-plus-addon

Visst kan man teoretiskt styra på en gemensam fukthalt i kanalen istället för per rum, om man får till nivåerna rätt. Jag tror att du har massor av annan luft i spiroröret som är ganska torr som blandas ut med luften från badrummet, och får svårare att få till styrningen på den gemensamma delen. Jag tror inte det blir så bra.

Jag märker ju för övrigt att snittfukten inomhus i vardagsrummet varierar rätt mycket med årstid. Men är det så svårt att få till en uppmätt fukthalt i 2 badrum då?

https://www.shelly.com/products/shelly-blu-h-t-black

Då behöver man inte pilla med el, och den tål badrumsmiljö. Lite oklart hur länge batteriet håller. Finns i vitt.

https://www.shelly.com/products/shelly-h-t-gen3-matte-white?_pos=1&_sid=a90e4dcea&_ss=r

https://www.shelly.com/products/shelly-h-t-black?_pos=2&_sid=a90e4dcea&_ss=r
bägge kan man ersätta batteiet med usb-matning (dvs 5v, rätt säkert att ha i badrummet), om man tröttnar på att byta batterier.

Det känns varken dyrt eller svårt att få till.

B BSOD skrev:
@Dublin den du länkar skulle man kunna sätta på en addon till den shelly jag länkade till, och mäta fukten samt styra fläkten.
[länk]

Visst kan man teoretiskt styra på en gemensam fukthalt i kanalen istället för per rum, om man får till nivåerna rätt. Jag tror att du har massor av annan luft i spiroröret som är ganska torr som blandas ut med luften från badrummet, och får svårare att få till styrningen på den gemensamma delen. Jag tror inte det blir så bra.

Jag märker ju för övrigt att snittfukten inomhus i vardagsrummet varierar rätt mycket med årstid. Men är det så svårt att få till en uppmätt fukthalt i 2 badrum då?

[länk]

Då behöver man inte pilla med el, och den tål badrumsmiljö. Lite oklart hur länge batteriet håller. Finns i vitt.

[länk]

[länk]
bägge kan man ersätta batteiet med usb-matning (dvs 5v, rätt säkert att ha i badrummet), om man tröttnar på att byta batterier.

Det känns varken dyrt eller svårt att få till.
Jo jag upptäckte att Shelly addon även går att koppla på Shelly dimmer, så jag slängde iväg en beställning på Amazon nu när det är bra priser tillsammans med en fuktsensor. Jag tänkte sätta dit den och bara mäta för att se vilka luftfuktighetsvärden den ger. Det är ju bara frånluft från badrummen i den kanalen så jag hoppas att det kan funka.
Demmpa Demmpa skrev:
Har du några "smarta hem"-enheter idag?

Ja, den är relativt dyr men den är "idiotsäker", "färdigprogrammerad", driftsäker.
Det är typ bara att ställa in parametrarna och sedan "glömma" den i minst tio år.
Inte beroende av att någon app ska fungera.
Jo, en HA och ett antal sensorer och brytare (Shelly, zwave och 433mhz). Jag övervakar panna och värmepump, men vill helst inte att HA ska styra annat än belysning ifall det skulle strula. Men jag ger Shelly ett försök.

Nu har jag dragit igång mätningen. Har alltså en Shelly dimmer med en addon med en temp/luftfuktighetsmätare DHT21. Satte upp den i fläktkanalen på vinden och resultatet ser ut som följer:
Linjediagram av luftfuktighet i ventilationskanal från 6 till 7 december, visar tre tydliga toppar vid duschning.
Jag bortser från den korta peaken kl 0310, men de första två peakarna är när det duschats i badrummet uppe som har ca 1,5 m kanal innan fläkten, den sista peaken är när det duschats i badrummet nere vars kanal är ca 3 m längre.
Det är över förväntan i tydlighet, bör definitivt gå att använda för att styra fläkthastighet på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.